VW Polo bruger motorolie

Hej til alle brugere.

Vores søn har en VW Polo 1,6  6N fra 1997 med 260.000 km bag sig og han har haft den i foreløbig 4 år. Men den bruger en del olie, nok ca. 1 liter / 1000 km, men det er måske ikke unormal ?  Den kører med en almindelig 15/40 W og ryger ikke. Den starter og kører fint. Måske andre med samme problem ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Hej til alle brugere. Vores søn har en VW Polo... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Motorkoden har jeg ikke ved mig, men det er en type 6N fra 1997 hvis det hjælper ? På forhånd tak..og dernæst nager min nysgærighed mig, for er du Subwoof ikke også aktiv på Knallerforum ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Klaus Lundstedt, hvad er det du vil have uddybet, det er jo bare en motor og nogle ventiler, det er vel ikke fordi jeg ikke husker mærket på motoren du er meget interesseret. Jeg husker måske forkert, men princippet er det samme. Ret mig hvis det ikke er chevy, det var en motor med håndsving når starteren ikke virkede, og aldeles få HP. Har ikke billeder, det er min kollega der har underholdt med sit projekt, som er solgt for 10 år siden.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Olietyve pakninger etc. behøver altså ikke koste så meget. Prøv ebay.de der er masser af dele til den motor.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej. Låner lige tråden lidt.
PeterR, det var ikke ventilerne, men en mulig LR - historie. Har haft med de biler at gøre i 30 år+, herunder bygget andre motorer i LandRover og RangeRover og øjnede lige starten på en historie, og det var såmend bare det

mvh

 varmetossen

Annonce
Sidste nyt er at vi nu har skifte paraplyerne, som nærmest minder om små simmerringe. VW forhandleren anbefalede samtidig Castrol 5W-40 motorolie til den, hvilket jeg trode var til dieselmotorer, men denne olie er til begge motortyper. Jeg ved ikke om det er mulig at lægge billeder ind (som på Knallertforum), for jeg tog nogle undervejs. Jeg fulgte rådene om at undgå topstykket herfra og gik derfor i gang med at "udhule" et defekt tændrør og montere trykluftslange. Efter afmontering af topdæksel, tandrem og knastaksel, kom jeg til første "hydrauliktop" og der blev jeg overrasket over hvor meget olie, der er i "kammeret" omkring ventilen, nærmest en "kopfuld" og med 8 af disse bliver der åbenbart en del gammel olie tilbage ved olieskift... Det blev suget op med alm. gennemsigtig slange og så var ventilen blottet og dernæst så jeg buligheden for at fremstille et fjeder-klemme-værktøj, der "diagonal" kunne skrues ned med møtrikkerne til knastakslen-holderne og derfter forsigtig fjerne låsehalvdelene og vupti....kunne den gamle paraply listes op med en spidstang. En ny paraply kunne forsigtig monteres med samme top, som jeg brugte til at spænde/løsne møtrikkerne til fjeder-klemme-værktøjer.
Men jeg stødte også på een af "fælderne", for trods forsigtig gen-montering af låsehalvdelene, tabte jeg een af dem NED I ET HUL til olie-retur til bundkaret. Jeg forsøgte at liste den op med en lang skruetrækker med magnet tilført - MEN NEJ, jeg måtte i gang med at afmontere bundkarret og fandt heldigvis også låse-halvdelen der.
Efter nogle timer var alle paraplyerne skiftet og jeg fornemmede at der var forskæl på de gamle paraplyer's hårdhed og er dermed også klar over, at arbejdet måske er spildt - med en erfaring mere i "rygsækken" i så fald, men det må tiden vise...
Det var i hvertfald spændende at prøve og jeg undrer mig over betydningen af 5W-40, men forestlller mig, at denne olie ikke bliver ret meget tyndere ved drifts-temperatur i forhold til en plæneklipperolie på SAE 30 ? Eller ta'r jeg fejl ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Hej.
Godt så. Rart at høre det gik. Næste gang lægger du også lige en klud rundt om

mvh

 varmetossen

Når du skifter både paraplyer og  olietype samtidig, giver det jo ikke rigtig klarhed over om det er det ene eller andet der har hjulpen, hvis olieforbruget reduceres.

5W-40 olie 5W står for viskositeten ved kold olie, og 40 står for viskositeten ved varm olie.


Men der er stor forskel på olie
Jeg plejer at køre på noget semisyntetisk 10W-40 fra Shell, på min gamle Corolla, og med et olieforbrug på 1 liter, på 8000 km.

Så købte jeg noget olie i Harald Nyborg Mobil 15w-40, så brugte den 1 liter på 1500 km.
Efter at have skiftet tilbage til 10W-40 fra Shell  faldt olie forbruget til det sædvanlige.
Ja, med mindre det falder til næsten nul. Jeg skulle lige til at skrive det samme. PS. har vw ikke den genialitet at putte en magnet i bundkarret til at fange kapsler cykler og andre fremmedlegmer ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for responsen alle.
Ja, jeg er klar over risikoen ved at pille ved en gammel motor, der i værste fald begynder at bruge endnu mere olie - men nu er det altså forsøgt. Hvis den herefter bruger mindre olie (som forventet) kan jeg forstå, at det ligeså godt kan være den korrekte VW anbefalede olie's ære, men hvis ovennævnte eksempel med højere forbrug med Harald Nyborgs "40" i varm tilstand skulle forbruget vel foregå ved kold motor - eller skyldes det "bare" dårligere kvalitet af olie ?

Hvorfor kan jeg kun redigere een gang i egne indlæg ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis