Maxi mistede træk

Da min maxi k begyndte at lække olie skruede jeg dækslet ved kickstarterarmen af, rengjorde og samlede igen med flydende pakning og fyldte olie på (den røde fra THansen). I samme omgang ville jeg rense karburator (firkantet model) og fandt ud af at pakning til topdækslet manglede. Har sat et nyt i, samlet det hele igen. Men nu kører den ikke så godt som før. Dårligt træk og topfart.
Hvordan kan det være? Alt på knallerten er lovligt.
På forhånd tak for hjælpen.
Mads
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne lyde som om du har fået flyttet nålen i kaburatoren, det kan også være falsk luft imellem luftfilter og kaburator.
På en knallert er nålen fastgjort i spjældet, spjældet er den cylinderformede del der køre op og ned inden i kaburatoren, den åbner og lukker for luftblandningen og samtidig åbner og lukker den for benzinen nede fra svømmerhuset. Nålen sidder fast med en fjeder belastet låseskive inden i det cylinder formede spjæld, du må have haft cylinderen ude for at kunne montere en ny pakning i låget. På selve nålen er der nogle indfræsede riller der afgør hvor højt den skal åbne. Jeg ved ikke hvilket hak/rille den skal stå i, det må du prøve dig frem til.
Ok. Nu har jeg fjernet den pakning jeg satte i ved topdækslet og det hjalp faktisk en smule. Mystisk at den kører bedst UDEN en pakning. Nålen står i det yderste hak. Mellem kaburator og cylinder har jeg tætnet med varmehærdende flydende pakning. Der var nemlig heller ikke nogen pakning før. Føler dog stadig ikke at den rigtig trækker ordentligt. Kunne ikke finde nogen utætheder mellem kaburator og luftfilter. Nogle gode råd eller ideer?
Det kan ikke passe at nålen skal stå i det yderste hak, så bliver blandningen alt for tynd. Prøv at sætte den op på to hakker, så vil den få en lidt federe blandning. Ved for tynd en blandning kan den faktisk brænde hul i toppen af steplet.
Annonce
Ok. Prøver at flytte på nålen. Giver det mening at det er bedst uden topdækselpakning?
Har lige været ude og skrue lidt. Det var ikke det yderste hak, men det inderste hak nålen sad i. Beklager forvirringen. Prøvede at rykke den et hak ud af, og sætte pakning i toppen, men så kørte den endnu værre. Nu er nålen tilbage i det inderste hak, men pakningen er der stadig. Bedre, men slet ikke godt nok. Specielt topfarten er dårlig.
Et lille tillægsspørgsmål: Skal der være en pakning ved det lille benzinfilter på siden af karburatoren? Syntes der var lidt vådt af benzin rundt om den lille runde plade der holder filtret på plads?
Mange tak for hjælpen til "håndværkeren". Dejligt at du har tålmodighed med en novice som mig.
Faktisk forstår jeg slet ikke hvorfor du har en pakning i i toppen af spjældcylinderen, der vil aldrig komme noget ned der der vil kunne afgører hvordan din motor reagerer på gassen.
Men har du selvstændig olie tank eller blander du olie i bezinen. For meget olie kan også være en faktor der giver en meget ringere topfart, fordi motoren har svært ved at forbrænde olien.
Og hvilken oktan benzin bruger du ?
Jeg blander selv olie i min oktan 98. Plejer at fylde hætten til tanken med olie og bruge den mængde til en hel tank. Det har jeg hørt var en ok blanding. Er du enig i dette? Hvis pakningen ikke er nødvendig fjerner jeg den.
Det er jo et spørgsmål om hvor stor din tank er, jeg vil tror at du skal køre på 2 % olie i benzinen hvilket svare til en 1. decilitter olie på 5 liter benzin. På den dunk totakts olie du køber er der som regel streger så du kan se hvor meget du blander i. Noget helt andet er at din tændning ikke er beregnet på at bruge oktan 98 ( det er altså 95 oktan, da der ikke laves 98 oktan mere, så vidt jeg er orienteret ) Men det skulle være rigeligt med en 92 oktan på en knallert.Hvad med dit tændrør, er det det rigtige til din model, spørg knallert forhandleren.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis