SIEMENS OPVASKEMASKINE VASKER "TØRT"

Hej LDS'ere,

Dette indlæg er en tilføjelse til relaterede tråde ("Siemens opvaskemaskine vil ikke tage vand" og Siemens aquastop opvaskemaskine går ikkke i gang med at vaske?), der gav mig mod på at hjælpe min opvaskemaskine til et nyt liv.

Type: SIEMENS type S9VT1S integrerbar opvaskemaskine, installeret i 2005.

Primært fejlsymptom: Når vaskeprogrammet er færdigt, er servicet ikke rent og vasketab'en ligger uopløst i bestikbakken/på bestikket.

Sekundært fejlsymptom: Efter afmontering af venstre side plade konstateres, at der løber vand ud af systemet og ned i bundkarret, lige i det øjeblik, hvor den flade blå vandtank er fyldt op og vandet "løber over" og ned i niveauføleren (en "svømmer" i form af en "omvendt" rød/orange plastic kop).

Resultat: Når der er vand i bundkarret, aktiveres en føler, der enten lukker for vandtilførsel eller pumper vandet ud. I bundkarret er der en flyder (en lille flamingo-plade) der aktiverer en kontakt til denne funktion. Herefter kører programmet færdigt uden vand og uden at give fejlkoder i displayet. Hvis niveauføleren i bundkarret blokeres med en f.eks en ske, kører programmet OK med vand.

Fejlsøgning, årsag og konklusion: Det er ret umuligt at finde "utætheden" selv ved at optage vandpåfyldningen på video og afspille langsomt:

http://youtu.be/RO3itGLbfGw

Den egentlige fejlårsag var som i de relaterede tråde forstopning i bundslange og det vandkammer (og vandkanaler) hvor niveauføleren sidder. Når forstopningen er fjernet, løber der ikke vand over.
For at få skidtet ud af vandkammeret var det nødvendigt med adskillelse, da det ikke er tilgængeligt med flaskerenser eller andet.

Procedure, kogt ned til relevante steps:
1) Afmonter sideplade (fjern 2 torx 20 skruer fra forsiden og træk pladen op og udad bagtil)
2) Kør et vaskeprogram med bundkar niveauføleren blokeret indtil den blå vandtank er tømt ud i maskinen, så sluk maskinen, luk for vandet på balofix, tænd maskinen, reset med de 2 knapper på betjenings panelet og start programmet til vandet er pumpet ud, så sluk. Tag elstikket ud.
3) Afmonter plastic hjørne enhed over vandtank bagtil med en torx 20 skrue
4) Fjern 2 holdeskinner til vandtank med en torx 20 skrue hver og træk dem bagud
5) Hav en bakke og klude klar til udsivende vand. Træk og lirk vandtanken forsigtigt opad og hold den ud over bakken. Når den er tømt kan den lægges ned, men der vil sive vand ud af lufthullet foroven på tanken
6) Tag de to hvide stik af de to elektriske kontakter til niveaufølere
7) Træk slangen ud af bunden af det kammer hvor niveau føleren sidder
8) Træk niveauføler kammeret op forsigtigt og pas på den tynde røde plastic stang til bundkar niveauføler
9) Niveauføler kammer adskilles: Først fjernes elektronisk kontakt som kan lirkes ud da den hænger i plastic knopper i begge sider. Herefter fjernes forsigtig armen der aktiverer kontakten. Armen er af tyndt plastic og kræver særlig varsomhed. Kammeret har en top og en bund, som er samlet med fire "modhagere" der går ind i åbninger. For at få alle fire samlinger til at slippe samtidigt klippes blik strimler ud af en cola dåse og skydes ind i de 3 samlinger, hvorefter låget kan lirkes op ved den fjerde samling. I kammeret sidder en indsat af sort plastic der kan hives ud med en fladtang
10) Niveaufølerkammer og plastic dele vaskes i sulfo og kan evt. ligge i fortyndet eddikesyre natten over
11) Alt samles igen i modsat rækkefølge. De fire gummipakninger smøres med silicone hanefedt inden montering i de fire rengjorte rør under den blå vandtank.





Disclaimer: Jeg er ikke formelt uddannet indenfor reparation af hvidevarer. Jeg fraskriver mig ethvert ansvar for fejl og mangler i ovenstående beskrivelse, samt for følgevirkninger, direkte som indirekte, af enhver handling udført efter beskrivelsen, som er udgivet i kontexten og præmisserne på "Lav det selv.dk" for fritidsfolk.


Chrikke
Hej LDS'ere, Dette indlæg er en tilføjelse til... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ved at blive skør. Efter langt om længe at have fundet ud af hvordan jeg skiller sd13it1s (Siemens integreret) ad - jeg har renset det hele og afkalket det som vist ovenfor på billederne- "masseret" både den røde "pind" og det røde "hus" i tromlen - fjernet al vand i bundkammeret, så flamingo pladen ligger på en tør bund - startet maskinen på grydeprogrammet.

Og den tager STADIG ikke vand ind!! Venstresiden fyldes, men den "pumper tørt" - og vandet tømmes ikke ud, når jeg kører et Reset program.

Hjælp modtages med kyshånd.

Mvh
Hende, der prøver at fixe istedet for at forbruge og købe nyt.

Christine
Hej Christine,
Når du skriver "renset det hele" går jeg ud fra at du har renset slangerne nær svømmerhuset (den med den røde kop) igennem med en flaskerenser eller lignende?. Hvis vandet ikke løber over fra den blå beholder og ned i bundkarret så flamingo pladen begynder at flyde er det en anden fejl end den jeg havde - så er gode råd dyre :-) Mvh Chrikke

Chrikke

Hej Christine og Chrikke

Jeg har lige været igennem Chrikkes flotte program igen (1. gang var jo i 2015 :-) ), da maskinen igen er begyndt at:

- Vaske dårligt (resultatet ef ringe)

- Vente læææænge med at gå i gang

- Er længe om at blive færdig

Optimistisk efter øvelsen for 3 år siden, har jeg nu startet den igen på grydeprogrammet og sidder nu og venter og venter på atden går i gang.. men her efter 15 min. er intet sket. Den pumper er øjeblik i starten, og så går den i “vente-mode”... (svag summen høres, men det er vist fra magnetventilen under vasken).

Nogen gode ideer? Ville være fantastisk 😁

God dag

Folke



- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...

puha. langt tid siden. tror jeg fandt frem til at den skulle afkalkes manuelt og så var der en eller anden måle dims der virkede igen.  

Dén virker i hvert fald stadig


Christine

Hej du

Aha! Kunne være, jeg skulle forsøge det..

Her efter ca. 20-25 min. venten gik den pludselig i gang og jeg tror, den vasker godt nu (masser af vand og sæbe når man åbner) :-)

Afkalkning skal også prøves, tror jeg :-)

Tak og god weekend 😉


- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...
Annonce

Nu mistede jeg lige tålmodigheden igen fordi det tager sindssssygt lang tid indtil den starter - hvis den overhovedet gør det. Så jeg trak dyret ud og fjernede sidepladen igen.
Jeg er ret sikker på, jeg har fundet synderen:

Den runde, plastikdims hvor der går en blå plastikarm henover... den tillod pludselig at vandet kom ind i maskinen i en hulens fart, hvis jeg lige trak lidt i den blå arm (udad, væk fra maskinen) et par sekunder. Det er som om, den har hængt fast i en fjollet/uhensigtsmæssig position, som forhindrede vandintag.

Nu kan jeg jo hive i den mens pladen er fjernet, men hvordan reparerer man denne dims (kan den afkalkes, måske?) og hvad er dens opgave, hvis jeg skal finde den som reservedel?

Kan nogen hjælpe?

De bedste hilsner

Folke


- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...

Hej

Jeg er ved at udføre dette rense service, efter vores Bosch maskine også stoppede med at tage vand ind.

Niveau kammeret var godt snasket, men hvad med vand tanken i øverste venstre hjørne? Der er ligesom noget snask. Har det noget betydning, og skal det renses væk med eddikesyre, citronsyre eller lignende?


På forhånd mange tak for hjælpen


Mvh

Hans

Hey! Fordi det en gang er lykkedes at reppe en opvasker gør det ikke automatisk en til ekspert😉kan nu ikke forestille mig at opvaskevandet går igennem vandtanken så det er nok kalk fra vandværket... så enten samle og se om der kommer nok vand ind hurtigt nok... eller som jeg ville gøre: rens det væk med citron eller eddike syre forebyggende...der bliver skrevet om tilkalkning tidligere i denne tråd. Mvh Chrikke


Chrikke

Hej

Kan kun råde alle til at køre en dybde rensning af maskinen m jævne mellemrum...dvs når den begynder at efterlade vaske tab'en delvist ubrugt i maskinen. Kæden "Normal" sælger et produkt til 38 kr for 2 flasker. Sæt en flaske vendt på hovedet i bestikbakken i den tomme maskine og kør et program ved 70 grader (55-65 grader programmet opløser ikke proppen i flasken så det dur ikke). Har virket for mig flere gange uden at skulle skille maskinen ad. Mvh chrikke


Chrikke

Hold nu op... der her er pinligt   

Efter endt rensning, finder jeg ud af, at der ikke kommer vand ud af min dobbelt stophane. Det den ene afgang til vandhanen virker fint, mens den til opvasker drypper bare   

Motion af hanen hjælper intet, så må have fat i en vvs montør.

Mystisk hvordan sådan en hane, kan stoppe uden at have rørt ved den?

Min opvasker stoppede med at virke fra den ene dag, til den anden...

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis