lem i loftet til en el samling

Hej,

Jeg har sænket et loft i køkkenet men der er en EL samling som ikke var så nem at flytte, så der er jeg desværre nødt til at lave en lem så vidt jeg har forstået.

Jeg har tænkt mig at sætte en lofthøjttaler op, må man det i stedet for en lem?

Er der regler for hvor stor en sådan lem skal være?

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det stadig er muligt kan du lade en aut. el-inst. forlænge ledningerne for dig. Med autoriserede samlemuffer.

Højtalern er nok forbudt. For når det gælder el-inst. så er alt hvad der er sjovt normalt forbudt. Men en god ide jo.

Der skal dels være plads til at elektrikeren kan arbejde ved den skjulte samling! Og han skal umiddelbart kunne finde den!
Jeg tør ikke kloge mig på det, for det er nogle år siden jeg beskæftigede mig med det, men her måtte samlinger ikke lukkes inde, men definitationen på en lem/låge var at den kunne åbnes uden brug af værktøj.

Der findes jo også 230/12V transformere der kan gemmes af vejen i safeboxen til en indbygnings spot...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

tak for svarerne.

må en autoriseret elektriker samle ledningerne så de må gemmes under et loft uden en lem?

der er desværre ikke mullighed for at forlænge kablerne så de kan komme under det nuværende loft.

Hvis man skriver hvor i boligen der er elsamlinger kan han så ikke finde dem eller er det ikke nok?
Er der tale om kabler eller løse ledninger i rør? Er det to kabler, der skal samles, eller sker der en forgrening til flere kabler?
det drejer sig om en samling af 4 kabler der samles i sådan en dåse: http://www.skiftselv.dk/el-artikler/diverse-ap102-samledaase/

Så det er vel en form for forgrening. Tre af disse kabler er lange nok til at få samlingen ned under det nye loft, men det 4. kabel er ikke :-(

Kablerne er nogle meget stive installationskabler, der er ikke nogle rør.
Annonce
Et kabel må gerne forlænges, bare splejsningen udføres korekt. (presmuffer og krympeflex med lim)
Så du får bare det kabel, der er for kort forlænget, og føre alle 4 kabler ned i en loftsdåse, og samler dem der.
eks. denne type dåse.



mvh jens
Det sidste kabel kan forlænges med pressemuffer og krympeflex uden om. Men du er nødt til at banke noget af kablet fri, så det er lidt plads omkring...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

det lyder rigtig godt. det må være løsningen

er det kun forlængelse af kabler der er lovlige at lave med pressemuffer og krympeflex, eller kunne man også samle flere kabler med dette og så skjule hele installationen?
Reefo....Du kan kun forlænge kablerne på den måde...Du kan ikke lave en samling af flere kabler m. press/krympe metoden...Du bliver nød til at føre dem ned i en pl dåse og samle hele gøjemøjet der..

Er faktisk lidt i tvivl om du må gemme det bag din indbygningshøjtaler....Det er trods alt en fagmand der skal i dåsen og dermed kan man også forvente vedkommende har værktøj med.......Har da ihvertfald mange gange før "gemt" samle dåser og stikkontakter bag en trækasse ...Har faktisk lige aflevere et byggeri, hvor vi havde stikkontakter siddende over overskabene i køkkenet, der blev så sat en plade op fra fra overskabet og op til loftet, det skulle pilles ned med 4 skruer....
Fordi du har tænkt dig at samle flere ledere i en dåse som ikke er tilgængelig - der er ikke længere tale om en simpel forlængelse af et kabel.

Og at mure en samling med presmuffer ind i væggen er jo kun lovligt hvis der er tale om en forlængelse af et enkelt kabel - ikke en samling af flere. ( jøsses ! )

Ring hellere til din el-installatør og få det lavet ordentligt og lovligt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis