Fra skjulte til synlige tagrender

Hej alle,

Vi har et hus fra ´69, og er så heldige at have skjulte tagrender. Der er ikke tale om kassette tagrender, men normale tagrender der bare er skjult.
Tagrenderne har i lang tid været utætte, men nu hvor der ligger lidt ekstra vand i dem,
er det blevet meget tydeligt - tror også at frosten har hjulpet lidt til.
Planen er, at jeg vil have gjort dem synlige, og derfor prøvede jeg lige at pille det øverste sternbræt af i dag, for at se på, hvordan det er bygget op (se vedhæftede).
Som jeg ser det, ligger den nederste taglægte lige bag tagrenden, og jeg er derfor bange for, at jeg ikke kan montere det øverste sternbræt på den, eller?
Jeg kan også se, at jeg ikke skal til at save i spærene (ikke meget i hvert fald) - men er det bare at save der jeg har markeret på billedet? altså først skal tagrenden selvfølgelig ned 
Er der nogen af jer, der har prøvet noget lignende?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Søren



Hej alle, Vi har et hus fra ´69, og er så... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er tit et problem men forkert/ingen fald er med til at en lille tagrende stoppes til hurtiger. husk også at det er nemmere at rens en større tagrende. Så hvis du skal havde nye tagrender skal du helt klart vælge 11". Kan dog ikke lige se hvad størelse du har nu.
Huset er fra 69 så det kan sagtens være en 10". Er det muligt vi kan få højde og brede på tagrenden af tråd starte:-)
Ved du hvad primo-ct! Jeg tror at vi alle har fattet budskabet! :o)
Hej alle.

Mange tak for hjælpen.. nu må jeg bare vente på bedre vejr, så jeg kan komme i gang med projektet. :-)
Tror det bliver den vinkelrette løsning, og med så store tagrender som muligt
hvis der skal skiftes render så ville jeg også sætter en 11" på, men helt sikkert ikke i konsoljern!! "rigtige" rendejern er bare meget kønnere.

Mvh

Havkatten
Hvis han skal til at skifte rendejern er det jo lidt mere omfattende, men skal der større tagrender op skal de gamle jern af, så i sidste ende er det nok mest et spørgsmål om smag.
Hej,

Så er projektet i gang. Gammel stern er brækket ned.
Jeg vil gerne have flyttet rendejernene, da jeg gerne vil have den nye stern op bag rendejernene.
Hvis jeg bare flytter dem, flytter jeg jo også tagrendens placering i forhold til hvor tagpladerne slutter, og har så ikke 1/3 udhæng over tagrenden.
Kan man bare flytte de nederste tagplader, så det kommer til at passe? Det skal siges at det kun er midlertidigt, da jeg regner med der skal nyt tag på inden for 1-2 år.
Så længe pladerne når ud i tagrenden, ville jeg ikke ændre noget.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis