Forskellige kvadrat til 2 amaturer? er det ok? Citer

Hej, jeg har lige sat 2 amaturer op i min søsters lejlighed der er trukket en 3x1,5 imellem dem, men fra udtaget kommer der kun en 3x075.. Vi havde kun de stumper at gøre med.. Mente det var ok så længe man gik op i kvadrat.. Er den god nok eller er det noget sjusk?

Mvh  Niels

Hej, jeg har lige sat 2 amaturer op i min søsters... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Wezio på 29 apr 2013 22:56
At benytte 3x0,75 i et lampeudtag til at armatur er hverken ulovligt eller farligt! Jeg har heller ikke hørt at 3x1,5 eller 3x1 for den sags skyld skulle være ulovligt!

Tag du det helt roligt! :-)

Slå det op i SB en gang! før du udtaler dig sådanne!

Skrevet af Anders S på 29 apr 2013 22:59

Slå det op i SB en gang! før du udtaler dig sådanne!

Slap af mester, Anders!!!

Manden er nervøs for om det er farligt det han har lavet i sin søsters lejlighed og det er det ikke!

Lejligheden brænder ikke ned af den grund!

Godnat, Anders!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 29 apr 2013 23:06

Slap af mester, Anders!!!

Manden er nervøs for om det er farligt det han har lavet i sin søsters lejlighed og det er det ikke!

Lejligheden brænder ikke ned af den grund!

Godnat, Anders!
Men må jeg så hører en god begrundelse på det du udtaler dig om!

Og kan da godt være at lejligheden ikke brænder ned... men det er jo stadigvæk HELT forkert at påstå at det ikke er ulovligt!

Skrevet af Anders S på 29 apr 2013 22:35

Er desværre ikke lovligt, da du ikke må sløjfe med 0,75...

Men hvis det er muligt, så kan du bytte om på de to kabler og så vil det være lovligt. 
Er det ikke lige netop det han har gjort? Som jeg læser det, er der monteret en tændledning på 3x0,75 fra lampeudtag til første lampe, og så er der sløjfet med 3x1,5. Jf. min gamle el-lærdom skulle den være god nok.

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Anders K på 30 apr 2013 07:22
Er det ikke lige netop det han har gjort? Som jeg læser det, er der monteret en tændledning på 3x0,75 fra lampeudtag til første lampe, og så er der sløjfet med 3x1,5. Jf. min gamle el-lærdom skulle den være god nok.

Skulle have været omvendt, hvis det skulle værre lovligt... Altid den mindste kvadrat til sidst.  

Annonce
Det bliver ikke mere lovligt af at bytte om, da du så har sløjfet med 0,75mm2.
Men igen er det jo lige meget, da det er fra et lampeudtag.
Det er jo ikke den faste installation der sløjfes, her skal det være min. 1,5mm2 over det hele.

Elektronikteknikeren
Skrevet af Anders S på 30 apr 2013 16:03
Skulle have været omvendt, hvis det skulle værre lovligt... Altid den mindste kvadrat til sidst.  

Så tror jeg at du skal have dine skolepenge retur . De 3 x 0,75 er en tilledning, og når der sløjfes videre betragtes det (så vidt jeg erindrer) som fast installation, og det skal derfor være min. 1,5 mm2. 

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Anders K på 30 apr 2013 20:58
Så tror jeg at du skal have dine skolepenge retur . De 3 x 0,75 er en tilledning, og når der sløjfes videre betragtes det (så vidt jeg erindrer) som fast installation, og det skal derfor være min. 1,5 mm2. 

Nej... Slå det op i SB. Der står der at du IKKE må sløjfe videre på en forbrugsgenstand, hvis denne forsynes med 0,75... Altså SKAL det minimum være 1,5 kvadrat... Men du må gerne ligge en 0,75 kvadrat hen til den sidste forbrugsgenstand...

Der er jo sådan set ikke noget at diskutere... eller at jeg tror det er sådan... fordi det hele står jo i vores stærkstrømsbekendtgørelse...  

Mystisk, jeg mindes det stik modsat, men OK, det er også 10 år siden jeg arbejdede som elektriker 

Med venlig hilsen

Anders

Anders S: Du kunne hjælpe sagen lidt på vej hvis du selv kom med nogle referencer til din hyppigt nævnte stærkstrømsbekendtgørelse... :-)

Installationen er formentlig ikke helt efter bogen omend jeg tvivler stærkt på at hytten bryder i brand på grund af den installation.

Som jeg læser det er der fra lampeudtaget trukket en tilledning på 0,75mm2 hvilket er helt fint. At der så sløjfes videre til et nyt armatur er kun gangbart hvis armaturet er bygget til formålet som man eksempelvis ser med indbygningsspot der kommer i sæt af typisk tre.

Er der tale om et "grundarmatur" (eksempelvis lysstofrør) har de typisk gennemsløjfningsklemmer til fast installation og så skal der trækkes en 1,5mm2 fra "siden" af lampeudtaget og til det første armatur og derfra videre til de resterende armaturer i 1,5mm2.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis