Efterisolering af ydermur vha. ny isoleret pudset facade

Min kone og jeg har købt et hus fra 1972 for nogle måneder siden og er egentlig overordnet set glade for standen af boligen. Desværre er den dog energimæssigt ikke fantastisk og vi reddes udelukkende fra enorme energiregninger fordi vi bor i Favrskov Kommune (meget billig fjernvarme).

Så det står højt på vores prioritetsliste at få isoleret loftet med 300-400mm (hvilket jeg bør kunne gøre selv). En bekendt har så dog nu fortalt mig, at hvis jeg virkelig vil efterisolere boligen effektivt, så skal jeg lade være med blot at pudse hele ydermuren op til sommer (som jeg havde planlagt) og i stedet vælge at efterisolere alle ydermure med 100m og så pudse ovenpå.
Efter lidt research kan jeg se, at det jo faktisk er en rimelig standard måde at gøre det på, bl.a. kunne man bruge den der løsning fra Skalflex, som vist ikke skulle være alt for dyr.

Mit spørgsmål er så nu: Hvor nemt er det reelt at lave en sådan ydermursisolering og er det noget en GDS-mand reelt kan lave givet ordentlig research, planlægning og øvelse? Eller er det noget man bør holde sig langt fra og lade de professionelle om i stedet?
Og hvis man så giver sig i kast med det, er der så nogen der ved hvad det reelt vil ende med at koste pr. kvm? Sådan en overslagspris for materialer, håndværkere til at flytte udendørs vandhaner, tilslutninger mm. (hvis det er nødvendigt?)..

Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Min kone og jeg har købt et hus fra 1972 for nogle... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er jeg klar over.
At bestyrelsen sandsynligvis består af ejerne.
Men rent faktisk oplyses det ikke!


Men som sagt er det heller ikke mit problem.

Med 2-4 ansatte og en aktiekapital på en ½-mill kr. er det fuldstændig betydningsløst hvem der ejer det firma.

Eller hvorfor ikke opgive navnene. Så vi kan se om det virkeligt er personer der har en position at forsvare eller har nogen tyngde i byggebranchen.
(Hvilket det jo ikke er – som jeg lige kan se det).

Problemet er Thermocells hæmningsløse forsøg på at imponere.
Hej illio,

står lidt i samme situation som dig, har også en 70 parcel som skal ha hele efterisolerings-turen. jeg efterisolere selvfølgelig loftet med yderlige 300mm iso det koster en 8-9000 for de 120m2

har fået et tilbud på skalflex facadeiso fra min trælast, med alt inkluderet puds og skinner sokkel iso osv.
tilbudet er med 150mm bats, og lyder på en 22000 mener jeg for de 75m2 mur der var tilbage når man har trukket alle vinduerne fra.

- nu det så endt med jeg dropper det og smider 100mm på indvendig og afslutter med dampspærre og to lag gips,
da jeg frygter den anden løsning bliver for omfattende, tidsmæssigt og ja mon det ikke også løber op når man skal ha rykket vinduer, nye sålbænke, lysninger osv.

mvh. Ask
Ja og på indersiden har du stadig alt dit el + sandsynligvis nogle radiatorer og måske nogle udtag til vand der skal rykkes med ind i den nye væg og næsten samme linietab igennem afstivende indermure og sokkel ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Indvendig isolering kunne man naturligvis også gøre. Mit problem med det er dog, at jeg dermed mister nogle kvm.. Godt nok har jeg 170+ kvm at tage af, men preferabelt ville jeg gerne have endnu flere, så det er nok ikke den rette vej for mig.
Held og lykke med dit projekt dog.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Annonce
Ved godt tråden ikke primært handler om efterisolering af loft - men det er jo vendt i tråden.

Jeg havde planlagt at smide yderligere 100 mm på loftet - der er 200 mm overalt nu. Jeg er ret overbevist om at den gamle alukraft dampspærre fra 1977 er medtaget. SKAL jeg have al den gamle isolering op for at undersøge det hvis jeg vil lægge ekstra isolering på ?

Og hvis den er i udu ( Nye regler omkring 100 % tæthed overholder den helt sikkert ikke ) hvordan laver man så en ny ovenfra ??

Har sikkert været vendt før.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Orla Nautrup på 21 jan 2013 08:43
Hej EISOE

Der er ikke kommet nye regler for dampspærre, da der har været krav om en tæt dampspærre siden 1969.


Jeg betvivler ikke din udmelding - men hvor tæt var tæt i 1969 ? Nu skal huse jo testes for 100 % tæthed med tryk - det kan mit ihvertfald ikke klare - så tæt er det ikke.

De steder jeg har set omkring loftdåser ( el ) er heller ikke 100 % tæt mod dampspærren - skal jeg have gjort det ?

Jeg var i lære som elektriker i 70-erne og mener heller ikke vi tætnede loftdåser mod dampspærren dengang.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej EISOE

Det var også en lille provokation selv om kravet altid har været der :-)

Når jeg er ude for at lave BlowerDoor test's siger jeg også ofte drillende: At husene altid har skullet være tætte, men man har jo erfaret, at de ikke var det, og derfor har man opstillet regler for hvor utætte de må være

Husets dampspærre skal forøvrigt altid være tæt af hensyn til damptrykket, men det kan ligeså godt være gipslofter eller lignende der danner lufttætheden (hvis damspærren undtagelsesvist skulle være utæt).
Det system jeg repræsenterer i BlowerDoor situationen er faktisk ligeglad med hvor tætheden ligger!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også