mørkepletter/skimmel på vindplader i loftsrummet

Jeg håber I kan hjælpe med lidt rådgivning.  

Vi har netop konstateret adskillige store sorte pletter på undersiden af vindpladerne (op til 30-40 cm) i loftsrummet samt diverse mindre pletter på undertaget. Jeg antager, at det mug/skimmel.  Jeg kender ikke til årsagen, men der må næsten enten være tale om en konstruktionsfejl eller rester af gammel byggefugt. Huset er bygget i 2007.

Har I nogen erfaring med hvad de mørke pletter kan skyldes på vindpladerne - jeg undrer mig over at pletterne umiddelbart kun er på undersiden af vindpladerne - og ikke oversiden - se vedhæftet billede.. derudover er der som nævnt lidt småpletter på undertaget/dugen. (på størrelse med en 2-krone)

Generelt er der en rigtigt god og tør luft i loftsrummet - og umiddelbart masser af ventilationen gennem udhænget på huset og åben luft til oversiden af vindpladerne.

Det er meldt til ejerskifteforsikringen som kommer ud om en god uges tid. Vil dog gerne høre jeres input, så jeg kan være lidt forberedt på forsikringens respons.

På forhånd tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg håber I kan hjælpe med lidt rådgivning.... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der en ventilation i kip. Der er umiddelbart kun ventilation gennem sprækkerne på oversiden af vindbræderne og ud til udhænget.

Taget er betontegl.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det skulle vel være muligt at konstatere. Ved selvsyn - i dagslys! 

Men det lyder nu ikke helt sansynligt. Mener at det har været et krav eller anbefaling de sidste ihvertfald 10 år!
Derimod er det ikke sikkert at de undertags studse, (Monarfolstudse), der omtales ovenstående er monteret - uanset om det er et diffusionsåbent eller ej. Undertag der er monteret!

Der ikke noget synligt på huset udefra eller inde fra. Og slet ikke nogen studse i al fald. Jeg mener at taget er det man kalder diffusionsåbent.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Såfremt vindpladerne skal skiftes, er det så en overkommelig opgave?

De skal vel fuges osv. Jeg har umiddelbart en mistanke om det skyldes manglende fuger på eksisterende vindplader.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fuger i siderne er mindre vigtige, det kan jo ikke blæse ind hvor der er monteret lægter i siderne, og pladerne er  monteret på disse, så er problemet manglende fuge, så kan det kun være fugen i forkanten / mod murværk du mener, og jeg er rimelig sikker på dette ikke ville skabe skimmel på bagsiden af pladen, så  langs oppe som er tilfældet her, det er jo et godt stykke over isoleringen, har vil temperatur jo være det samme som trækket fra vindpladen.

Derfor mener jeg stadig det er forsaget af våde finerplader, da det blev lavet.
taksator kommer i morgen kl. 9. Så vil selvfølgelig se hvad hans siger.

Umiddelbart kan jeg konstatere, at der ikke er fuger ud mod murværket for enden. Det burde der vel være..jeg kan ane lyse enkelte steder på undersiden af pladerne.

Jeg kan godt se din pointe Koluda, og jeg tror faktisk heller ikke fugerne er årsag til pletterne - men snarere byggefugt - pladerne har en fugtighed på 14 procent - jeg tænker det er ok, og det virker i øvrigt "udtørret".. Jeg ved dog ikke hvad fugtigheden i træet burde være.. Men ingen steder er den over 15.

Såfremt det er byggefugt, bør pladerne så skiftes?



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14-16% er ikke alarmerende, specielt ikke et åbent tagrum, det først når vi kommer over 18-20% de begynder at skabe problemer.

De er tørret ud, og skal generelt ikke skiftes, da de udover den mindre pæne farve, som sådan ikke fejler noget, men det er klart et problem at de ikke er fuget i forkanten, da de så ikke har den store effekt så.
Umiddelbart tror jeg ikke på det med byggefugten, selv om det er en mulighed, men så skulle det jo ikke være koncentreret sådan ved spæret!
Tyder mere på en utæthed.
Så har forsikringsmanden været her.

De afviser sagen og konstaterer, at der er skimmelforekomst i alle huse/lofter, og at det ikke er alvorligt i vores situation. De siger, at jeg blot skal holde øje med det.

Så spørgsmålet er hvad gør man nu? Skal man lade det være og så bare holde øje?
Eller skal man få en ekspert til at kigge på det? Kan nogen anbefale en ekspert i Randers-området?

Jeg kunne jo virkelig godt tænke mig en årsagsforklaring og evt. løsning.

PFT.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis