Efterisolering af ydermur vha. ny isoleret pudset facade

Min kone og jeg har købt et hus fra 1972 for nogle måneder siden og er egentlig overordnet set glade for standen af boligen. Desværre er den dog energimæssigt ikke fantastisk og vi reddes udelukkende fra enorme energiregninger fordi vi bor i Favrskov Kommune (meget billig fjernvarme).

Så det står højt på vores prioritetsliste at få isoleret loftet med 300-400mm (hvilket jeg bør kunne gøre selv). En bekendt har så dog nu fortalt mig, at hvis jeg virkelig vil efterisolere boligen effektivt, så skal jeg lade være med blot at pudse hele ydermuren op til sommer (som jeg havde planlagt) og i stedet vælge at efterisolere alle ydermure med 100m og så pudse ovenpå.
Efter lidt research kan jeg se, at det jo faktisk er en rimelig standard måde at gøre det på, bl.a. kunne man bruge den der løsning fra Skalflex, som vist ikke skulle være alt for dyr.

Mit spørgsmål er så nu: Hvor nemt er det reelt at lave en sådan ydermursisolering og er det noget en GDS-mand reelt kan lave givet ordentlig research, planlægning og øvelse? Eller er det noget man bør holde sig langt fra og lade de professionelle om i stedet?
Og hvis man så giver sig i kast med det, er der så nogen der ved hvad det reelt vil ende med at koste pr. kvm? Sådan en overslagspris for materialer, håndværkere til at flytte udendørs vandhaner, tilslutninger mm. (hvis det er nødvendigt?)..

Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Min kone og jeg har købt et hus fra 1972 for nogle... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Orla Nautrup på 21 jan 2013 08:43
Hej EISOE

Der er ikke kommet nye regler for dampspærre, da der har været krav om en tæt dampspærre siden 1969.


Aaaah, ka det nu passe, jeg har ikke læst ret meget på bygningsreglementet siden 69, men jeg blev udlært som tømrer i 1979, hvor alukraft var højeste mode og ja, der var også tape til alukraft, men der var ingen løsninger ved væggene eller ved lampesteder og andre gennemføringer. Jeg siger ikke at du ikke kan have ret, jeg syntes blot det er mærkeligt at hele branchen i dag er helt vildt pernitne når det kommer til dampspærre og det var de helt klart ikke i 1979 da jeg blev udlært. Byggebranchen som jeg kender den er meget pragmatisk, hvis noget ikke er nødvendigt (et krav) så gør de det heller ikke.  


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Aaaah, ka det nu passe! :o)

Der har ikke tidligere været formuleret et specifikt krav til hvor tæt et hus skal være. Som det vist er nu!

Og man kan osse sige at årsagen til at man er så krævene, (pernnitne), mht. tætheden af nye huse er at de ellers ikke ville kunne overholde tæthedskravene.

Jeg mener at der skal skelnes mellem tæthedskrav til huse. Og tætheden af en dampspærre.

Ihvertfald skal EISOE's hus næppe Blower-Door testes. Og ville sikkert heller ikke kunne overholde kravene! :o)


Men med hensyn til tætheden af dampspærren så bør den være så tæt - som mulig! .o)

Og med tykkere isoleringslag stiger kravet til tæthed!

Hvis vi tager en tagkonstruktion fra 70-erne.
Med en småutæt dampspærre og 100 mm isolering.
Så trænger der en given mængde damp/fugt op i isoleringen. Som måske kondenserer. Men det er ligemeget. For pga. det tynde isoleringslag fordamper fugten hurtig. Og der sker ingen fugtophobning!

Hvis du smækker 200 mm isolering ovenpå.
Så trænger der stadig den samme mængde vanddamp op i isoleringen. Som måske kondenserer. Men det tykke isoleringslag betyder at dampen kondenserer relativt dybere nede i isoleringslagt. Hvilket medførere større risiko for fugtophobning i isoleringslaget. Større fugtophobning i længere tid betyder højere fugtighed i konstruktionen. Men øget risiko for råd- og svampeangreb til følge!

Kan man sige. .o)

Og hvis nogen der kan lave dugpunktsberegninger kunne sætte nogle tal på. Så var min forklaring nok (meget) lettere at forstå! :o)
Skrevet af Sitting Bull på 21 jan 2013 17:08

Hvis du smækker 200 mm isolering ovenpå.
Så trænger der stadig den samme mængde vanddamp op i isoleringen. Som måske kondenserer. Men det tykke isoleringslag betyder at dampen kondenserer relativt dybere nede i isoleringslagt. Hvilket medførere større risiko for fugtophobning i isoleringslaget. 
Jeg forstår nemt nok din enkle og gode forklaring og teorien bag, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er et reelt problem eller et teoretisk problem: 
Begynder fugten rent faktisk at kondensere midt i isoleringen ?
Eller er det bare noget man forstiller sig at den vil gøre ?
Der er jo forhåbentlig udluftning af rummet over isoleringen, sørger det ikke for at damptrykket udlignes så meget at fugten ikke kondenserer ?


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Ja.
Det er godtnok lid husmandsfilisofisk.

Og det var derfor at jeg gerne så et indlæg fr en der kan lave dugpunktsberegninger. .o)

Men:

Hvis vi nu siger at der er en meget utæt dampspærre.

100 mm isolering, 20 gr. inde, -8 gr. i tagrummet!

Vi antager at der dampen kondenserer lige midt i isoleringslaget, altså 50 % oppe i isoleringen.

Ved 300 mm sker der stadig kondensering 50% oppe i isoleringslaget. Men nu er der 150 mm op til oversiden af isoleringslaget!
Det må ,alt andet lige, betyde at det tager længere tid inden fugten er bortventileret. Og når det tager længere tid så må risikoen for ophobning af fugt jo øges!

Alt andet lige.
Er hvad det handler om.
For hvis du nu forbedre tagrumsventilationen væsentligt! Så må det jo være gavnligt.
Men hvis du udskifter din meget utætte dampspærre med en der er næsten 100% tæt. Så må det jo hjælpe ganske gevaldigt, for ikke at sige mega meget. :o)
For så kommer der næsten damp op i isoleringen.
Altså næsten ingen damp betyder beskeden fugtdannelse ved kondensering. Som betyder forminsket risiko for fugtophobning. Som betyder generelt lavere fugtighed i konstruktionerne. Som betyder mindre risiko for råd og svamp!

Det er ihvertfald hvad jeg jeg har lært. På det seneste. Bla. her på siden.

Og så har jeg forstået at man helst ikke må kunne måle en fugtighed på over 20% i en tagkonstruktion af træ. For så går der nemlig råd og svamp i den!

Men hvor grænserne går i øvrigt - aner jeg ikke! .o(




Jamen jeg forstår godt teorien og det lyder også rimeligt logisk, men er det rent faktisk set i praksis at fugt har kondenseret midt inde i 3-400 mm isolering ?

For mig er det lidt i samme retning som når de forlanger 300 mm isolering i gulve med gulvvarme, varme stiger da OP og ikke ned. Skyldes sådan et krav en rigtig god flamingo lobby eller er der rent faktisk fysiske tests der underbygger kravet om 300 mm ? 
Der er jo kun meget sjældent en temperatur forskel på mere end 20 grader mellem jord og gulv (7-27).

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Annonce
Ja, det vil jeg da tro!

Hvis der slet ingen dampspærre er så sker der meget stor fugtophobning og al isoleringen bliver pjaskvåd!


Men nu må en sagkyndig udrede de mere tekniske og specifikke detaljer!
Skrevet af Orla Nautrup på 21 jan 2013 02:01
Den teknisk bedste løsning er at isolere udvendigt da man løser mange kuldebroproblemer på den måde!
Sikkert..  
Men hvis man efter isolere udvendigt, skal der vel på samme tid etabeleres en dampspærre indvendig og det vil da også kræve at man rykker rundt på en masse strøm og vand, og så er det vel egentlig billigere at lave en indvendig?

Desuden, hvis man efterisolere indvendig så kunne man jo bygge nye vægge op på ESP og så vil man jo undgå kuldebroer med gulvet og ud i soklen..

Ellers tak for de gode svar du giver Orla.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nixen.

Ved alm. murværk, incl. hulmur, er det unødvendigt at etablere dampspærre indvendig!

Har man erfaring for. Noget med at murværket virker som en hygrodiode!
Skrevet af Orla Nautrup på 22 jan 2013 23:52
Det er netop ved udvendig isolering man eliminerer kuldebroer bedst muligt!
Det er jeg også enig i

Men det var bare hvad man gjorde indvendig for at undgå, at fugten træner ud i den nye isolering og kondenserer.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også