Fra skjulte til synlige tagrender

Hej alle,

Vi har et hus fra ´69, og er så heldige at have skjulte tagrender. Der er ikke tale om kassette tagrender, men normale tagrender der bare er skjult.
Tagrenderne har i lang tid været utætte, men nu hvor der ligger lidt ekstra vand i dem,
er det blevet meget tydeligt - tror også at frosten har hjulpet lidt til.
Planen er, at jeg vil have gjort dem synlige, og derfor prøvede jeg lige at pille det øverste sternbræt af i dag, for at se på, hvordan det er bygget op (se vedhæftede).
Som jeg ser det, ligger den nederste taglægte lige bag tagrenden, og jeg er derfor bange for, at jeg ikke kan montere det øverste sternbræt på den, eller?
Jeg kan også se, at jeg ikke skal til at save i spærene (ikke meget i hvert fald) - men er det bare at save der jeg har markeret på billedet? altså først skal tagrenden selvfølgelig ned 
Er der nogen af jer, der har prøvet noget lignende?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Søren



Hej alle, Vi har et hus fra ´69, og er så... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
du kan måske skære sternbræt i smig med rendejern. hvis det bliver til at holde ud at se på?. kan ikke lige se dit billede.

Hej Primo..
Kan godt følge dig! Det man ikke kan se på billederne er, at jeg i eftermiddags faktisk har flyttet rendejern - men er blevet lidt hooked på Koloudas forslag om at:
  • flytte nederste taglægte
  • Flytte rendejern på plads
  • Skære ca. 30mm mere af spærender
  • montere stern og underbrædder
Jeg må bare på den igen. Af fejl bliver man jo klogere :-)

Findes der forresten standard mål for udhæng? jeg mener hvad er normalt med længde fra husmur til stern..
Ingen standard nej, men jeg plejer at lave omkring 500mm på langsiderne, og ca. 300mm ved gavlene.

På nye huse med bredt udhæng er der dog tit 70 cm eller mere.
Der kommer jeg lidt i problemer.. som det er opbygget nu, bliver der kun 360mm, så ikke meget mere end 2 udhængsbrædder. Dette kan der ko som sådan ikke ændres på, uden også at lade taget gå længere ud, hvilket jeg ikke har lyst til at ændre på :-)
Hej
Spændene projekt du har gang i. Har du flere billeder af forløbet? Skal nemlig selv igang med sådan et projekt, så kunne være rart og se lidt mere :-) evt. ligge dem ind i galleriet.

Hilsen Allan
Annonce
Hej Allan.

Jeg er ikke færdig endnu, men skal nok tage lidt flere billeder. Har en hel side mere der skal laves :-)
He he, nu snakkede jeg jo også om nyt tag, hvor man selv bestemmer længden på udhænget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis