understøbning af sokkel, hvilke materialer?

Hej.

Efter et par tråde ang. understøbning af fundament/Sokkel.

Så er jeg fast besluttet at det skal prøves!

Dog er jeg lidt i tvivl om hvilken fremgangsmåde, der er bedst, nemmest og mest sikkert?

Jeg har hørt 3 forskellige fremgangsmåder.

1: Fylde op til 5cm under underkant nuværende fundament lade det tørre og så evt. banke en regal ind,
smide noget ekspanderende beton ind.

2: Lave en plade som dækker hele "hullet" der skal støbes og så bare fyld det hele op første gang.

3: Bruge fundablokke/Lecablokke og "murer" understøtningen op.

Jeg hælder mest til nr. 2 da det for mig lyder til at være nemmest og hurtigst, så man ikke skal over det samme sted to gange?

Derudover ville jeg når/hvis jeg vælger nr. 2 , tage 1 weekend hvor jeg i Støber et sted i nordlig side, også støbe et sted i sydlig side, så jeg faktisk tager og støber i hver side af huset parrallet, så jeg tager 2 meter hver weekend og igen 2 meter weekenden efter, netop også derfor jeg syntes at løsning nr. 2 er at foretrække så man spare at skulle over samme sted 2 gange.


Samt hvilket beton og hvilken blanding ville være at foretrække? Ekspanderende til hvis man støber det hele af en gang, eller hvis man vælger nr. 2 bruge normalt beton?

Ville det være en fordel at forankre det nystøbte understøtning med evt. et stykke jern op i gammel fundament som bliver støbt ind i det nye, og hvordan gør man så de nye støbninger man nu laver, binder bedst muligt ind mod hinanden?

Jeg regner med at understøbe ca. 80-100cm

Nogle erfaringer eller meninger? 

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Hej. Efter et par tråde ang. understøbning af... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lyst på 25 feb 2013 17:31
Æblebjerg: Jamen ang. ekspanderende så skal jeg blande beton: 1cement:5Støbemix og når det er blandet og mikset, derefter smider man ekspanderende i?? 

Netop, og så skal det lige blandes rundt naturligvis.
  
Støbeskel? , mener du Samlingen mellem gammelt fundament og nyt? - Regner med at gulvet skal sænkes så underkant af gammelt fundament kommer til at ligge ca. omkring overkant af det nye gulv, så gulvet bliver sænket 20-30cm.

Ja, netop - skal mellem nyt og gammelt (samt mellem nyt og nyt ved stykkevis støbning).


Støbeskel er en svag linie i væggen. Når støbeskellet ligger over gulvniveau skal det jordtryk der er på væggeb passere forbi støbeskellet inden det kan aflevere trykket videre til gulvet/ny sokkel under gulvet. Der bør derfor bores (og indlimes) noget armeringsjern i undrsiden af den eksisterende sokkel. I dit tilfælde hvor støbeskellet ligger lige over gulvniveau er det dog kun et spørgsmål om forskydning. Det er til at overse - skud fra hoften uden at kende de nærmere omstændigheder kunne være Ø12 jern pr. 250 mm. Havde støbeskellet ligget et stykke oppe over gulvniveauet skuller er også overføres bøjning i væggen fra jordtryk, og så kunne det nemt have været tale om mere armering.

Jeg vil stadig anbefale ekspansionsmiddel samt fugebånd for at være sikker på vandtæthed.

Har du overvejet at nuværende sokkel kan være meget ujævn samt bredere end væggen? Det skal du så have hugget væk og pudset op.




Venlig hilsen

Jens

Vil lige give mit besyv med.

Har selv gennemført arbejdet i det forgangne år, brugte løsning 2 med forskalling lignende den du linker til. Dog med en større tragt så den fyldte ca. 80 cm af en 120 cm bred 28mm støbefinerplade. Sektionerne blev tilsvarende omkring 120 cm pr gang. Forskallingen overlappede ca 6-8 cm af den eksisterende fundamentsbund, der blev ved hver sektion vibreret godt.

Jeg har ved selvsyn konstateret vedhæftningen og tætheden af støbeskellet, da jeg har gravet udvendigt til dræn og brønde mm. Det var faktisk svært at identificere hvor skellet mellem det gamle og det nye var flere steder. Der var i mit tilfælde et udvendigt vandtryk, og kun et lille stykke ca. 10 cm bredt kom der opfugtning. Jeg gjorde derfor det forebyggende, at udhugge en kile i støbeskellet ca. 5-7 cm dybt 5 cm over og 5 cm under sammenføjningen mellem gammelt og nyt fundament. Denne kile udstøbte jeg med et vandstoppende cementprodukt fra vandex.

Man skal regne med et større arbejde i alt, mit projekt omfattede 60m2 gulv som blev opgravet i 80-90 cm dybde sammen ved opgravningen under gammelt fundament fyldte jeg i alt 5 * 14m2 containere med tung lerjord, som i perioder hvor arbejdet stod stille - blev så hårdt at det skulle slåes i stykker med en betonhammer.

Betonen til fundamentet blev en hård 3-1 blanding, som var noget vandig af hensyn til "undervibreringen" blandet i tvangsblander løbende som projektet skred frem.

Da underfunderingen var afsluttet, støbte jeg nye gulve, først 12-15 cmafretningslag med dræn (grus), dernæst 250 mm isolering og derpå 12-14 cm flydebeton styrkeklasse 40. Dejligt at betale sig til denne færdigbeton, de 60 m2 gulv blev lavet af 1 person på 45 min, og jævnt nok til 30*60 fliser uden anden behandling.

Herefter kom turen til vægene som blev sandblæst for løst puds og kalk mm. Oppudset i 3 tempi først et hæftemørtellag, derefter 3-5mm vadex bb75 og slutpuds i traditionelt kalkcementmørtel 1-11. Der har i det år som er gået siden ikke været antræk til fugt, hvilket tydeligt ville kunne ses da vægene endnu står ubehandlede hen.

Jeg vil mene at kernen i en god understøbning ligger i godt forskallingsarbejde, samt en tilpas lind og stærk beton som vibreres godt er "tragten" tilpas stor og overlappet tilsvarende, vil vægten af overskudsbetonen i tragten sammen med vibreringen medvirke til en god kontakt mellem gammelt og nyt fundament.

Jeg vil slutteligt bemærke at metode 3 også er gangbar, min far brugte den metode i flere projekter - selv husker jeg som knægt for en 30-35 år siden en renoveringsopgave hvor der blev sænket kældergulv 110 cm i en 140 m2 kælder. der blev meter for meter undermuret med almindelige massive (hårdtbrændte) mursten som ikke suger fugt i samme omfang som traditionelle. Den kælder står den dag idag aldeles tør, og murene har ikke været efterbehandlet siden. Ulempen dengang var at den gamle ikke kunne mure, og derfor måtte tage den hårde tjans løbende at sørge for at mureren havde noget at mure under ;-)

Go for it - men vær realistisk i forhold til opgavens omfang.
Æblebjerg;

Vil undersøge det med ekspanderede beton..

Jeg vil gøre det med armring også med at banke et 10mm jern op i nuværende fundament så der er 25cm op i gamle og 25cm ned i det nye samt tilsvarende sidevejs midt på..


Plougmand:

Tragten kunne godt laves større ja, hvilken plademateriale brugte du? Krydsfiner??

Det med den kile du omtaler forstår jeg ikke helt..

Er det nok at vibrere med en lægte eller ligende eller skal man investere i en vibrator stang??

Hvilken blanding brugte du? Også 1:5 eller er det 1:3 som du omtale du har støbt med? Men hvorfor lavede du den ekstra vandet?, gør det ikke at det synker/ trækker sig sammen når det tørre?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Faldt over dette gamle indlæg. Hvordan endte historien hvis du stadigvæk er er på lavdetselv "lyst"? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis