Kontakt på VVS arbejde, men håndv. udebliver - hvad gør man?

Hej med jer

Jeg besluttede for nogle uger siden at udskifte alle vandrør i villaen, og indhentede lidt forskellige tilbud på opgaven - hvorefter jeg accepterede det ene. De gik også hurtigt i gang med at tage alt ned, men efter det udeblev de først en hel uge, og derefter har det været meget blandet hvornår de er dukket op, og hvor jeg blev lovet at det ville tage 5-6 dage, har det nu pt. varet 3 uger, og det er langt fra tæt på at være færdigt.

Der står i det accepterede tilbud "jeg vil tro at opgaven kan udføres på 5-6 dage" og "Det varme vand må forventes at være ude af drift 2 dage" - det eneste varme vand vi har haft er een hane i kælderen, fra en varmer jeg selv har installeret.

Det hele gøres yderligere værre af at jeg udlejer kælderen de arbejder i, så min lejer er ved at være træt af at bo i bygge-svineri og ikke have vand i køkkenet.

Hverken ham jeg har skrevet kontrakten med, eller håndværkerne, svarer på opkald og beskeder, og jeg har hørt fra håndværkerne at arbejdstider osv. slet ikke var aftalt med dem fra start - de blev bare sat i gang uden at have aftalt de ting der stod i tilbudet.

Jeg har betalt halvdelen, og de er formentlig halvvejs - men pointen er bare at jeg vil have dem hurtigt færdigt - deres værktøj og materialer ligger stadig i kælderen så jeg tror de har intentioner om at færdiggøre det - det går bare alt for langsomt!

Hvad kan jeg gøre, og hvad må jeg gøre? - hvis jeg hyrer en anden til at lave det færdigt kan han vel hævde at de stadig skal have deres betaling eller hvordan?

Jeg ser frem til at høre fra nogen der ved noget om det, da jeg er temmelig desperat efterhånden ...

Hej med jer Jeg besluttede for nogle uger siden... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mange gode råd, det varmer rigtig meget at få jeres syn på det, for jeg er mildt sagt frustreret - husk hele tiden på at jeg har en lejer der betaler for at bo der hvor de arbejder, og han har ingen vand i sit køkken og lever med rør på kryds og tværs lige nu.

Status lige nu er at han (selvfølgelig) ikke dukkede op som aftalt i dag, og derfor ikke har fået flere penge, og ikke har underskrevet noget.
Mht. pant i værktøjet er det minimalt hvad der ligger (måske for 500,-) udover de materialer der er, som er købt til formålet.

Jeg ved ikke om det er klart ud fra det jeg har skrevet tidligere, men jeg vil mene at de rent faktisk pt. har lavet arbejde for de penge de har fået (såfremt at jeg beholder de materialer der ligger hernede - dog ikke værktøj) så for mig vil det være en lige så god løsning hvis vi går hver til sit nu, og jeg ikke skylder dem noget - som hvis de kommer og laver det færdigt.

Jeg tænker at den bedste løsning er at skrive til ham med en deadline, og overholdes den ikke så får jeg nogle andre til at lave det færdigt og han får ikke flere penge.
Kan nogen kommenterer på om den holder, eller om jeg kan risikerer at han efterfølgende kan kræve fuld betaling?
det skulle have taget 5-6 dage (dog var det kun et skøn) og har taget en lille måned nu - hvis jeg giver ham frist t.o.m næste uge er det så okay? (de siger selv at der er 3-4 dages arbejde tilbage).

Mit ønske er egentlig bare at få en skriftlig aftale om at de laver det færdigt inden en bestemt dato, eller en aftale om at jeg kan få nogle andre til at lave det og jeg så ikke skylder dem mere.
Nu er det ærgerligt du bor så langt væk, ellers havde jeg gerne deltaget i det møde....

Han skal ikke have flere penge hvis det er aftalt 2 rate betaling, og sidste rate falder ved aflevering af projektet.

At han mangler sølle 3500,- for at komme videre, er overhovedet ikke et godt tegn, tydeligt tegn på at leverandører har lukket kassen, så vi krydser fingre for han kommer igennem dit projekt, det kan selvfølgelig være uforskyldt at han er økonomisk presset, kender selv til det med ikke at kunne få tingene til at løbe rundt, fordi folk render fra regningerne, og banken lukker kassen i.

Uanset hvad der er årsag til hans ophold i arbejdet, så er han jo ikke ærlig omkring det, og at han ikke dukker op som aftalt her til aften, giver jo bare endnu mere mistillid til manden.

Forlag at han holder sine aftaler fremover, og sæt et nyt møde i hus, forklar ham at overholder han ikke dette, så sætter du en anden på at lave hans arbejde færdigt, og tag den så derfra, er han presset i forvejen dropper han nok den derfra.

Er det kun et tilbud du har, og ingen aftale seddel / kontrakt ?
For umiddelbart er det kun et "tilbud" som i har skrevet under på.

Udfra tids opgivelsen er så overskredet som tilfældet er, og at han ikke møder op i dag som aftalt, så er der rimeligt godt grundlag for at du får anden til at overtage projektet, så i kan kommer videre, han vil sikkert ikke må medhold i hans krav, hvis han skulle gå videre med opkrævning af resterende udestående, hvilket han sikkert heller ikke ville forsøge, hans økonomiske situation taget i betragtning.
Det er aldrig så godt at være den der opsiger en aftale.
Og reelt har din VVS-er jo krav på at udføre arbejdet. Og du kan risikerer at skulle igennem en retsag fordi han kræver fuld betaling.
Det bedste er jo om du kan få ham til at misligholde eller opsige aftalen! Er der slet ikke noget i kontrakt du kan påstå at han ikke har opfyldt eller overholdt?

Og så er der i nogle af de forrige svar en del spekulationer om konkurs, pengemangel osv.
Det er sådanset ligemeget med det. Fordi det er ting du ikke har nogen indflydelse på eller mulighed for at få indblik i - overhovedet.

Enhver håndværksmester har prøvet at tage for meget arbejde ind, at miste overblikket, at være presset på likviditeten osv.

Det kan jo f.eks. bare være at han ikke har styr på tingene. Måske midlertidigt. (Selv om der faktsik osse er en del mestrer der aldrig får styr på noget som helst:o))
Ja, hvad står der i den aftale / kontakt ... det ville være nemmere hvis vi vidste dette.

For meget arbejde eller ej, så kan han jo melde dette ud, frem for at brænde kunden af uden vand i huset, ligeledes er det underligt det nu er trukket ud med 3 uger, og han så beder om penge, for at lave arbejdet færdigt.
Skrevet af Morten2k på 04 sep 2012 12:01
dog at jeg henvendte mig til byggetilbud.dk som jeg oprindeligt fik formidlingen igennem
Nu har jeg flere gange advaret herinde imod man bruger disse portaler, ser det desværre gang på gang, at folk komme uheldigt afsted med håndværkere fra disse tilbudsportaler.

Flere at håndværkerne  der bruges disse portaler, kan ikke få arbejde på andre måder, og de i sig selv er ikke altid et godt tegn, en dygtig og vellrenomeret håndværker, har ikke brug for disse portaler for at få arbejde, disse kommer via referencer, og lokalt kendskab, eneste gyldige grund til at benytte disse er i mine øjne at man er nystartet virksomhed, en virksomhed med et par år på bagen, burde ikke være afhænge af at betale sig for kontakt til kunderne, som er tilfældet med disse portaler.

Ulempen ved at hente tilbud fra disse portaler er bla.

Ingen screening af håndværkere, dvs. du aner faktisk ikke om det er fagfolk der kommer, hvem de er, om de er dygtigt håndværkere, holder deres aftaler osv.. og om de i det hele taget har et CVR nummer eller er gået konkurs/under opløsning, ligeledes om det er danske eller udenlandske håndværkere der dukker op at udfører arbejdet.

Der dukker måske 3 håndværkere op for at byde på arbejdet, men hvem er de, og er de dygtigt håndværkere som holder de deres aftaler, det er jo ikke alle der har kendskab til hvordan man tjekker op på dette, når de før et tilbud fra en ukendt håndværker, og uden nogen som helst referencer ved man jo ikke hvem man indgår en aftale med.

MIT RÅD....
hent tilbud fra håndværkere i har kendskab til, eller har fået anbefalet af andre, kender i ikke håndværkere eller har fået dem anbefalet via jeres netværk, så tag lokalbogen og peg et par stykker ud, eller endnu bedre kig rundt i gaderne omkring jer, og ser om ikke der skulle holde en blikkenslager, maler, elektriker, tømrer, murer eller hvad i nu skal bruge, klamphuggerne vil jo helst ikke rende ind i utilfredse kunder nede i brugsen, specielt ikke med familien i hånden, så de arbejder helst ikke i deres eget lokal område, som de gode håndværkere fortrækker, netop pga. gode reference kunder, som glædeligt sender venner og bekendte ens vej.
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 04 sep 2012 09:48

Og så huske næste gang at indhente referencer og anbefalinger.

Som også Sitting Bull så fornuftigt pointerede i sit første indlæg... nok det vigtigste overhovedet når man benytter håndværkere man ikke har kendskab til på forhånd.
Jeg ville lige holde jer opdateret - jeg har nu fået lidt kontakt til ham, hvor han siger at han har opgivet vvs'eren og nu vil forsøge at få anden til at lave det færdigt (en jeg har talt med flere gang og som virker meget sympatisk og professionel), så jeg venter i spænding på at han skal vende tilbage med nyt ... det er da et lille fremskridt.
ja, det er da godt nyt.
Den anden VVS'er havde desværre ikke tid til at overtage sagen, så jeg har fået en SMS fra ham jeg har kontrakten med nu, som bekræfter at vores aftale er annulleret, at jeg beholder materialerne, og at jeg ikke skylder ham noget (2. halvdel) - så nu er jeg i det mindste ude af det - så må jeg håbe at jeg kan finde nogen der vil færdiggøre det.
Hvis du hopper på limpinden og lader ham lave arbejdet færdigt, hvor store er dine chancer så, hvis der opstår en reklamation?? Kom ud af den mands klør! Smid værktøjet i en papkasse ved vejsiden og provoker ham til en konfrontation. Jeg lover dig, at han bliver den lille. Du får let en anden mester ril at færdiggøre. Slå hna firma op på eniro.dk. Her kan du se hans firmas regnskaber. Det giver et godt fingerpeg ..... For han er da autoeiseret??

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også