mørkepletter/skimmel på vindplader i loftsrummet

Jeg håber I kan hjælpe med lidt rådgivning.  

Vi har netop konstateret adskillige store sorte pletter på undersiden af vindpladerne (op til 30-40 cm) i loftsrummet samt diverse mindre pletter på undertaget. Jeg antager, at det mug/skimmel.  Jeg kender ikke til årsagen, men der må næsten enten være tale om en konstruktionsfejl eller rester af gammel byggefugt. Huset er bygget i 2007.

Har I nogen erfaring med hvad de mørke pletter kan skyldes på vindpladerne - jeg undrer mig over at pletterne umiddelbart kun er på undersiden af vindpladerne - og ikke oversiden - se vedhæftet billede.. derudover er der som nævnt lidt småpletter på undertaget/dugen. (på størrelse med en 2-krone)

Generelt er der en rigtigt god og tør luft i loftsrummet - og umiddelbart masser af ventilationen gennem udhænget på huset og åben luft til oversiden af vindpladerne.

Det er meldt til ejerskifteforsikringen som kommer ud om en god uges tid. Vil dog gerne høre jeres input, så jeg kan være lidt forberedt på forsikringens respons.

På forhånd tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg håber I kan hjælpe med lidt rådgivning.... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Holde øje!

Det er for lidt til at gøre en stor sag ud af.

Men du kunne jo prøve at finde ud af om der virkeligt mangler fugning ved vindbrættet! Og så fuge enten inde- eller udefra! Engang! :o)

Hvad med tagrumsventilationen og den evt. manglende ventilation i kippen/rygningen?

Ok, angående tagrumsventilationen så har alle, der har været på loftet, sagt at den virker rigtig god. Man kan fint mærke ventilationen. Der er dog ikke noget monteret i rygningen.

Jeg har besluttet af få lavet en gennemgang af loftet selvom forsikringen afviser - hvis en ekspert kan konstarere en dækningsberettiget mangel, fx utæt damspærre eller manglende fuge ved vindpladerne - med skimmel som følgeskade, så er det nok sværere for forsikringen af afvise. Så det er pt. min plan.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så har vi haft en tekniker ude at finde årsagen til de mørke pletter på vindpladerne.

Hans konklusion var gammel byggefugt og ikke noget alvorligt, som vi skal bekymre os over. Skønt!

Han foreslog dog at installere undertagsventiler i rygningen, så vi får endnu bedre ventilation, så det vil vi få gjort:-)


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af cmortensen på 06 nov 2012 17:59
Så har vi haft en tekniker ude at finde årsagen til de mørke pletter på vindpladerne.

Hans konklusion var gammel byggefugt og ikke noget alvorligt, som vi skal bekymre os over. Skønt!
Super, så er det som det skal være.

Nu skriver du tekniker.... ? hvilken profession er dette ?

Ovenstående viste sig desværre at skyldes utæt damspærre, på trods af byggesagkyndigs gennemgang. Dampspærren er nu blevet repareret. Den var utæt langs muren da den ikke var fæstnet med korrekt materiale.

Spørgsmålet er nu om vi bør udskifte vindpladerne og kan man overhovedet det? Der er ikke meget plads. I al fald ikke inde fra.

Hvis ikke de kan skiftes bør man så få lavet en afrensning sf pladerne?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, ingen grund til at skifte disse, da skimmel i tagrummet faktisk ikke har nogen videre betydning.
Ok det lyder godt. Så håber vi bare væksten er stoppet. Det var en stor omgang at få lavet dampspærren,  så håber godt nok den er tæt nu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så længe det er bagved dampspærren, er der som sådan ingen grund til at frygte skimmel.
Ok. Dampspærren burde også være tæt nu så det bliver bagved. Vil nu bare holde øje med at pladerne ikke bliver yderligere sorte ved at tjekke en gang i mellem. Det eksisterende skimmel dør vel ud idet dampspærren er tætnet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis