opvarmnig/varmeform

Hej alle.

søger nogle gode råd ang varmekilder, sagen er at vi har fået vores udestue lavet til vinterstue, det er en gammel tilbygning, som de forige ejere valgte at lave til en udestue, de fjernede taget og lage plast tag på. fjernede radiatore, pejs, osv. nu har vi så fjernet plast taget, isoleret og fået tagpap på. så alt er godt. vores opvarmning får vi fra sådan en zibro kamin, som varmer rummet fint op.

MEN problemet er at den sagtens kan æde 20 liter olie på 14 tage, og til en dunk pris på 350 kr, bliver det hurtigt dyrt. plus at vi slukker om aftenen , og næste dag er der kun 8 grader derude.
 så det koster ekstra meget at få det varmet op igen, især når det  er frost

så hvad skal vi vælge,?? vi har tænkt på en brændeovn, men den er dyr i anskaffelse, og der skal jo noget ind for at holde det varmt, og vi er ikke hjemme i dagtimerne,

 andet valg er en  varme pumpe, luft til luft, den ville jo kunne holde det varmt hele tiden. men koster jo også noget i anskaffelse.

næste ide er at få ført en radiator derud, det koster ikke så¨meget, men vi må ikke få en fast varme installistion der ude, da udestuen ikke kan blive godkendt fordi den ikke opfylder isolerings kravene, den er dog isoleret i vægge, gulv og loft, men ikke nok.

hva skal vi gøre??

Mvh

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Hej alle. søger nogle gode råd ang varmekilder... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 07 dec 2012 14:36
Uha det var sandelig en dyr forretning , varmepumper findes meget billigere,prøv at shop around
 For 2mdr. siden købte jeg en Bosch VP med en cop på 5.3 for 9800kr.


Tjah - du har sikkert ret.

Men jeg har købt en Panasonic til sommerhuset ved førnævnte selskab og er yderst tilfreds.

Min er så en 2011 model men med samme COP på på 5,6  og 8/10 gr. funktion.

Jeg gav så også kr. 18.000,- for min ( Topmodellen ) monteret,med 5 års garanti og incl. SMS-modul.

Nu er det jo godt nok i et sommerhus - men jeg slukkede helt for varmen før om vinteren - nu sætter jeg varmepumpen til 10 gr. - så er der da lidt varme på hele tiden og ret nemt at varme op når vi er der.

Mit el-forbrug er så faldet fra 11-12.000 kWh om året til 6-7.000 ,- sidste år, det er meget bedre end jeg havde forventet.

Det var lidt et sidespring - men en varmepumpe af en god kvalitet vil nok være en god løsning i det her tilfælde,den affugter også og renser luften. - den kan så være væsentligt mindre end den jeg har købt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Maleren. på 07 dec 2012 12:15
men den koster jo nok omkring 10-15 tusind, plus skorsten
Det er så ikke helt rigtigt, for du kan faktisk få en OK pille brænde ovn for ca. 6500,00 kr. og en stål skorsten for omkring 3000,00 især hvis det kun skal være en kort en.

Men men nu skriver du jo intet om hvor stor din udestue er, så alt er relativt

Skrevet af Håndværkeren på 07 dec 2012 17:08 

Det er så ikke helt rigtigt, for du kan faktisk få en OK pille brænde ovn for ca. 6500,00 kr. og en stål skorsten for omkring 3000,00 især hvis det kun skal være en kort en.

Men men nu skriver du jo intet om hvor stor din udestue er, så alt er relativt


Hvad er en ok pillebrændeovn? synes jeg har læst meget om de billige kun er til besvær..
Varme er varme og varme koster. For mig at se er den billigeste løsning kun at bruge udestuen når klimaet tillader det. Ønsker du at bruge rummet under kolde klimatiske forhold så sørg for at det isoleringsmæssigt lever op til bare et minimum af sikring mod varmetab.

Alternativt hvis du ønsker kortvarrigt at bruge dette rum under kolde forhold, så installer en varmeflade med blæser som du tilkobler til din eksisterende varmeinstallation. Det er måske ikke den mest økonomiske løsning i brug, men er til gengæld billig i installation.

allan
Skrevet af Allan Fischer på 07 dec 2012 19:07
Varme er varme og varme koster. For mig at se er den billigeste løsning kun at bruge udestuen når klimaet tillader det. Ønsker du at bruge rummet under kolde klimatiske forhold så sørg for at det isoleringsmæssigt lever op til bare et minimum af sikring mod varmetab.

Alternativt hvis du ønsker kortvarrigt at bruge dette rum under kolde forhold, så installer en varmeflade med blæser som du tilkobler til din eksisterende varmeinstallation. Det er måske ikke den mest økonomiske løsning i brug, men er til gengæld billig i installation.

allan

Helt enig. luk for rummet og de dage du skal bruge det kan du sætte en elradiator derind lidt i forvejen, den er ret billig i indkøb, og skal den kun bruges få dage om året er det sikkert også det billigste..
Annonce
jamen hør nu her venner.

forestil jer at i næste år vælger at lave en tilbygning på 28 kvm med fladt tag, en stue hvor i kan sidde og se fjernsyn, eller ligge på bjørne skindet med lille mor foran pejsen :-)

20 år senere sælger i huset, de nye ejere fjerner taget, pejsen og radiatorer, og smider et plasttag på, for nu at have en ude stue ;-)

20 år senere køber et nyt ungt par så huset, og ser muligheder i udestuen, den kunne jo sagtens bruges som tv stue,

de fjerner plastaget, smider 200 millimeter rockwool på, og tagpap tag på.
de ser i gamle papirer over stuen, og kan se at væggene har 75 millimeter, gulvet 100 millimeter, og nu loftet 200 millimeter.

yder mere læser de sig frem til at de ikke kan få det godkendt, får så ville det være helt andre isolerings krav.


jeg vil frem til at jeg gerne vil have et par gode løsninger på opvarmnings kilder ;-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

stuen er muret op, hele vejen rundt, og med et par nyligt skiftet vindues partier, og ikke sådan en halv rådent samle selv lort

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Skrevet af Maleren. på 08 dec 2012 10:33



jeg vil frem til at jeg gerne vil have et par gode løsninger på opvarmnings kilder ;-)

varmepumpe eller pilleovn, det er 2 gode løsninger. hvis du venter på løsningen der koster 500 kr i indkøb og varmer det op for 100 kr om året, så kommer du til at vente længe
Efterisolering af væggene er nok løsningen 200mm i loft og 100mm i gulv er acceptable men 75 i vægge er alt for lidt...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
#svend høst, ja rigtig nok.

men nu findes der også huse uden isolering i væggende, så 75 er bedre end ingenting.

men ja jeg må ud og investerer.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også