vinterstue - tagkonstruktion

Hej går og fifler lidt med at lave mig en vinterstue. opbygning bliver i en langside med multiblokke og en side med glas parti. Har rimelig styr på dette med er i tvivl med tagkonstuktionen . stuen bliver 7,5 x 6 meter der skal tagpap tag med ca 3 graders hældning. vil gerne have 400 mm isolering i taget.  Min plan var at købe 300mm spærtræ og en 150 mm spærtræ og lægge oven på hinanden og samle dem med sømbeslag. derefter tagkrydsfinder.  Mit Spørgsmål er nu . Hvad skal spær afstanden være og hva skal dimensionen på tagkrydsfiner være  Jeg tænkte lidt på en spær afstand på 60cm og en tagkrydsfinder på 21mm men er det godt nok eller vil krydsfineren bue ved snebelastning og en 40cm i spær afstand bedre
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er no'ed klamp Mr Maggo! :o)

For det første fordi en sådan konstruktion skal være ventilert over isoleringen, for det andet fordi hjemmesyltede spær med sømbeslag og en spændvidde på 6 meter måske vil kippe/vælte eller hænge alt for meget og for det 3. så udtrykkes lave fald på tage ikke i grader. Men i fald pr. meter!

Start med at kikke lidt på nedennævnte link. (Hvor dit tag nok er ca. midt-imellem let og mellemtungt tag)

http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

IHmm det er altså opgivet i grader når man går efter hvad der stå på icopals hjemmeside under tagpap. Hvilket i dette tilfælde jo så give 3 cm pr meter. Og da et 300 spær + et 150 spær
Giver 450 mm og der skal 400 mm isolering i skulle der meget gerne være 50 mm tilbage til ventilation hvilken efter icopals opbygning af fladt tag også er fint. Kan heller ikke lige se hvordan de skal tilte når de er fast gjort til en 21 mm kryds plade trykket skulle jo meget gerne gå lige ned. Man bygge jo også oven på spærene når man renovere tag og der skal være plads til mere isolering. Så det er jeg ikke i tvivl om vil virke det er spær afstanden jeg er i tvivl om

Det med højden er heller ikke det store problem, er der præcist de 6 meter frit spænd, eller er det udvendige mål ?

Spændet er præcis 5 meter
Jamen, spærene ville jeg sætte pr. 600mm

Det er også fint med de 50 mm ventilation under pladerne.

Det er dog ikke pladerne der gør at spærene ikke sådan lige vælter i den højde, men mere de vindplader du sætter mellem spærene rundt i kanten, for at forhindre træk ind i isoleringen, det er denne skive effekt der afstiver spærene på tværs.

Umiddelbart ville det også kunne gå med 800mm c/c afstand med det spænd, hvis man regner dine 145mm spærtræ ovenpå med i beregningen, men så skal der væsentligt mere fastholdelse til mellem dine spær og påforingen, så ville jeg selv have smide de par spær mere ind, også kan dine 245x45 faktisk i sig selv bære over det spænd.

Annonce
Også ville jeg smide rupløjet brædder på, frem for krydsfiner plader.
hvad er rupløjet brædderog hvorfor dem i stedet for .( der skal tagpap på )
Rupløjet brædder er brædder der er profilleret med fer og not.

Krydsfiner er kendt for at sætte skimmel pga. ophobning af fugt i krydsfineren, som er limet med vandfast lim.
Hehe prøvede google og har læst om dem men de. Er jo vildt dyre. Blive det lige så jævnt med dem
Ahh, så dyre er de da heller ikke.

Ja, det er jævnt med rupløjet brædder også.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis