Så kom forslaget til solcelle ordningen.

http://borsen.dk/nyheder/politik/ar...eller.html

Ser ud til det også kommer til at ramme eksisterende kunder også, de skriver godt nok en fair overgangsordning, men politikeres mening om hvad fair er har jeg ikke meget tiltro til.

http://borsen.dk/nyheder/politik/ar...eller.html... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, tydeligt.

Min første bil ( 7 år gammel Kadett B ) havde bagagerummet halvt fyldt op med et gasanlæg. Jeg bad sælger afmontere det - netop fordi incitamentet til at køre på gas var væk.

Og du har helt ret i at det godt kan gå samme vej med solcelleanlæg over tid.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 15 nov 2012 12:22
Lidt mere læsestof


http://
www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/11/15/101506.htm


Som ventet var det venstre der måtte vride armen om på dem, i bunden af artiklen skriver de dog at de forventer 500MW frem mod 2020, det tror jeg nu ikke de skal regne med, efter nytår er der ikke flere private der får lavet solcelle anlæg, den nye nettomåler aftale er bare ikke god nok.. det er da surt at så mange mennesker der netop har startet firmaer op med solceller ryger på røven alle sammen, og sender deres folk ud i arbejdsløshed, men det er jo åbenbart det regeringen vil have.. flere på understøttelse..

Jeg synes de skulle have gjort som jeg har læst et par andre steder, fjerne alle former for afskrivning i fremtiden, vil folk vil have solceller må de betale det selv, også lave nettomålerordningen om så man kun får f.eks 90% for det strøm man levere og køber til 100%, på den måde ville ens elselskab stadig få penge til vedligeholdelse af elnettet.

Det ville være en dårligere nettomålerordning end der er idag, men der ville stadig være gode besparelser på sigt, ordningen kunne så evt justeres med tiden for nye anlæg hvis prisen fortsætter med at falde, hvis et 6kwp anlæg om 2 år koster 45000-60000 kr, så kunne man lave det til 80% eller 70% for det strøm man levere og købe til 100%, så længe de holder det med en tilbagebetalingstid på under 8 år.
Ja, der bliver nok en del arbejdsløse inden for den branche i den nærmeste fremtid.

Nu må vi så håbe at de nystartede firmaer kan holde til at sadle om og satse på større industrikunder/anlæg i stedet/også - jeg tænker også på boligforeninger o.l.

For at den private del går næsten i stå er der ikke meget tvivl om.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Turde man bare tro på, at der ikke er noget andet skjult lusk igang.
Jeg stoler aldeles ikke på en skid overhovedet fra denne løgnagtige, radigale idiot.
Vi må sætte vores lid til, at venstrefolkene er vakse ved havelågen og får set alt igennem, og ikke lader sig overliste igen, som vi så ved den seneste skatteforhøjelse, der blev lusket ind ad bagdøren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Presse medd.:

Regeringen har i dag indgået en aftale med Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om en fremtidig ordning for solceller. Med aftalen sikrer partierne, at det også i fremtiden vil være attraktivt at investere i solceller.

Aftalen betyder, at det bliver nemmere og mere fordelagtigt at lave store fællesanlæg i for eksempel landsbyer og boligforeninger. Disse anlæg, der ikke kan nettoafregne for andet end fællesforbrug, vil få en forhøjet afregningspris på 1,45 kr. pr. kWh i 10 år, hvis de bliver etableret i 2013.

Nettomålerordningen for private ændres fra at være årsbaseret til at blive timebaseret. Det betyder, at en ejer af et solcelleanlæg er sikret fuld værdi af den strøm, der bruges inden for den time, hvor den er produceret. For den overskydende strøm får man 1,30 kr. pr. kWh i de næste 10 år, hvis anlægget er installeret i 2013. I mange tilfælde vil anlægget være betalt tilbage, når de 10 år er gået.

Partierne har aftalt, at den garanterede pris for overskydende strøm falder hvert år i takt med at solcellerne forventes at blive billigere. Et anlæg installeret i 2014 vil således få 1,16 kr. pr. kWh i 10 år. For fællesanlæg er det 1,28 kr. pr. kWh.

Aftalen vil give helt nye muligheder for virksomheder - herunder gartnerier og landbrug. Og det bliver som nævnt nemmere og mere attraktivt at installere solcelleanlæg i boligforeninger.

- Vi har i dag lavet en ordning, der er fremtidssikret. Det vil forsat være attraktivt at investere i solceller for private husejere, og det bliver mere fordelagtigt at installere større anlæg. Aftalen sikrer, at der i fremtiden kommer mange nye solcelleanlæg i Danmark, siger klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard.

Alle, der allerede har investeret i solcelleanlæg, vil få 20 år med uændrede vilkår. Det vil sige, at de fortsætter på den årsbaserede nettomålerordning.

- Jeg har lyttet til den kritik, der har været fra ejere af solcelleanlæg, fra solcellebranchen og fra oppositionen. Med en overgangsperiode på 20 år vil ejerne af solcelleanlæg ikke bare få investeringen hjem. De vil også få en solid forrentning af deres investering, siger Martin Lidegaard.

Regeringen vil fremsætte et lovforslag snarest muligt. De nye regler vil gælde fra loven fremsættes.

Vilkårene for de små husstandsvindmøller skal analyseres nærmere, så der kan findes en tilfredsstillende løsning for dem.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den nye ordning er direkte værdiløs.
Den giver 1,30 kr pr. KW man sælger.
langt størstedelen af det strøm der bliver produceret sker om sommeren, og størstedelen af det sker mellem 8-16.
Dvs hvis folk har en normalt arbejde, er det eneste der kan bruge strømmen mens den produceres er køleskabet, evt en maskine tøj eller en opvask på timer. det betyder at 80-90% af den strøm man producere blive solgt til 130 øre, mens man køber til 220
har man givet 100.000 kr for sit solcelle anlæg, som producere 5500 kw om året, så sælger man lad os sige 80% til de 130øre, og bruger resten. dvs 4400 kw til 130 øre pr. stk. = 5720 kr.
så køber man 4400 kw til 220øre= 9680 kr. 

uden solceller 5500 kw om året pris=12100 kr.
med solceller 5500 kw om året pris= 3960 kr. i alt besparelse=8140 kr

pris for solcelle anlæg 100.000 kr.
tilbagebetalingstid. 100.000/8140= 12,28 år

Synes de sagde under 10 år tilbagebetalings tid..

Efter de 10 år går det vist direkte over til markedspris, og det kan ikke betale sig, hvis der ryger en inverter tager det 10 år at tjene den ind igen så kan det bedre betale sig at pille lortet ned af taget og smide det ud..

Det er det samme med dem har installeret i 2012 eller før, efter de 20 år er det værdiløst, markedspris er ikke nok til at betale for evt rep så når inverter ryger er det til at smide ud, og det er jo synd når panelerne burde kunne producere i 30-40 år..
Overvejer om det alligevel kan betale sig til mit sommerhus.

Det er primært lejet ud om sommeren hvor aircon, sauna, spa osv. kører.
Det betaler lejerne mig så 2.09 for pr kwh. men jeg skal kun betale for den el der bliver brugt udover det der produceres og bruges.

Om vinteren kunne man vel lave noget styring der kun tændte for varmen når der var produktion fra anlægget. Selvfølgelig med en nedre minimumsgrænse så det ikke fryser til ;-)

Nogen der kan gennemskue hvorvidt det er en god ide?

 Aldrig gå ned på udstyr!

Skrevet af Borst på 15 nov 2012 17:05
Overvejer om det alligevel kan betale sig til mit sommerhus.

Det er primært lejet ud om sommeren hvor aircon, sauna, spa osv. kører.
Det betaler lejerne mig så 2.09 for pr kwh. men jeg skal kun betale for den el der bliver brugt udover det der produceres og bruges.

Om vinteren kunne man vel lave noget styring der kun tændte for varmen når der var produktion fra anlægget. Selvfølgelig med en nedre minimumsgrænse så det ikke fryser til ;-)

Nogen der kan gennemskue hvorvidt det er en god ide?

Gennemskue det ? - nej - men umiddelbart med de daglige forbrugere du har vil jeg svare ja - men jeg synes du skal få en til at regne på det - eller gøre det selv.

Jeg har ikke så mange i mit sommerhus - men har da en varmepumpe/aircon - og det i sig selv har sat mit forbrug til varme ( el-varme ) drastisk ned.

Jeg vil ikke - og får nok heller ikke lov i det område mit ligger. Der er noget med at sommerhusene ikke må have sort tag !!

Du bør lige undersøge lokalplaner og grundejervedtægter inden du går i gang

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er en beregningsmodel til de nye regler her :

http://
www.solcellepakker.dk/index-3.php


Man skal godt nok være meget idealistisk for at investere efter de regler - eller bruge en masse strøm i dagtimerne !

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis