Hak i gulvet hjælp!

Jeg står i den situation at jeg snart skal flytte.

I mellemtiden kan jeg se der er kommet et grimt hak i gulvet. Jeg frygter lidt det er mig der har gjort det, så jeg kommer til at stå for en dyr regning.

Jeg tænkte imidlertid, om det er noget der kan repareres?

Det er sådan et hul vi snakker om:

http://imageshack.dk/imagesfree/ikp19795.jpg

Jeg kan se, at der har været knater i gulvet der er blevet repaperet. Er det muligt at reparere hullet på samme måde?

http://imageshack.dk/imagesfree/NN319868.jpg

Jeg håber, at nogle er i stand til at hjælpe mig, da det ellers nok bliver dyrt at få gulvet repareret.
Jeg står i den situation at jeg snart skal flytte.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 14 mar 2013 10:47
Jo nye mærker det kan du godt ha' ret i, tænkte ikke lige på det, men prøv det kan aldrig skade mener jeg.

Nej det synes jeg ikke bare hold stangen med scellak i venster og loddekolbe i højre og smelt så i, rigeligt så det kan slibes eller skæres plant med et meget skarpt stemmejern.

Hold stemmejernet sådan at det ikke bider i (modsat det slebne ) så er det nemmere at styre hvor meget der tages af.

Angående det med Scellak...

Hvor varm skal loddekolben være? Jeg skal jo helst ikke ødelægge træet.

Det jeg er bange for, er, at jeg evt. kommer til at ødelægge træet rundt om hakket hvis jeg fylder scellak i.

Jeg har læst om, at man kan få et middel der kan få trægulvet til at hæve, men jeg ville gætte på i ville have foreslået det for længst, hvis sådan et vidundermiddel fandtes.

Er scellak fast, eller flydende, som hældes i?

Og det kan kun størkne ved ekstremt varme?


Den shellak jeg mener du kan bruge findes i nogle stænger ca. 1x1 cm. & ca, 10 cm lange (dem jeg har)

Denne fås i forskellige farver, du køber selvfølgelig den kulør der passer allerbedst.

Du smelter lakken i hullet ved at holde loddekolben mod stangen så den smelter og drypper ned, tæt på det sted du vil reparere, så tæt som muligt så varmen af loddekolben er ikke så afgørende, bare den kan smelte lakken er det ok.

Lakken kan godt sætte sig lidt, når den størkner og det går hurtigt, så gentag processen hvis det er nødvendigt, egentlig en nem & billig måde at udbedre knasthuller, og andre revner/ridser.

Det smelter lidt ligesom et stearinlys så ved du hvad du har med at gøre.

Shellak fås også som flydende & kaldes knastlak, til at påføre knasten (og kun på knasten) for at undgå gule skjolder af harpiks gennemslag i maling, denne er på spritbasis og tørrer ret hurtigt.

Det er slet ikke så vanskeligt at arbejde med det.

På med vanten og få nu de huller/ridser fyldt op og glattet pæn af.

Det kan laves så det næsten ikke kan ses, jo af dig og familien, i ved jo hvor reparationen er, men for andre vil jeg sige at det næsten bliver usynligt, og med godt resultat.

Go' arbejdslyst og held med det ikke!


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 29 maj 2013 21:06
Den shellak jeg mener du kan bruge findes i nogle stænger ca. 1x1 cm. & ca, 10 cm lange (dem jeg har)

Denne fås i forskellige farver, du køber selvfølgelig den kulør der passer allerbedst.

Du smelter lakken i hullet ved at holde loddekolben mod stangen så den smelter og drypper ned, tæt på det sted du vil reparere, så tæt som muligt så varmen af loddekolben er ikke så afgørende, bare den kan smelte lakken er det ok.

Lakken kan godt sætte sig lidt, når den størkner og det går hurtigt, så gentag processen hvis det er nødvendigt, egentlig en nem & billig måde at udbedre knasthuller, og andre revner/ridser.

Det smelter lidt ligesom et stearinlys så ved du hvad du har med at gøre.

Shellak fås også som flydende & kaldes knastlak, til at påføre knasten (og kun på knasten) for at undgå gule skjolder af harpiks gennemslag i maling, denne er på spritbasis og tørrer ret hurtigt.

Det er slet ikke så vanskeligt at arbejde med det.

På med vanten og få nu de huller/ridser fyldt op og glattet pæn af.

Det kan laves så det næsten ikke kan ses, jo af dig og familien, i ved jo hvor reparationen er, men for andre vil jeg sige at det næsten bliver usynligt, og med godt resultat.

Go' arbejdslyst og held med det ikke!


Det lyder jo meget lettere end jeg regnede med.

Jeg skal dog lige hører jeres mening, for min kærestes far har lidt forstand på det (i følge ham selv.)

Han siger, at man ikke bør bruge denne løsning på et ægte trægulv da det kan ødelægge gulvet. Har han noget at have det i?

Jeg ved det er ægte træ, og det er ret brede/tykke bræder.

Ja det er naturligvis et argument som han kan ha' ret i, og hvis du er mere til det må du kontakte en snedker og få det lavet ordentligt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
sikke en tråd. Det gør helt ondt at læse om nogen der er så bange for sin far. Jeg kender det godt. Der er kun en vej - ud af vagten uden at se sig tilbage. Hvis han ikke vil acceptere at sønnemand er kommet til at lave et hak i et gulv er der noget galt.

Jeg ville ikke begynde at fuske med det. Sig det som det er. Bliver han på nogen måde sur er det ham der helt og aldeles er noget galt med. Du er hans søn, bor hjemme og skal behandles på lige fod.

Mvh Morten
Jeg har givet det lidt vand nu, hvilket har gjort en uventet drejning.

Det virker nemlig delvist - bare ikke som jeg vil have det.

Træet rundt om hullets start har hævet sig en lille smule, mens selve træet nede i hullet ikke rigtigt har gjort noget som helst....

Hvorfor er det kun rundt om hullet, og ikke i hullet?

Min svigerfar siger jeg burde hælde lidt vand ned i selve hullet, men ødelægger jeg så ikke gulvet?

Jeg ved godt at hullet ikke bliver usynligt nogensinde. Men jeg vil gerne prøve at få udlignet hullet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også