Gulvvarme bliver ikke varm??

Hej.

Jeg har et gulvvarme system lagt ud under mit trægulv vi spånplader med spor.

MIt problem her snart 1 år efter, er at før jeg kan få gulvet til at blive varmt og nogenlunde varme huset op til omkring de 17grader, har prøver at sætte termostat til 20, men den kommer maks op på de 17grader.

Jeg har gulvvarmens temperatur altså det som, vandet skal være i systemet til omkring de 45 Grader, hvis det står lavere så kan jeg simpelthen ikke få gulvet til at blive varmt.

Jeg har lige for 1-2uger siden indsillet selve fordelerrørs "hovederne" så de skulle gerne passe nu, men er så i tvivl om hvad jeg skal sætte vand temperaturen på, samt om min pumpe skal kører hurtigt derud af for at få varmt vand igennem eller om det er bedre den køre lige knap så hurtigt så varmen kan nå at afgå fra vandet?

Jeg har et wavin gulvvarme system.

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej. Jeg har et gulvvarme system lagt ud under... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Orla det giver også mening det med jo hurtigere det løber igennem.. Men vil det gøre den store forskel?

Nu står fremløbstemperaturen på 40Grader ca. , ved ikke hvad temperaturen på gulvoverfladen er.

Men vil man ikke kunne se på gulvvarme slangerne hvis der lige pludselig kommer en luftlomme? , samt er der ikke indbygget en ventil til at fjerne smårester at luftlommer i systemet?

Mener du med om termomotorerne er åbne?? Ikke forstået .

Be Smart - Not Stupid..

Det med hastigheden er ikke så vigtig, men det er selve trykket i anlægget, så man er sikker på at vandet kommer rundt.

Hvis der er større luftlommer ude i slangerne et sted, har de en tendens til at blive "hængende" der og stoppe for cirkulationen.
Der sidder sikkert en automatudlufter ved fordelingsarragementet, men luften skal jo derhen for at blive udluftet her.

Thermomotorerne er de små motorer der sidder på fordelingsarrangementet, som styret af dine rumtermostater åbner og lukker for gennemstrømningen!

Lån en laserpistol/berøringsfri termometer til at kontrollere din overfladetemperatur på trægulvene, som ikke må være over 27 grader Celcius, da dine gulve så kan blive ødelagte i løbet af meget kort tid.
Skrevet af mortenbruun på 12 dec 2012 07:00
har du ikke en udluftnings skrue på din retur, hvis der da ikke er auto udlufter??
Jo det skulle jeg mene der er, der er nogle små hætter hvor der sidder en sort "prop" ovenpå..




Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Orla Nautrup på 12 dec 2012 07:57
Det med hastigheden er ikke så vigtig, men det er selve trykket i anlægget, så man er sikker på at vandet kommer rundt.

Hvis der er større luftlommer ude i slangerne et sted, har de en tendens til at blive "hængende" der og stoppe for cirkulationen.
Der sidder sikkert en automatudlufter ved fordelingsarragementet, men luften skal jo derhen for at blive udluftet her.

Thermomotorerne er de små motorer der sidder på fordelingsarrangementet, som styret af dine rumtermostater åbner og lukker for gennemstrømningen!

Lån en laserpistol/berøringsfri termometer til at kontrollere din overfladetemperatur på trægulvene, som ikke må være over 27 grader Celcius, da dine gulve så kan blive ødelagte i løbet af meget kort tid.


Hej Orla.

Forstår godt det med trykket nu og den står på fuld knald pumpen samtidig med varmtvandbeholderen er skruet op på 60 grader.

Luftlommer kan jeg jo så ikke sige om der er, men det ville vel være underligt hvis der var det i ALLE slanger? og så meget at der ingen rum bliver varmet ordentligt op?

Thermomotorerne hvad kunne der være galt med dem? De står åbne gør det hele tiden, så det burde ikke være fordi de ikke virker, problemet er jo faktisk at jeg skal skrue op for fremløbstemperaturen helt op på 50grader før at huset kan blive varmet ordentligt op, så årsagen må være noget, som gør at varmen ikke kommer ud i slangerne og/eller at der ikke er ordentligt gennemgang i systemet(evt. luftlommer).

Jeg må have fat i en laser pistol, jeg har godt nok Lamelplank på som om ikke andet, må det være det bedste gulv til netop gulvvarmen af trægulve, men det ville selvfølgelig være træls at ødelægge det fremfor at finde årsagen til gulvvarmen ikke fungere optimalt.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
På dit anlæg er der sikkert nogle returventiler der kan justeres med en unbraconøgle. De bruges til at justere fremløbshastigheden.
Pilehave, jeg har lige for 1½ uge siden justeret de justerskruer som så også var indstillet forkert i forhold til det jeg fandt ud af, så jeg har efter beste evne indstillet dem til det jeg mente var korrekt.

Men det har ligelidt virket på opvarmningen af huset, jeg skruede fra 50grader i fremløb ned til 40grader i fremløb i forgårs og allerede nu kan jeg mærke temperatur forskel i huset.

Be Smart - Not Stupid..

Prøv at åbne helt for justerskruerne, og hvis det ikke hjælper, tror jeg der er luft i alle slanger men det lyder selvfølgeligt også usandsynligt.
Orla Naustrup, hvis jeg åbner HELT op for alle hvad skulle det hjælpe?

Fordi jeg har faktisk på forhånd åbnet helt op for 3 af dem forholdsvis

badeværlese på 1. sal

stuen(begge kredse i stuen) , netop for om dette kunne hjælpe med ligelidt hjalp det.

Men hvis der er luft i systemet kan det vel ikke gøre at hele gulvet og rummet ikke bliver varmet op? ville det ikke bare være lige det sted hvor der er luft i systemet?

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis