understøbning af sokkel, hvilke materialer?

Hej.

Efter et par tråde ang. understøbning af fundament/Sokkel.

Så er jeg fast besluttet at det skal prøves!

Dog er jeg lidt i tvivl om hvilken fremgangsmåde, der er bedst, nemmest og mest sikkert?

Jeg har hørt 3 forskellige fremgangsmåder.

1: Fylde op til 5cm under underkant nuværende fundament lade det tørre og så evt. banke en regal ind,
smide noget ekspanderende beton ind.

2: Lave en plade som dækker hele "hullet" der skal støbes og så bare fyld det hele op første gang.

3: Bruge fundablokke/Lecablokke og "murer" understøtningen op.

Jeg hælder mest til nr. 2 da det for mig lyder til at være nemmest og hurtigst, så man ikke skal over det samme sted to gange?

Derudover ville jeg når/hvis jeg vælger nr. 2 , tage 1 weekend hvor jeg i Støber et sted i nordlig side, også støbe et sted i sydlig side, så jeg faktisk tager og støber i hver side af huset parrallet, så jeg tager 2 meter hver weekend og igen 2 meter weekenden efter, netop også derfor jeg syntes at løsning nr. 2 er at foretrække så man spare at skulle over samme sted 2 gange.


Samt hvilket beton og hvilken blanding ville være at foretrække? Ekspanderende til hvis man støber det hele af en gang, eller hvis man vælger nr. 2 bruge normalt beton?

Ville det være en fordel at forankre det nystøbte understøtning med evt. et stykke jern op i gammel fundament som bliver støbt ind i det nye, og hvordan gør man så de nye støbninger man nu laver, binder bedst muligt ind mod hinanden?

Jeg regner med at understøbe ca. 80-100cm

Nogle erfaringer eller meninger? 

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Hej. Efter et par tråde ang. understøbning af... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sitting Bull, okay, men hvad vil du mene fordelen ved det ekspanderende mørtel er? At det udvider sig og derved trykker om mod det gamle fundament? - Ellers er metoden jo faktisk ens udover at man kommer efter med ekspanderende mørtel?

Be Smart - Not Stupid..

Som sagt har jeg aldrig været med til den type understøbning som du vil i gang med!

Men til understøbning af stål- og betonkonstruktioner, sluseporte, maskiner og lign. Og der anvendes ekspanderende mørtel fordi det er en sikker metode, der "sikre" at kræfter og belastning over føres til fundamentet - som beregnet!
{Dog, ved pullertfundamenter støber man ofte op under pullerten. Fordi skibet jo ikke "står på" pullerten - men tværtimod via fortøjningerne trækker i pullert og fundament. :o)}

Man kan reelt IKKE støbe opad - med beton! Der dannes måske luftbobler eller slamlag. Støbeskellet vil ikke være vandtæt. Og støbningen kan ikke kontrolleres efterfølgende!


Hej Lyst

Har tidligere understøbt en 7 meter bred gavl på følgende måde, i princippet som du selv er inde på forslag 2.
1. Start med at grave ud under grunden, højst 1,5 meter i bredden
2. Brug plade som du selv er inde på, samt lav en form for sideramme, på hver side af pladen, så du kan stille pladen i en lidt skrå vinkel, således at den raver 6 til 10 cm ud for oven, så der er plads til at du kan hælde beton ned fra oven.
3. Når du har fyldt nok beton ned, kiler du pladen meget meget kraftigt ind mod grunden, således at du trykker betonen op mod underkanten af den gamle grund. Du skel bruge kraftigt tømmer eller anden form for opkilingen
Dine sidestykker skal sørge for at betonen ikke løber ud i siderne, samt holde tæt til enderne på pladen.
Bor evt jern op i den gamle grund, samt stik jern ind i siderne på jorden, så har jernet fast næste støbning.
Når du ikke graver gulvet op før støbningen har du den som modhold når du "kiler" pladen på plads.
Du skal nok have nogle tværvanger udvendig på pladen, så pladen er meget stiv.
Når du tager pladen væk, efter ca 1-2 uger, kan du hakke det overskydende beton væk, for hvis pladen kiles helt ind til grunden er du ikke sikker på at der er nok beton, under grunden. Det bedste er hvis der mangler 1-2 cm i at få kilet pladen helt ind.
Brug cement/støbemix i forholdet 1:5, det må ikke være for tygt/stivt

Glem alt om ekspanderende dit og dat, kiler mv.

Den gang jeg understøbte brugte jeg ikke tid og penge på forsikringer.
Efter ca 40 år har gavlen endnu ikke sat sig.

Spørg bare hvis vil have mere at vide.

mvh

GSH
Jamen hvordan kan det ikke gøresd vandtæt med løsning 2 men hvis man bruger ekspanderes til sidst?

hvism an bruger ekspanderende så ville man lave blandingen så "tør" at det bare kan presses ind og ikke ville løbe ud?

Be Smart - Not Stupid..

GSH - Var det muligt at tage en løbende samtale over privat besked eller evt. mail, da det ville være rarst at have en person med igennem "forløbet" så man ikke får 10 forskellige meninger hele tiden undervejs.

Jeg hælder også mest til forsalg nr. 2, hvor jeg ville lave en plade /tragt ligesom i denne tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/172976

hvis man bruger denne metode så kan man jo også skubbe pladen helt ind til væggen netop fordi tragten er der til det "ekstra" der kan løbe ud hvor der nu mangler.

jeg havde forstillet mig at lave 2 plader og støbe 2 punkter modsat af hinanden i kælderen den ene weekend og tage pladerne væk og støbe næste 2 stykker weekenden efter, eller skal det have længere tid til at hærde?

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Hej Lyst

Du må godt prøve at sende en privat mail, gennem forummet, så vi kan få direkte kontakt.

Problemet med den tragt, som der er vist på linket, er at en tragt i sig selv ikke giver noget tryk, i så fald skal den være meget høj.
Hvis du presser i hele pladebredden er du sikker på at få trykket betonen op i hele bredden.
Fidusen består i at skabe et højt tryk inde i betonen så den kommer ud/op i alle kroge og huller.
Jeg venter på videre mail.

mvh
GSH

GSH , Ja men hvordan vil du lave så imens den står skrå at betonen ikke løber ud af siderne? Kunne være dejligt hvis du kunne finde et billede af dem "plade" som du omtaler?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej.

Du skriver 1:5 blanding, er det så 1 x Allborg cement og så 5 x Støbemix? syntes bare at have læst det hedder 1:4 ?

Hvor "vådt" skal det være?

Samt når man har understøbt hele vejen rundt, kan man så snildt fjerne alt gulv og alt sand/jord under der, behøver man ikke være bange for at jorden udefra skubber hele fundamentet ind? Især når det nu er hele kælderen jeg graver op?

Be Smart - Not Stupid..

hold da fast der har været fart på. :-)

jeg mener heller ikke det er en går det selv..

men hvis du mener du kan så syntes jeg at det GSH siger lyder fint det er også en måde.

held og lykke med det :-)

Anlægsstruktør på 7ne år. 
Belægning, Kloak og Fundamenter.

Glad bruger af LSD -
Cao hvorfor er det ikke gør det selv hvid jeg luN tager 1 m ad gangen det er jo samme fremgangsmåde som alle andre ville bruge?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis