ingen varme på 1.sal

Hej alle

Jeg er ny her, så ved ikke om der er nogen der er skrappe i varme, men håber

Vi har et gammelt hus fra 1897, hvor vi har installeret et Bio18 pillefyr, den store model, da vi har ca. 400 M2 at opvarme.

Vi har i april 2012 skiftet vores cirkulationspumpe fra en monster stor, meget gammel el-sluger, til en Grundfoss Alfa 25-60.

Nu det bliver koldt, kan vi ikke få varme på de 2 radiatorer som ligger sidst på vores 1-strengs system. Radiatorerne er monteret på 1. sal og ligger altså sidst på strengen.

Vi har en anden radiator på 1. sal, og her er der ingen problemer overhovedet.

Vi har haft VVS folk ude, de har hævet vores ekspansions beholder, da de mente at der ikke kunne komme luft ud af de rør der gik dertil, så det skulle være ok nu.
I begge radiatorer er der kommet nye ventiler og rørene er skyllet igennem, så vi ved at der også er hul igennem.

Den dag VVS'erne hævede ekspansionsbeholderen, fik de varme til radiatorerne ved at tappe vand af, via udluftning skruerne, men da radiatorerne stod på 5 og det var meget varmt i soveværelset, skruede vi lidt ned, og har ikke kunnet få det igang siden.

Der kommer en smule varme til radiatorerne så de er knapt håndlune, men ikke mere end det.

Er der nogen der har et rigtig godt bud på hvad vi kan gøre, det er altså lidt træls ikke at kunne sove i sit soveværelse, pga. det er så koldt at man bliver voldsomt vågen af at gå i seng, og absolut ikke har lyst at stå op igen 

Med venlig hilsen 
Betina
Hej alle Jeg er ny her, så ved ikke om der er... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja, det er åben expantion og pumpen kører på max :III (3) og står på 45 i displayet

Med venlig hilsen 
Betina
Skrevet af uldal på 21 jan 2013 12:14
Er det ikke sådan: 1 Bar = 1 meter løft?

Ej det er jo vildt, jeg skal løfte 3m, skulle jeg så køre med 3 bar! Jeg kører med 1,8bar og det er rigeligt

Mvh

Morten

Skrevet af uldal på 21 jan 2013 12:14
Er det ikke sådan: 1 Bar = 1 meter løft?
1bar =10mvs
dvs 10 meter løft teoretisk vertfald..

ang pumpen er anbefalingen til 1 strengsanlæg PP1 eller PP2




jacob faglært svejser IWP

[email protected]

når der åben expantion kan man jo ikke skrue op for trukket .. lad være med at fylde vand på hvis der ikke mangler, det hjælper ikke noget og gir luft i systemet

indreguleringen af et gammeldags et strengssystem med åben expantion kan være en prøvelse
og er ikke ordnet på 5min
systement er længe om at finde "sigselv"


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Hej Helja

Den har altid kørt med det tryk, men tidligere med en anden pumpe (moster stor) Der kan ikke være mere vand på systemet, der er fyldt på, indtil det løber over..

Med venlig hilsen 
Betina
Hej Jacobbb

Ja, det har jeg også læst mig frem til, men den kører hårdere med indstilling på 3, så derfor forsøgte vi det. Men det hjælper ikke rigtig noget.

Hvis jeg lukker alle andre radiatorer kan jeg godt få varme på i de 2 radiatorer som det gælder her, men det forsvinder igen når jeg igen lukker op for de andre.

Når jeg forsøger med at lukke de andre radiatorer kan vi høre at det bobler i rørene, som i min verden jo tyder på luft, men der er ikke noget at lufte ud. 
Jeg har også i weekenden forsøgt at åbne alle radiatorer helt op på 5 for at se om jeg så evt. kunne få plads til mere vand i beholderen, og på den måde evt. få noget luft ud, men lige lidt hjælper det. Jeg tror snart jeg får grå hår...

Med venlig hilsen 
Betina
Skrevet af jacobbb på 21 jan 2013 12:30
når der åben expantion kan man jo ikke skrue op for trukket .. lad være med at fylde vand på hvis der ikke mangler, det hjælper ikke noget og gir luft i systemet

indreguleringen af et gammeldags et strengssystem med åben expantion kan være en prøvelse
og er ikke ordnet på 5min
systement er længe om at finde "sigselv"


Den med flowet i de radiatorer i stueetagen, må jeg nok lige have forklaret

Vi har bøvlet siden det blev koldt nok til at starte varmen i soveværelset, så synes systemet har haft god tid til at komme igang

Med venlig hilsen 
Betina
skru helt op for de radiatorer der ikke vil varme. pumpen på maks.
alle radiatorer der gerne vil varme , skrues ALLE sammen en lille smule ned exempelvis fra 5 til 4 ,,
vent en time , hvis der stadig ikke kommer varme på 1 sal ja så skruer du ned fra 4 til 3.
på et tidspunkt kommer der så varme alle steder ,,
det kan så godt vare der blir forkoldt i stuen evt...

hvad er fremløbstempraturen altså fra fyret ? et 1 strengssysten kører med lille forskæld på frem og retur ellers virker det ikke
dvs hvis fromløb er 60 grader pt er det ikke sikkert det er nok pga kulden ,, så skuer du bare op til 70 grader

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

stil evt samme spørgsmål på www.stokerpro.dk der er flere gamle smede med stor viden om gamle anlæg

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis