Skotrendeprofil ved huntonit undertag

Så kommer der næste spørgsmål i mit undertagsprojekt

Jeg har fået specielt bestilt nogle alu-skotrendeprofiler med et specielt mat look. De har være lidt længe undervejs så jeg har lavet en del af undertaget allerede og skal nu have skubbet profilerne på plads. Lidt besværligt, men på den anden side er det jo en fordel at man ikke falder igennem taget når man bevæger sig rundt deroppe

Nå men det er sådan set en standard profil på 165 mm, med opbukkede false i siderne - ligner denne her: http://www.bygmax.dk/alu-skotrende-enkelt-7-alu.html

Men hvordan spiller det så sammen med huntonit pladerne? Hvis man kigger i vejledningen er pladerne bare lagt et lille stykke hen over (Rimelig dårlig vejledning, der er stort set ingen mål iøvrigt!). Klæber man normalt her i øvrigt?

Jeg kunne blive fristet til bare at banke falsene flade med en hammer! Men hvad er den rigtige fremgangsmåde?
Så kommer der næste spørgsmål i mit... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik lavet kel og stikspær i går. Efter lidt roden frem og tilbage må jeg konstatere at bygtjeks løsning alligevel ikke dur, den kræver jo at der er afstandslister på det gamle tag, ellers passer det ikke med højden

Så tilbage til modellen med en ny og en gammel skotrende. Her løber jeg så ind i et problem med den gamle, der hvor undertaget stopper og det gamle tag starter. Der kommer vand ned på undertaget, det løber "bag" lægten der ligger langs med skotrende brættet dvs 7 tommer-brættet Når undertaget så stopper, ja så havner vandet jo indenfor! Hvordan får jeg det vand med ned i tagrenden? Eller har jeg overset noget?
Der skal du ha en vinkel profil vil jeg skyde på. Et billede kunne være dejligt:-)
Ja, det er dælme ikke let at forklare, eller for den sags skyld forstå det der bliver svaret. Jeg tager et par billeder i morgen når det bliver lyst.
Nå der gik så lidt mere tid end beregnet, jeg gik i gang med at lave tagfod og nedsænket skotrende i den nye side. Så det blev et aften billede i stedet - det er så første forsøg med at indsætte billeder, lad os se om det går.... Den blå streg er der hvor jeg er i tvivl. Her er der jo ikke undertag, men det er der ovenfor, så vandet kommer jo ind på loftet her hvis jeg ikke finder på noget smart.

Som det ses er der en ekstra udfordring i at de to bygninger ikke har slutter i samme niveau ved tagfoden, der er vel ca. 20 cm forskel. Der hvor det laveste tag går ind under det andet, spærrer jeg af for at undgå det rene fugleredeparadis. Så der kommer ikke tagsten.

Annonce
Undertag skal jo ligger oven på skotreden så kommer der ikke vand ved den blå streg
Det bliver en dum afslutning forneden. Synes du har kørt den øverste del af tagfod for lang ind på taget. Men ellers ser det godt nu:-)
Du skal i hvert fald ha gang i sabeto flex eller noget i den stil
Ja, det er en dum afslutning, ingen tvivl om det. Problemet er niveauforskellen mellem de to tage, den er for stor til at køre sammen i samme tagfod og for lille til at lave det så det ser fornuftigt ud. . Så ja der skal bruges lidt wakaflex til at få det til at gå op... Jeg tænker at jeg vil lave en slags rende ved den nederste tagfod, lige nu er vandets vej lidt "bumpet" .

Det er nok mere til venstre for stregen problemet er, selvfølgelig skal der undertage på i selve renden, men det bliver jo lidt svært at få ind under det gamle tag. Jeg kan selvfølgelig løsne lægterne lidt og skubbe det ind under lige op af skotrenden, men der er jo ingen afstandslister, så spørgsmålet er hvor meget jeg får ud af det. Vand der kommer på undertaget på venstre side længere oppe løber jo langs med skotrenden, bag det 7 tommer brædt jeg ikke har lagt endnu og skal på en eller anden måde ned til tagfoden.
Hvor vil du i øvrigt have stoppet den øverste tagfod?
Det til højre er jo med undertag, og det til venstre og under uden undertag som jeg forstå det ?

Så skal du bare have inddækket selv hjørnet med wakaflex, som afvander uden på taget til venstre og under.
En lille update. Utroligt så lang tid det tager at lave sådan et hjørne. Med stikspær osv er jeg oppe på tre dage snart, fuld tid. Men der går selvfølgelig også en del tid med at klø sig i nakken -  og så er der jo også lige en skorsten jeg skal uden om. Til gengæld er det en lettelse at jeg fik tegl på igen på den gamle del, så det ikke regner ind i køkkenet!

Jeg kan ikke finde ud af at vende billederne, det skal man vel gøre på forhånd. Det nederste billede viser hvordan jeg har løst mit lille problem. De to nederste lægter er trukket nogle cm tilbage fra skotrenden. De bliver så understøttet af et ekstra støttespær indvendigt. Hvis jeg ikke lavede denne juleleg, så kunne vandet ikke komme forbi her, da der jo ikke afstandslister her. Nu skal jeg bare afslutte på en fornuftigt måde forneden, som I begge to er inde på.

Et lille tillægsspørgsmål: Undertaget var ikke bredt nok til både at dække den højre, nye del af skotrenden og komme et fornuftigt stykke ud på den anden side af den gamle. Så jeg skal tage en ny bane, skubbe den ind under den gamle og oven på det hele profilen fra blikkenslageren. Er det rigtigt? Må jeg sømme undertaget fast?



Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis