Svamp

Hej Alle jeg har taget nogen billeder igennem ristene i vores krybekælder med et specilt kamera, fordi gulvet er begyndt at synke i dele af stuen, uden for den ene kryberist er der kommet en masse brun støv, Har kontaktet forsikringen, men venter på der skal ske noget, hvad tro i det er???  og Hvis det er Ægte hussvamp hvad gør de så når huset er gasbeton?? Mvh Anders
Hej Alle jeg har taget nogen billeder igennem... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, så kan man da tydeligt se det er hussvamp nu gulvet er kommet op, og bedre billeder er kommet til.

Årsagen har i jo så også fundet, nemlig at ventilationen var spærret, der er isoleret for meget over klaplaget.

De giver ikke det store for du pakker tingene ned, så jeg ville forlange genhusning indtil huset er klar til indflytning, samt flytte firma som pakker alt ned for jer, og flytter jeres ting.

Så i ikke bruger for mange energi på det, for den tur i skal igennem, skal nok tage på energien i forvejen.
Jeg vil anbefale dig at få fat i en advokat der har forstand på den slags skader. Han skal bare være stand-by i starten. At lade forsikringen vurdere og konkludere, er som at lade ræven passe høns.

 

I nogen grad enig med uldal. Men ingen grund til at skabe konflikt fra starten.

Og så bør dit krav være at hele alle gulve i huset skal op. Ihvertfald dem udført af organisk materiale. Og det har med at gøre hvor langt svampemyseliet kan være nået ud - uden at det umiddelbart kan ses eller registreres.

Der findes nogle erfaringsmæssige afstandskrav til hvor langt bort fra angrebet der skal renoveres! Endelig kan du påstå at husets værdi forringes såfremt der ikke sker udskiftning af alle gulve!

Og endeligt vil det vil det vel være umuligt at "genåbne" ventilationsristene på korrekt vis - uden at bryde gulvene op de pågældende steder. (Som ikke kun er i ydervæggene, men muligvis osse i eventuelle fundamenter under væggene!
Du skal have fat i ham her:

http://www.clemenslaw.dk/jurister/poul-resen-steenstrup.aspx

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Sitting, det harnikke noget med en start på konflikt at gøre, at henvende sig til en advokat. Rådgivning, guide gennem det kommende virvar osv er målet. Man skal være mere end naiv, hvis man tror forsikringsselskabet ikke prøver på, at hoppe over det laveste gærde.

 

Annonce
Afvent hvad forsikringen spiller ud med inden du kører advokat o.l. i stilling, det er min erfaring at forsikringsselskaberne behandler deres kunder ordentligt, og i en sådan sag som denne, er der jo ingen tvivl om skaden og hvis man ikke får den udbedret ordentligt, er der jo stor risiko for at den genopstår.

Og selvfølgelig genhuser de, hvis det er nødvendigt.

Umiddelbart ville jeg anbefale at du går efter at få et isoleret terrændæk som slutresultat.

En teknisk rådgiver kunne dog være en god ting, og det er der muligvis indbygget betaling for i et vist omfang i din forsikringspolice. (jeg kan måske hjælpe dig her med en fornuftig person)

Hvilket forsikringsselskab er der tale om?
Jeg er sådanset enig med dig uldal.
Problemet er blot at en sådan vinkelskkriver er hundedyr og at du nemt risikerer at han ikke kan tjene sit honorat hjem igen. Fordi hans tid kan komme til at gå med at udveksle meninger og argumenter med forsikringsselskabets advokat. For kundens regning!

Derfor er det efter min mening at foretrække at have en teknisk rådgiver med lidt "svampeforstand" til rådighed. Fordi en sådan vil have nemt ved at snakke med den tekniker som forsikringsselskabet måtte anvende eller udpege til opgaven.

For er der noget teknikere ææælsker så er det at snakke teknik med andre teknikere. Vi forstår nemlig hverandre - skal jeg sige dig! :o)
Der ser godt nok skidt ud, hvilken idiot kunne finde på at isolere ned foran ventilationsristene, Han må da have tænkt at der var en årsag til de var der..

Nu bliver jeg lidt bekymret, jeg har selv krybekælder med riste og var lige inde og læse lidt om det. der står der skal være en 150 cm2 ventilation hver 6 meter, svarende til en mursten hver 6 meter, men skriver så at gitter skal trækkes fra, så er en mursten jo ikke 150cm2. nok kun det halve..

jeg har 6 riste på mit hus, 3 på en langside(vest) på 12,5 meter, 2 på gavlen (syd) 1 på østsiden, hvor der også ligger bryggers på siden hvori der vist ikke er krybekælder under, og ingen på nordsiden. den del af huset hvor der er krybekælder under er så 8+12,5+8+12,5= 41 meter så skulle der være 6,8 riste. dvs 7, der er kun 6, men da ristene jo kun har halvt så stort ventilationshul som der burde være, skulle der være 13-14 riste.. det er da rimelig skidt er det ikke?

var reglerne det samme dengang huset blev bygget i 1965 eller var det anderledes der?
Hvor godt eller skidt det måtte være kommer nok meget an på de lokale forhold. Bla. har placeringen af ristene jo stor betydning. (Der skal være nogen ude i hjørnerne.) Eller om ventilationsristene er skjult af bevoksning.

Jeg ved ikke om der findes desiderede regler, men ihvertfald er kravene til ventilation større idag end i 1962. Fordi der stort set ingen isolering var under gulvene dengang - i modsætning til nu!

Jeg kender ikke lige den anbefaling du linker til og har heller aldrig hørt om der var et bestemt krav til arealet af ristene - i forhold til husets grundareal.
Som det kendes fra tagrumsventilation hvor det nu er 1/500 del af arealet, men for 20 år side kun 1/1000 del.

læste det her, søgte bare på google.

http://www.herhalterhuset.dk/k%C3%A6ldre-og-krybek%C3%A6ldre/ventilation-af-krybek%C3%A6lder

Undre mig dog en del over det her..:
Brug en sokkelrist tilsvarende en mursten (7 x 22 cm). Denne størrelse svarer netop til 150 cm2. Vær opmærksom på at kravet på 150 cm2 skal svare til ristens frie areal. Det vil sige, at evt. gitre eller lignende skal fratrækkes.

de skriver man skal bruge en sokkelrist svarende til en mursten, og den størrelse er 150cm2, men så kan der jo ikke være rist i?, så er størrelsen jo netop under 150cm2.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også