Jordvarmepumpe: Overdimensioneret ?

Hej

Jeg har en jordvarmepumpe af typen Vølund Fighter 1145 15kw, og en 300 liter varmtvandsbeholder. Der er langt 2x300 meter 40 mm. slange i jorden.

Vores hus er nyt og er på 316 kvadratmeter fordelt på 2 fulde plan, med vandbåren gulvarme overalt. Energiklassen er klasse 2.


Yderligere har vi en garage på 104 kvadratmeter. Den er isoleret med 300 mm. styropor i betongulvet, 120 mm. klasse 34 isolering i hulmuren og 295 mm. klasse 34 isolering på loftet. Garagen skal kun holdes frostfri om vinteren.

Vølund har beregnet, at vi skulle skulle op på en 15 kw. varmepumpe, men nu har jeg talt med andre som mener, at det er vildt overdimensioneret.

Når jeg aflæser oplysninger på varmepumpen, har den kørt ca. 1600 timer, med 5000 starter, hvoraf 130 timer er anvendt til varmt vand. Det er ca. 1 år siden pumpen blev sat i drift.

Jeg mener, at have læst, at pumpen skal kører lang tid ad gangen og ikke have for mange stop, idet det skulle slide pumpe op ret hurtigt.

Er der nogen, som kan oplyse, om mit anlæg er overdimensioneret eller om det er ok ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at kende ret meget til varmepumper kunne det også være fordi det er indstillet med for lille differens.Dvs.hvis kompressoren skal stoppe ved feks. 50grd. og så starte igen ved 49grd.Da kunne indstillingen måske ændres til en diff.på 5 grd. altså først starte igen ved 45grd.
Giver det mening?
Måske kunne der indføjes en akkumulator tank.
Bernt
Hej.

Du må have en tabsberegning da du har ansøgt om byggetilladelse, der kan du se u-værdien

15 Kw udfra arealet giver ca 37 watt/m² det lyder ikke overdrevet, havde effekten været for lille, så havde du haft meget større problemer.

Hilsen Energirådgiveren

PE

Hej Selvbygger

Det både lyder og er vildt overdimensioneret, også taget i betragtning af antal graddage, mindre end normalt, for sidste år.
Hvis vi tager udgangspunkt i et år, som du skriver.
1 år = 8760 timer.
1600 timer divideret med 8760 timer giver en belastning på 18,3 %, ikke vildt meget.
De 5000 starter medfører, i gennemsnit, at varmepumpen starter hver 105 minut.
De 1600 timer og 5000 starter medfører at varmepumpen kører, i gennemsnit, 19,2 min ad gangen.

Desværre har jeg også været ude for, mere end 'en gang, at dem der går for at være eller kalder sig Energirådgiver, farer rundt ligesom de "Blinde slås".

Hvis du kender dit hus grundigt nok, kan du gå ind på Rockwool's hjemme side og bruge deres onlineprogram til at beregne de givne U-værdier, for de givne bygningsdele, gulv, vægge og loft.
U-værdierne for døre og vinduer kan/skal leverandørerne oplyse.
Brug f.eks et Excel regneark til at beregne dit totale varmetab, med udgangspunkt i en udetemperatur på -12 grader. Mod jord/gulv kan du tage udgangspunkt i +6 grader.
De -12 grader er det maximale, for et døgns gennemsnitstemperatur.
For mig tog det 6-8 timer at lave den beregning, og det viste sig at stemme overens med mit faktiske energiforbrug, for en given periode.
Du kan også købe et standardprogram til kr. 2500, det program som er godkendt til varmetabsberegning.

Venlig hilsen
GSH

Prøv lige at lave din egen beregning her :

http://www.energinord.dk/privat/energiloesninger/jordvarme/lav-din-egen-beregning.aspx

Det er godnok en anden varmepumpe, men beregningen er god nok -som vejledende..

15 Kw og 600 meter slange ? og i et nyt hus ? Det lyder til at der er gået noget galt i beregningen fra sælgeren af.

Jeg ville sjusse på ca 10 kw. -uden ansvar, da jeg ikke har set det konkrete projet.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Problemet er mere forkert justering af pumpen end egentlig overdimensionering.
Sandsynligvis ville en passende buffertank kunne gøre meget, ligesom justering af gulvvarmekredsene til rette flow og tvangsåbning af telestaterne ville gøre meget.
Er det tung eller let gulvvarme der er i huset?

Jeg har en 8 kW pumpe i mit 200 kvm hus, hvilket er lidt over dimensioneret varmetab (jeg har jo ikke reflektiv isolering), så 15 kW til godt 300 kvm lyder ikke voldsomt overdrevet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Tak for de mange fine svar, som giver stof til eftertanke.

Jeg har lige kigget i den Energirammeberegning som ingeniøren har udarbejdet. Han skriver blandt andet, at transmissionstabet gennem klimaskærmen er på 4,9W/pr kvadratmeter. Bygningens energibehov er 53,9 KW/h pr. kvadratmeter pr. år. og kan således henføres til energiklasse 2.

Som jeg lige kan regne det ud burde en 12 kw varmepumpe have været nok, men jeg bør jo nok tage fat i leverandøren og hører hvordan de er kommet frem til beregningen, og om der kan indreguleres, så pumpen kører længere tid ad gangen.

Selvbyggeren

Pumpen dimensioneres altid 15 % større end hvad der er behov for, da den også skal kunne klare de værst tænkelige forhold.
For det første mener jeg ikke at din pumpe er voldsomt overdimensioneret, hvis overhovedet. Dernæst, så er det den pumpe du nu engang har, og så handler det om at få den til at kører bedst muligt. Det er for dyrt at skifte den ud.

Din gulvvarme skal have alle kredsene justeret ind, så flowet passer til kredsenes længde. Den længste kreds skal være helt åben, og resten skal være reduceret. På den måde afsættes mest mulig varme i gulvene, og de vil alle sende vandet tilbage til pumpen med samme temperatur.

Differancetemperaturen mellem start og stop skal måske stilles lidt op. Det vil give længere køretider ad gangen. Du skal også stille den tvungne stop-tid mellem starterne op, så der f.eks går en time efter en kørsel inden pumpen må starte igen. Jeg kender ikke din pumpe, så jeg kan ikke guide dig mht dette, men manualen, eller en fagmand kan klare sagen.

Endelig er det muligt, at du skal have en buffertank -hvis du ikke har en i forvejen. Den vil også øge drifttiden. Har du en kunne det tyde på, at der ikke er det rette flow i den.

Uanset hva, 13-14 starter om dagen i snit over et år er alt for mange, og en køretid på ca 20 minutter ad gangen er alt for lidt. Udover at forlænge kompressorens levetid er der også grund til at forvente en betydelig forbedring af økonomien.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Selvbygger

Bemærk at Normtal for varmepumpes drifttimer siger 2400 drifttimer pr. år.
Din kører kun 1600 timer pr år, eller kun 2/3 del af normtallet, for at afgive det nødvendige varmebehov til dit hus.
Det hænger ganske enkelt ikke sammen med det som Chr. eller andre skriver at det er et spørgsmål om justering.
En justering bør medfører en optimering af varmepumpens ydelse og derved alt andet lige en yderligere nedsættelse af de lave drifttimer i forhold til Normtallet på 2400 timer.

Det skriger langt væk af overdimensionering!

Såfremt antal starter skal nedsættes skal given drifttid øges, varmepumpen skal kunne komme af med sin varme, som Chr. rigtig nok skriver, er der kun en buffertank som kan løse dette. Hvis der er en buffer er den alt for lille, i forhold til dit varmebehov og pumpestørrelse, 300-500 liter buffer vil nok kunne hæve drifttiden væsentlig og modsat sænke starterne. Med væsentlig mener jeg 25-50%.

Du skyder selv på en 12 Kw pumpe. Bemærk at beregningsprogrammet hos EnergiNord ikke tager højde for 2 etager/planer. Afhængig af antal personer, siger beregningen hos EnergiNord at der kan være tale om en 9-10 Kw pumpe.
De 2 plan medfører at der ikke er varmetab i mellem etagerne. det giver en besparelse på 1/2-3/4 Kw, alt andet lige afhængig af isoleringen på loftet.
Mit loft på 475 mm isolering siger et varmetab på 2,8 w/m2, ved -12 grader.

Ved varmetabeberegning tages der udgangspunkt i -12 grader, den koldeste registreret middeldøgnstemperatur hos DMI.

Elpatronen er et normalt indbygget element i varmepumper, det har til formål at tage højde for de ekstreme spidsbelastninger, ca 0-2%, det vil også fremgå af online-beregningen bl.a. EnergiNord.

Bemærk at det tal (w/m2) i energirammen er et teoretisk tal som indeholder både varme, ventilation og varmt vand. Det kan ikke nødvendigvis bruger for dim. af varmepumpen.

Det er bygningens totale varmetab, ved -12 grader, samt antal personer, der er elementerne i dim.

Alt afhængig af hvordan Vølund har modtaget informationerne, vil jeg mene at de kan gøres mere eller mindre ansvarlig for overdimensioneringen, de vil nok "slå sig i tøjret", men der er stadig noget der hedder garanti.

Løsningen kan være at Vølund indsætter en mindre varmepumpe, ind i kabinettet, såfremt de vil vedkende at det er deres fejl eller at der monteres buffer, hvis der er en buffer at så den bliver større.

Du bør få styr på dit totale varmetab, evt gennem din Ingeniøren. Såfremt du selv har mod på at lave en beregning kan du få mit regneark som master, blot giv mig en mail adresse eller et telfnr. så vi kan snakke uden om dette forum.

Venlig hilsen
GSH










@GSH:
Du læser ikke, hvad jeg skriver.
Jeg tager udgangspunkt i, at pumpen skal have mulighed for at afsætte en større mængde energi pr kørsel og ad denne vej få længere drifttider.
Det er langt fra givet at den eksisterende buffer er for lille. Det kan også være flowet i den der er forkert justeret, og så vil en større buffer ikke gøre nævneværdigt.
Uanset om pumpen er overdimensioneret eller ikke, så skal den være justeret bedst muligt, også med hensyn til effektivitet, så antallet af drifttimer kommer så langt ned som muligt. Eller mener du, det vil gavne herværende problemstilling, at pumpen kom til at kører dårligere og til gengæld kører mange flere timer???

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis