Efterisolering af ydermur vha. ny isoleret pudset facade

Min kone og jeg har købt et hus fra 1972 for nogle måneder siden og er egentlig overordnet set glade for standen af boligen. Desværre er den dog energimæssigt ikke fantastisk og vi reddes udelukkende fra enorme energiregninger fordi vi bor i Favrskov Kommune (meget billig fjernvarme).

Så det står højt på vores prioritetsliste at få isoleret loftet med 300-400mm (hvilket jeg bør kunne gøre selv). En bekendt har så dog nu fortalt mig, at hvis jeg virkelig vil efterisolere boligen effektivt, så skal jeg lade være med blot at pudse hele ydermuren op til sommer (som jeg havde planlagt) og i stedet vælge at efterisolere alle ydermure med 100m og så pudse ovenpå.
Efter lidt research kan jeg se, at det jo faktisk er en rimelig standard måde at gøre det på, bl.a. kunne man bruge den der løsning fra Skalflex, som vist ikke skulle være alt for dyr.

Mit spørgsmål er så nu: Hvor nemt er det reelt at lave en sådan ydermursisolering og er det noget en GDS-mand reelt kan lave givet ordentlig research, planlægning og øvelse? Eller er det noget man bør holde sig langt fra og lade de professionelle om i stedet?
Og hvis man så giver sig i kast med det, er der så nogen der ved hvad det reelt vil ende med at koste pr. kvm? Sådan en overslagspris for materialer, håndværkere til at flytte udendørs vandhaner, tilslutninger mm. (hvis det er nødvendigt?)..

Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Min kone og jeg har købt et hus fra 1972 for nogle... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt hæver man vist gangbroen først. Og i et så gammelt hus er det vel kun 4 brædder ved siden af hverandre?

Hvis dampspærren er hel og intakt så gør et par huller til antennekabler ikke nogen forskel!
Men så er der jo alle lampestederne. Og der hvor husmåren har hærget. Og det forhold at de gamle alukraft-dampspærrer ikke var tapede i samlingerne og langs tilstødende bygningsdele.

Hvis det er gitterspærstagkonstruktion så er det relativt nemt at udskifte dampspærren. Men ked-, træ- og møjsomt er det jo!
Det er rigtig nok bare 4 brædder ja.. og flere steder sidder de ikke fast ;-) Den skal vist laves lidt bedre. 

Hvad angår dampspærren, så er der nok ikke andet for end at tage det problem når jeg kommer til det. Det er jo alligevel ikke til at se før jeg har fjernet alt det gamle isolering.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Hej

Jeg giver lige mit "besyv" med:

Isolering med indblæst granulat er en rigtig god ide, da denne isoleringstype smyger sig tæt om konstruktionerne, og lambdaværdien på Thermocell træfiberisolering, er næsten den samme som Rockwools A-batts.
Man kan jo selv udføre arbejdet med gangbro/vindbrædder og dampspærre (måske ikke nødvendig her, men spørg Bjørn Henriksen 21448021).

Ved ved efterisolering af klimaskærmen (facade, tag, gulv, vinduer), er der regler i bygningsreglementet der skal overholdes, ud fra et rentabilitetskrav (spørg på teknisk forvaltning eller læs BR10).

Hvis du har en meget billig fjernvarme i området er der mange efterisoleringsopgaver der ikke er rentable.

Det gør jeg osse så!
(Selv om emnet er løbet lidt af sporet) :o)

Jeg kender kun Thermocell fra deres hjemmeside - som jeg netop har skimmet. (Og så Nautrups indlæg :o))

Som andre "alternative" isoleringsmaterialer, eksempelvis papirisolering, er det et problem at de ikke anvendes i ret stor udstrækning, men allermest at man kun har beskeden erfaring med den. Her i DK.

Vedr. Thermocell:

Der foreligger ikke en eneste test eller godkendelse, forskningsresultat eller undersøgelse, udført i DK.
Derimod lidt (skrab sammen) af svenske tests.

Hjemmesiden er stort set en sludder for en sladder.

Forsiden er præget af påstande om miljørigtighed som suppleres med div. logoer vedr. FSC-certificering og Rainforest halløjsa. Sammenhængen mellem FSC/Rainforest "pynten" fremgår ikke.

Ejerkredsen beskrives som:
Thermocell Denmark A/S ejes i dag af en kreds af mennesker med betydelig erhvervsmæssig erfaring - ikke mindst inden for byggebranchen.
Er det måske et hemmeligt broderskab der står bag Thermocell. :o)

Afsnittet om bygningsfysik er stort set kun generelle betragtninger. Bygningsfysik i relation til Thermocell - eller omvendt beskrives næsten ikke!

Bortset fra Brand.
Hvor det oplyses at Thermocell "klassificeres som et "ikke ubrandbart" materiale"" Hvilket på dansk betyder "brændbart materiale". (Betegnelsen " ikke ubrandbart" materiale"" er en hjemmestrikket betegnelse som i øvrigt ikke anvendes i DK)

Dernæst går resten af afsnittet mestendels med at påstå at at det er Bygningsreglementet der er noget galt med. Det er simpelthen alt for krævende. .o)

Afsnittet har udelukkende til formål at vildlede den forudsætningsløse forbruger om Thermocells brandtekniske egenskaber!

Afsnittet vedr. Konstruktionseksempler fralægger Thermocell sig oven i købet ansvaret for det antal eksempler der efterfølgende oplistes.
Og det kan man måske godt forstå. Eksemplerne er, (formodentlig), direkte kopier af gammelkendte konstruktionsdetaljer hvortil der anvendes mineraluld. Blot er "mineralulden" udskiftet med Thermocell. (Desuden er eksemplerne direkte oversat fra tysk og i øvrigt slemt fejlbehæftede).

Osv. osv.

Thermocell skal roses og støttes og måske endda også hjælpes på vej. Fordi de forsøger at skærpe konkurrencen med de store udbydere af varmeisoleringsmaterialer i DK. (Altså f.eks. Rockwool og Sundolitt)
Men det skal ske på seriøst og professionelt grundlag!


Og der skal helt andre boller på suppen for at imponerer en kynisk teknikker som undertegnede.

Jeg ville ikke turde anbefale Thermocell overhovedet. Det er indtil videre alt for usikkert at anvende som varmeisoleringsmateriale i bygninger! I DK.


Hehe.. så blev det lige teknisk :-) I sidste ende ville jeg nok stole på mine typisk brugte håndværkere når det kom til den specifikke udførsel. Så hvis de anbefaler imod noget som Thermocell, så ville jeg nok ikke benytte det.. Man må jo erkende hvad man kan og hvad man ikke kan. Jeg kender til IT, forskning og forretning.. jeg kender ikke specielt meget til bygningskonstruktion og isolering ;-)

Hvad angår hvem der ejer Thermocell, så er det dog altid meget nemt at finde ud af. Alle selskaber har offentlige registre der beskriver ejerkreds og typisk også indtjening. Her er for Thermocell:
http://www.proff.dk/roller/thermoce...007990398/

Bruttofortjeneste for virksomheden er i hvert fald på et niveau hvor der da sker et eller andet. Sammenlignet med f.eks. Rockwoll (http://www.proff.dk/firma/rockwoll-...002025719/) er det naturligvis ingenting dog. Så i den optik er der i hvert fald ikke betydelig adoption i markedet i DK.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Annonce
Øhe ja.

Det var nu mest det besynderlige i formuleringen. Om den betydelige erhvervsmæssige erfaring i byggebranchen. Istedet for bare at oplyse navnene.
Der er mindst 100.000 mennesker i DK der kan puttes i kassen "med betydelig erfaring i byggebranchen"

Og igen en formulering der udelukkende har til formål at imponerer den glade private bygherre.


Men bortset fra det så kan jeg nu altså ikke se hvem der ejer Thermocell! Kan du?
(Men med en så lille aktiekapital kan det måske osse næsten være li'meget :o))

Men
Du kan for det meste være rimelig sikker på ejerne er dem der sidder i bestyrelsen. Det vil sige Jan Seehuusen og Ib Madsen.
Der sker afvigelser fra denne regel, men typisk kun ved børsnoterede selskaber e.lign. selskaber med professionelle bestyrelser (og her vil du i stedet se at dem i bestyrelsen har enormt mange andre bestyrelsesposter)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Hov ja, og Finn Borg sandsynligvis (han står som Direktion og Bestyrelse)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også