Så kom forslaget til solcelle ordningen.

http://borsen.dk/nyheder/politik/ar...eller.html

Ser ud til det også kommer til at ramme eksisterende kunder også, de skriver godt nok en fair overgangsordning, men politikeres mening om hvad fair er har jeg ikke meget tiltro til.

http://borsen.dk/nyheder/politik/ar...eller.html... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 15 nov 2012 16:20

Det er det samme med dem har installeret i 2012 eller før, efter de 20 år er det værdiløst, markedspris er ikke nok til at betale for evt rep så når inverter ryger er det til at smide ud, og det er jo synd når panelerne burde kunne producere i 30-40 år..


Uddrag af lovteksten omkring overgangsordningen :

• Eksisterende anlæg vil fortsat kunne anvende de erhvervsmæssige skatteregler i resten af anlæggenes levetid.

Så er det jo bare med at bruge den model
Det havde jeg nu også tænkt mig.

Hele lovteksten :
http://
www.kemin.dk/Documents/Presse/2012/Solceller/Sol%20aftale%20151112FINALtilWEB.pdf



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Som non-solcelleanlægsejer siger jeg at de skulle have gjort det for længe siden - solcelleejerne bidrager under nuværende regler kun med noget til samfundet på installationstidspunktet og derefter med ingenting i resten af anlæggets levetid, herunder bla drift og vedligehold af det fælles el-net samt etablering af anlæg der kan producere strøm til dem om vinteren - det skriger jo til himlen at solcelleejerne ikke kan se urimeligheden i det!!!

Indtil videre har den nye ordning kostet udsættelsen af en hel vindmøllepark - havvindmøller som har 2/3 af deres årsproduktion i vinterhalvåret...

Tør øjnene og kør i Rema efter en tudekiks!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg vil gætte på at du ikke har en egnet tagflade til solceller :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af BOFH på 18 nov 2012 21:48
Som non-solcelleanlægsejer siger jeg at de skulle have gjort det for længe siden - solcelleejerne bidrager under nuværende regler kun med noget til samfundet på installationstidspunktet og derefter med ingenting i resten af anlæggets levetid, herunder bla drift og vedligehold af det fælles el-net samt etablering af anlæg der kan producere strøm til dem om vinteren - det skriger jo til himlen at solcelleejerne ikke kan se urimeligheden i det!!!

Indtil videre har den nye ordning kostet udsættelsen af en hel vindmøllepark - havvindmøller som har 2/3 af deres årsproduktion i vinterhalvåret...

Tør øjnene og kør i Rema efter en tudekiks!

/BOFH

Hvorfor skal folks elforbrug bidrage til samfundet??? hvilken idiot har fundet på den ide?
afgifter er for at  folk skal vælge mindre forurenene energikilder, og det gør folk så nu, så burde regeringen være glade, men nej, for i virkeligheden handler afgifter jo udelukkende om at få den almindelige dansker til at betalere mere i skat, og det billed bliver bare så bare virkelig gjort nu..

havvindmøller?? jo da men om vi bruger vores penge på solceller eller havvindmøller er vel i grunde fuldstændig ligegyldig, skal vi have mest for pengene skal vi bruge kul, det er billigt og der er masser af det..
Annonce
Skrevet af BOFH på 18 nov 2012 21:48
Som non-solcelleanlægsejer siger jeg at de skulle have gjort det for længe siden - solcelleejerne bidrager under nuværende regler kun med noget til samfundet på installationstidspunktet og derefter med ingenting i resten af anlæggets levetid, herunder bla drift og vedligehold af det fælles el-net samt etablering af anlæg der kan producere strøm til dem om vinteren - det skriger jo til himlen at solcelleejerne ikke kan se urimeligheden i det!!!

Indtil videre har den nye ordning kostet udsættelsen af en hel vindmøllepark - havvindmøller som har 2/3 af deres årsproduktion i vinterhalvåret...

Tør øjnene og kør i Rema efter en tudekiks!

/BOFH

Det kan du da have en vis ret i, men hvordan bidrager folk med registreringsafgiftsfri  og vægtafgiftsfri el-biler?
Hvordan bidrager folk med 0-energi huse? Og på den måde kan vi finde mange arrangementer, der undgår skatter og afgifter på lovlig vis.
Bare det vi laver LDS-opgaver, kan jo betragtes på samme måde. Der bidrager vi heller ikke med noget.
Min helt store harme opstår der, hvor den radigale Lidengaard står på direkte TV og lover, at der ikke vil blive lavet lov med tilbagevirkende kraft. Og da intet dementi kommer de efterfølgende par dage, og intet lovforslag med ændringsforslag fremkommer, skrider jeg i tillid til disse udtalelser til at ordre og kort efter få opsat mit anlæg, vel og mærke efter gældende lovgivning og opfordring.
Derfor tillader jeg mig at blive skidesur og hidsig, da der 2 dage efter, jeg har sat anlægget igang , kommer forslag om at fjerne grundlaget totalt for min investering.
Havde fjolset blot sagt, at han ville ændre med omgående virkning fra fremsættelsen af tankerne, ville jeg blot have resigneret og undladt at købe anlægget.
Så tudekiks??  Det føler jeg ikke at have behov for, men jeg accepterer ikke bondefangeri og direkte snyd og bedrag. Gør du?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er nok også værd at huske på, at der stadig betales abonnement til elselskabet - solceller eller ej, og lur mig om den andel af den samlede elregning kommer til at stige over tid. Der er faste udgifter der skal betales, og de penge skal selvfølgelig hives hjem på den ene eller den anden måde.

Endvidere så er der flere elselskaber, der fra 2014 (eller før) indfører et årligt "solcelle-abonnement" pt på 1000 kr/år, foruden en ekstra "afgift" pr/kwh forbrug der ikke dækkes af solcellerne - for de kunder der har solceller.

Lad os nu få en "ren nettomålerordning", med lidt lavere betaling for overskydende forbrug - that's it!
Det skal selvfølgelig kunne betale sig at investere i "Grøn Energi".

Mvh. Andreas
Skrevet af EISOE på 18 nov 2012 22:08
Jeg vil gætte på at du ikke har en egnet tagflade til solceller :-)

Jo det har jeg skam - den er blot pt optaget af solvarmeanlægget til poolen - det kunne godt flyttes på bekostning af solceller, men netop mangel på tillid til systemet er grunden til jeg har valgt IKKE at købe - for os kan det bedre betale sig at investere i andre ting da vores strømforbrug er lavt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af ktm på 19 nov 2012 07:13

Min helt store harme opstår der, hvor den radigale Lidengaard står på direkte TV og lover, at der ikke vil blive lavet lov med tilbagevirkende kraft. Og da intet dementi kommer de efterfølgende par dage, og intet lovforslag med ændringsforslag fremkommer, skrider jeg i tillid til disse udtalelser til at ordre og kort efter få opsat mit anlæg, vel og mærke efter gældende lovgivning og opfordring.
Derfor tillader jeg mig at blive skidesur og hidsig, da der 2 dage efter, jeg har sat anlægget igang , kommer forslag om at fjerne grundlaget totalt for min investering.
Havde fjolset blot sagt, at han ville ændre med omgående virkning fra fremsættelsen af tankerne, ville jeg blot have resigneret og undladt at købe anlægget.
Så tudekiks??  Det føler jeg ikke at have behov for, men jeg accepterer ikke bondefangeri og direkte snyd og bedrag. Gør du?
Nej selvfølgelig ikke - men når man så på forhånd VED at politikere er utroværdige er essensen stadigvæk at nettomålerordningen for længe har været alt for dyr for staten (dvs dyr for alle dem der ikke har et solcelleanlæg eller mulighed etablering af et) -så det var i min optik et spørgsmål om tid før der ville komme et indgreb også for den eksisterende base af kunder, uanset farven på politikeren.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Pizzabager på 18 nov 2012 22:12
havvindmøller?? jo da men om vi bruger vores penge på solceller eller havvindmøller er vel i grunde fuldstændig ligegyldig, skal vi have mest for pengene skal vi bruge kul, det er billigt og der er masser af det..
Det kan jeg ikke erklære mig enig i - et el-net skal konstant overvåges for korrekt spænding - dvs stabilitet på forsyningssiden er alfa og omega for at holde omkostningerne til denne drift nede. Samtidig er der et udtalt ønske om at samtidig være energimæssigt uafhængig af diverse banan-stater.

Det der opfylder de præmisser bedst er A-kraft, det vil vi ikke have pga risikoen for hvad nu hvis....

Næst-bedst er olie/gas fyrede værker, det vil vi heller ikke have for det sviner for meget. Vi kunne godt være selvforsynende i en række år men vælger at sælge det til markedspris for at tjene mere da vi har solgt rettighederne til materialet på ringere vilkår end diverse stater i Afrika får fra Shell og lignende firmaer! Og hvis vi skulle leve at at fyre biomasse af skulle Danmarks areal være 6 gange større end det er for at vi på sigt kunne producere masse nok til at være selvforsynende - ihvertfald med den teknologi der er tilgængelig idag. Her kunne man så sagtens argumentere for at forsyningssikkerhedafgiften skriger til himlen på samme måde (hvad den også gør - det bliver det næste store boom i grænsehandlen til tyskland).

Herefter er der er en skov af muligheder hvoraf møllerne indtil videre har placeret sig bedst med de betingelser vi har i Danmark - klart bedre investering end decentral, halvdøgns-drift af el-nettet.

Vil også gerne understrege at jeg overhovedet ikke har noget imod solceller, der findes gode scenarier hvor de fint kan indgå og/eller supplere - men pt er de bare et ringere alternativ ift et samfundsmæssigt behov.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis