Fra skjulte til synlige tagrender

Hej alle,

Vi har et hus fra ´69, og er så heldige at have skjulte tagrender. Der er ikke tale om kassette tagrender, men normale tagrender der bare er skjult.
Tagrenderne har i lang tid været utætte, men nu hvor der ligger lidt ekstra vand i dem,
er det blevet meget tydeligt - tror også at frosten har hjulpet lidt til.
Planen er, at jeg vil have gjort dem synlige, og derfor prøvede jeg lige at pille det øverste sternbræt af i dag, for at se på, hvordan det er bygget op (se vedhæftede).
Som jeg ser det, ligger den nederste taglægte lige bag tagrenden, og jeg er derfor bange for, at jeg ikke kan montere det øverste sternbræt på den, eller?
Jeg kan også se, at jeg ikke skal til at save i spærene (ikke meget i hvert fald) - men er det bare at save der jeg har markeret på billedet? altså først skal tagrenden selvfølgelig ned 
Er der nogen af jer, der har prøvet noget lignende?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Søren



Hej alle, Vi har et hus fra ´69, og er så... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle,

Mange tak for de gode råd. Jeg vil lige få målt om jeg kan få en bræt om bag tagrenden.

Mvh,
Søren
Skrevet af Spuck på 17 feb 2013 13:39
Hej Kolouda,
Lodrette - dvs i stedet for min skrå røde streg, laver jeg et lodnet snit. Monterer stern på spær/understøtning til udhæng, og derefter konsol jern?
Men hvad med den nederste taglægte. Kører jeg stern op mod den, eller mellem den og tagrenden? Synes bare det kommer til at sidde for tæt.


Nej, i stedet for vinkelret snit som du har tegnet,  laver du et lodret snit, så sternen sidder lodret, også kan du anvende konsoljern.

Dine rendejern fejler dog ikke noget på billederne i hvert fald, så nok ingen grund til at skifte disse.

Om sternbrættet kan nå helt op bagved tagrenden betyder faktisk ikke det store, du kører det bare næsten helt op til rendejernene, det giver selvfølgelig lidt mere besvær når de fremover skal skiftes, men da nemmere end at skulle til at flytte det nederste lægte, som skal flyttes hvis du vil have brættet helt op, alternativt kan det jo skæres smig / smallere bagved tagrenden.
Hej Kolouda,

Det giver stof til eftertanke
Tror projektet skal deles lidt op i faser, eller tages som et større når der er et par weekender med tørvejr. Sagen er den, at der også mangler vindbrætter hele vejen hen, så jeg burde nok gøre det hele på en gang. Hvis der ikke er plads til sternbrættet, kan jeg i samme omgang ændre lægten. Skal jo alligevel have de underste tagplader skubbet op
Det er typisk. Det der burde være lige til, griber altid om sig.

Mvh Søren
Hvis det er en lille tagrende (10") så ville jeg skifte rendejern ud med en 11" istedet for. Så er der plads til lidt mere vand når der er skybrud.
Det ville jeg med sikkerhed ikke. Udskifte til bare en lidt større tagrende.

Især når tagrenden nu bliver "fritsvævende" Det er jo helt uden betydning om tagrende løver over 3 eller 4 gange om året!

Men for en sikkerheds skyld kan du jo gå ind på en tagrendefabrikants hjemmeside og "nydimensionerer" en tagrende.

Det er ganske vist noget af en smagssag. Men når nu det "eksisterende tagrendeskjulende sternbræt" sidder vinkelret på tagfladen.
Så bør det nye bræt osse gøre det! Lodrette sternbrætter er simpelt hen en arkitektonisk misforståelse! :o)
(Sternbrættet bliver iøvrigt osse billigere. :o))
Annonce
Ja, skal pladerne af i bunden, er det jo ikke større problem at flytte lægtet.

Det griber hurtigt om sig ja...
Jeg tror nu også jeg vælger den vinkeltrette løsning, da jeg andre steder på huset har vinkelrette stern.
Men nu snakker du om større tagrender. Hvordan kom de ind?

Har lige været ude at måle-der er ikke plads bag tagrenden, så skal lige overveje omfanget af operationen
Nye render i konsoljern må i så fald være vejen frem.
Mon det ikke er sådan at årsagen til at tagrenderne løber over. I 99 ud af 100 tilfælde skyldes manglende rensning.
Og ikke at renderne er for små??? :o)
Ja, det ville jeg også mene, tilstoppet tagrender og nedløb/brønde plejer at være problemet.
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis