Kontakt på VVS arbejde, men håndv. udebliver - hvad gør man?

Hej med jer

Jeg besluttede for nogle uger siden at udskifte alle vandrør i villaen, og indhentede lidt forskellige tilbud på opgaven - hvorefter jeg accepterede det ene. De gik også hurtigt i gang med at tage alt ned, men efter det udeblev de først en hel uge, og derefter har det været meget blandet hvornår de er dukket op, og hvor jeg blev lovet at det ville tage 5-6 dage, har det nu pt. varet 3 uger, og det er langt fra tæt på at være færdigt.

Der står i det accepterede tilbud "jeg vil tro at opgaven kan udføres på 5-6 dage" og "Det varme vand må forventes at være ude af drift 2 dage" - det eneste varme vand vi har haft er een hane i kælderen, fra en varmer jeg selv har installeret.

Det hele gøres yderligere værre af at jeg udlejer kælderen de arbejder i, så min lejer er ved at være træt af at bo i bygge-svineri og ikke have vand i køkkenet.

Hverken ham jeg har skrevet kontrakten med, eller håndværkerne, svarer på opkald og beskeder, og jeg har hørt fra håndværkerne at arbejdstider osv. slet ikke var aftalt med dem fra start - de blev bare sat i gang uden at have aftalt de ting der stod i tilbudet.

Jeg har betalt halvdelen, og de er formentlig halvvejs - men pointen er bare at jeg vil have dem hurtigt færdigt - deres værktøj og materialer ligger stadig i kælderen så jeg tror de har intentioner om at færdiggøre det - det går bare alt for langsomt!

Hvad kan jeg gøre, og hvad må jeg gøre? - hvis jeg hyrer en anden til at lave det færdigt kan han vel hævde at de stadig skal have deres betaling eller hvordan?

Jeg ser frem til at høre fra nogen der ved noget om det, da jeg er temmelig desperat efterhånden ...

Hej med jer Jeg besluttede for nogle uger siden... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I har helt ret, men jeg tolker stadig det at de har værktøj og materialer liggende som at de har til hensigt at lave det færdigt (ellers kunne de jo lige så godt bare have undladt overhovdet at gå i gang) - og det er trods alt "kun" 3500,- han beder om, ud af de sidste 20.000,- så mon ikke han ville have prøvet at hive mere ud af mig hvis det reelt var for at snyde ... jeg ved det ikke, men jeg har svært ved at se alternativerne, for hvis jeg nægter så kan han jo hævde at det er min skyld at arbejdet står stille.
Han vil aldrig kunne hævde at det er din skyld at arbejdet er gået i stå hvis du har overholdt de betalinger der står i aftalen. DU vil jo ikke på nogen måde være forpligtet til at foretage den ekstraordinære udbetaling til ham når den ikke indgår i aftalen og der ikke - fra din side - har været ønsker om ændringer i projektets udførelse som har medført at det ville blive dyrere.
At værktøjet stadig ligger hos dig kan jo skyldes at han er helt derude hvor han er ved at have opgivet og er ligeglad med om det ligger hos dig eller eventuelle kreditorere får det hvis han bliver erklæret konkurs ...
Det er da muligt han har intentioner om at færdiggøre arbejdet som du siger da værktøjet ligger hos dig, og at de penge han beder om er for at kunne købe materialer til færdiggørlese af projektet hos dig, men synes stadigvæk at det lugter lidt ... Det kan jo også være at kreditten er lukket efter han er gået i gang hos dig og at der nu ligger en konkursbegæring og truer ... Når du skriver han kommer og henter pengene i aften, så formoder jeg jo at det er fordi han skal have dem kontant? Der skal du jo også huske på de nye retningslinjer fra Skat mht kontant betaling af håndværksarbejde over 10.000 kr for at modvirke sort arbejde. Selv om det kun er en delbetaling på under de 10.000, så vil jeg tro du stadig kan blive ramt af den da hele projektet jo er noget over 10.000 ...

"Betal digitalt – ikke kontant

Ifølge den nye lov skal du betale håndværkerregninger på over 10.000 kr. digitalt, fx via dankort, bank eller netbank. Ellers risikerer du at skulle være med til at betale den moms og skat, som håndværkeren måske undlader at betale. Du kan altså også komme til at betale, selv om du ikke tror, at der er tale om sort arbejde.

Hvis du vil betale kontant, kan du dog via TastSelv på en mail oplyse Skat om dit køb og dermed stadig slippe for at betale, hvis sælgeren snyder." Citat fra Bolius.dk

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Håndværkeren:
Igen, han har jo retten på sin side da vi ikke har aftalt en dato det skal være færdigt, men kun et skøn - plus at jeg jo så bare får endnu flere penge ud at svømme end jeg allerede har ... ellers må du rette mig hvis jeg tager fejl?

Don John:
Det er sandt, men det er stadig mit problem hvis de vælger ikke at komme og lave det færdigt ...
Jeg var ikke klar over det med kontant betaling .. men tak for citatet, så må jeg ind og oplyse det!
Skrevet af Morten2k på 04 sep 2012 12:01
Det er desværre bare skriftligt på brevpapir - ikke efter nogen skabelon. Sidste udvikling er dog at jeg henvendte mig til byggetilbud.dk som jeg oprindeligt fik formidlingen igennem, og det har gjort at han har kontaktet mig - med besked om at de skulle bruge flere penge. Jeg har aftalt at han kommer i aften og får udbetalt nogle flere penge - mod en skriftlig aftale om at arbejdet er færdigt på fredag. Så håber jeg sku han dukker op!

Jeg tænker at skrive på dokumentet at der forekommer en dagsbøder på 500,- pr. dag vi går over tid, men er der andet jeg bør huske?
Det ene du ikke skal gøre er at give ham penge. Giv ham en tidsfrist på et rimeligt antal dage til at lave arbejdet færdigt og lov ham resten af pengene, når arbejdet er færdigt. Det virker som om han er ude på at hive penge ud af dig, og du ser ham aldrig mere. At gøre som håndværkeren foreslår er bare at trække sagen i langdrag. Så sæt ham stolen for døren og sig, at arbejdet skal være færdigt inden, der falder så meget som en krone.


fase
Annonce
Det er også det jeg helst vil - men igen, hvad skulle hans argument så være for ikke bare at blive væk? - han har jo reelt set en kontrakt som siger at han må trække sagen ud lige så længe han har lyst ... det skal ikke forstås som at jeg ikke sætter pris på jeres råd, jeg prøver bare at belyse det fra der hvor jeg står nu - og der virker det egentlig som en tiltalende løsning at jeg risikerer 3.500,- yderligere - mod at jeg ved at jeg har en deadline de skal overholde - jeg ser det samtidig heller ikke som en negativ ting hvis de går konkurs i morgen, for så er jeg jo fri af kontrakten og kan bruge de sidste penge de ikke har fået endnu, på at hyre nogen andre til at lave det færdigt. Med mindre jeg har overset noget her ...
Hejsa..
Helt enig med S. fabrin : Du har over din del af aftalen.. syntes du han har overholdt sin del ?? hvis ikke, må du få han til det..
Efter det du skriver, skal han da ikke have en krone mere..
Enten får han det lavet, og får sine penge. Ellers må han fri-stille din i forhold til kontrakten..Som han IKKE overholder.
Når et stykke arbejde "forventes at tage 6 dage".. men tager 3 uger..kan det kun undskyldes hvis han rent faktisk er på pladsen, hvis han slet ikke er der, kan det ikke undskyldes..
Mvh Jan J
Det gælder om at få det bedst mulige ud af enhver situation - også denne!

Kik på hvad der kan være til dine fordele.

Hvis din VVS-entreprenør påberåber sig "kontrakten" mht. tidsfrister så "påberåber" du dig betalingsbetingelserne! Altså at der kun skal betale i 2 rater. (Hvis det er det der er aftalt)

Måske kender VVS-mesteren meget mindre til aftalelovgivning end du gør! Om han kender sine rettigheder overhovedet - hvad noget jo kunne tyde på når han ikke anvender standardtilbudsblanketten!

Hvordan optræder han. Er det simpelthen manglende overblik og stress der har forhindret ham i at afslutte arbejdet? Eller er han en bandit?

Hvad vil være den værste situation for dig! F.eks. overlevede du jo nok en uge eller to endda - uden vand.

Husk på at det i forhandlingssituationer gælder om at være tålmodig!
Find ud af hvad du vil. Få overtaget!
Og et simpelt fif er at være i overtal. Få din kone, kæreste, nabo til at møde op til mødet. Det eneste de skal gøre er at give dig ret - ganske uanset hvad du siger! :o)



Pyyyha for en stinker.

Jeg synes du skal skrive et anbefalet brev (så SKAL han skrive under på modtagelsen), hvori du anfører at arbejdet ikke er færdigt og det skal afsluttes indenfor rimelig tid jvf. aftale - Hvad rimelig tid er kommer helt klart an på opgavens karakter, men som jeg tyder det er det max. 1 måned.

Husk at bruge en sober tone i dit brev og hold dig til fakta, ellers bliver han bare mops og så kan det blive et evighedsprojekt...

Ved du om han er gået konkurs?
Det kunne jo være tilfældet...

Bekæmper Skægkræ hos SOS Skadedyr - SOS Skadedyrsbekæmpelse.
Skrevet af Morten2k på 04 sep 2012 14:30
Håndværkeren:
Igen, han har jo retten på sin side da vi ikke har aftalt en dato det skal være færdigt, men kun et skøn - plus at jeg jo så bare får endnu flere penge ud at svømme end jeg allerede har ... ellers må du rette mig hvis jeg tager fejl?

Don John:
Det er sandt, men det er stadig mit problem hvis de vælger ikke at komme og lave det færdigt ...
Jeg var ikke klar over det med kontant betaling .. men tak for citatet, så må jeg ind og oplyse det!


Det er det ja, men min anbefaling er, at du får du ham til at skrive under på at du har pant i værktøjet (som så skal blive på din adresse til arbejdet er udført og  mindst udgøre en værdi svarende til hans forskud på anden del af betalingen) mod at han så får et forskud på sin betaling og at arbejdet er udført senest fredag til fyraften. Hvis arbejdet ikke er udført til den tid, så overgår værktøjet til dig og kontrakten er hævet og du skylder ham ikke mere end han allerede har modtaget. Når arbejdet er udført og i henhold til den indgåede aftale så modtager han den resterende betaling i henhold til den oprindelige aftale.

Er han ikke ved at gå helt på røven så han bare er totalt ligeglad og forsøger at malke dig for lidt ekstra penge, så vil han formentlig gerne have hans værktøj igen og vil derfor overholde fristen. Udebliver han så har du trods alt ikke mistet de 3500 helt, da du så om ikke andet har mulighed for at få ihvertfald nogle af pengene hjem igen ved at sælge værktøjet.

Men som flere andre skriver, så vil det bedste naturligvis være at henvise til aftalen og at det skal færdiggøres som aftalt før han får den resterende del af betalingen. Er det så, som tidligere antydet, fordi han ikke længere har kredit til at indkøbe dele, så må han jo acceptere dine vilkår hvis han vil have flere penge og ellers så betragter du jeres aftale som annulleret da han ikke har opfyldt hans del. Og som flere andre skriver, så er det en rigtig god ide at have en eller flere andre til stede, så du ikke står alene med ham. Optag evt. hvad der bliver sagt, hvis du har mulighed for det, da du så senere vil kunne bevise hvad der er blevet sagt hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også