Jordvarmepumpe: Overdimensioneret ?

Hej

Jeg har en jordvarmepumpe af typen Vølund Fighter 1145 15kw, og en 300 liter varmtvandsbeholder. Der er langt 2x300 meter 40 mm. slange i jorden.

Vores hus er nyt og er på 316 kvadratmeter fordelt på 2 fulde plan, med vandbåren gulvarme overalt. Energiklassen er klasse 2.


Yderligere har vi en garage på 104 kvadratmeter. Den er isoleret med 300 mm. styropor i betongulvet, 120 mm. klasse 34 isolering i hulmuren og 295 mm. klasse 34 isolering på loftet. Garagen skal kun holdes frostfri om vinteren.

Vølund har beregnet, at vi skulle skulle op på en 15 kw. varmepumpe, men nu har jeg talt med andre som mener, at det er vildt overdimensioneret.

Når jeg aflæser oplysninger på varmepumpen, har den kørt ca. 1600 timer, med 5000 starter, hvoraf 130 timer er anvendt til varmt vand. Det er ca. 1 år siden pumpen blev sat i drift.

Jeg mener, at have læst, at pumpen skal kører lang tid ad gangen og ikke have for mange stop, idet det skulle slide pumpe op ret hurtigt.

Er der nogen, som kan oplyse, om mit anlæg er overdimensioneret eller om det er ok ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

Hej Jeg har en jordvarmepumpe af typen Vølund... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Selvbygger

Der skulle gerne ligge et nyt regneark i din Spambakke, med div forklaringer mv.

Har forsøgt at sende mail direkte til dig, via denne side, dog uden held, det er som om mailen ryger ud i den "blå luft". 
Markeringsfeltet for at have læst mail virker heller ikke.
  
Hilsen
GSH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis