mørkepletter/skimmel på vindplader i loftsrummet

Jeg håber I kan hjælpe med lidt rådgivning.  

Vi har netop konstateret adskillige store sorte pletter på undersiden af vindpladerne (op til 30-40 cm) i loftsrummet samt diverse mindre pletter på undertaget. Jeg antager, at det mug/skimmel.  Jeg kender ikke til årsagen, men der må næsten enten være tale om en konstruktionsfejl eller rester af gammel byggefugt. Huset er bygget i 2007.

Har I nogen erfaring med hvad de mørke pletter kan skyldes på vindpladerne - jeg undrer mig over at pletterne umiddelbart kun er på undersiden af vindpladerne - og ikke oversiden - se vedhæftet billede.. derudover er der som nævnt lidt småpletter på undertaget/dugen. (på størrelse med en 2-krone)

Generelt er der en rigtigt god og tør luft i loftsrummet - og umiddelbart masser af ventilationen gennem udhænget på huset og åben luft til oversiden af vindpladerne.

Det er meldt til ejerskifteforsikringen som kommer ud om en god uges tid. Vil dog gerne høre jeres input, så jeg kan være lidt forberedt på forsikringens respons.

På forhånd tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg håber I kan hjælpe med lidt rådgivning.... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Nu er det et års tid siden at vi fik repareret/tætnet vores dampspærre som var utæt.

Vindpladerne (ca. 10-12 stk plader) som var blevet ramt af mørke pletter, antageligt pga. den utætte dampspærre, kunne jeg nu rigtigt godt tænke mig at få skiftet ud med nogle nye plader - dels fordi de ikke er ret kønne med de mørke pletter men endnu mere fordi jeg gerne vil kunne se om tætningen af dampspærren har løst problemet. Med nogle nye plader vil jeg tydeligt kunne se om der kommer mørke aftegninger igen..

Tilbage til problemstillingen:

- er der en smart/nem måde at skifte vindpladerne på?

Umiddelbart ser jeg det ikke muligt indefra pga. en lav taghældning.

Udefra tænker jeg på at kunne gå op igennen udhænget, men da jeg har undertag (banevarer), så forestiller jeg mig at pladsen også er meget knap der.

Nogen bud?

På forhånd tak.




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Her et lidt forsinket svar.

Du har ret der er ikke meget plads. Det bedste vil være at tage de nederste række tegl af og derved også løfte selve undertaget.

Fordi som der er skrevet tidligere skal der fuges på ydersiden af vindpladerne med tilstødende bygningsdele. 

Den nemme læsning ville være at købe noget træbestykkelse med fungicider i (som hindre skimmelvækst) og smøre pladerne inde fra. Når pladerne er tørre, som du tidligere har beskrevet tyder det ikke på at  der er risiko for at der kommer yderligere væskter og dermed bør du ikke være bekymret og slet ikke nu hvor du har fået tætnet din dampspærre.

Henrik


Bygningsingeniør, tømrer og delvist taksator
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis