Hjælp til installation af ny opvaskemaskine i gammel bygning.

Hej Drenge!

Er helt ny her på siten og fandt faktisk først ud af igår hvor svært det egentligt kan være at installere en opvaskemaskine når man tilfældigvis bor i en af de der 5% af danmarks boliger som stadig ikke er forberedt til det. Det kan man så gøre noget ved kan jeg forstå.

Jeg har selvfølgelig lavet research hele natten og kan se at mit hovedproblem er at jeg ikke har noget sted jeg kan påføre vandindtaget til opvaskemaskinen, og hvad jeg har læst mig frem til, så skal jeg ud og have købt et T-rør eller T-stykke i enten galvaniseret stål eller kobber. Men det må i lige guide mig med.

Vil helst kun i silvan 1 gang hvis jeg kan nøjes med det!

Det sjovt.. for det startede egentligt bare med at konen og jeg blev trætte af at diskutere om hvem der skulle tage opvasken, og inden vi fik set os om så havde vi købt en opvaskemaskine. Viceværten havde sagt at man godt måtte installere Opvaskemaskiner i bebygningen og derfor antog vi bare at alt var klart og parat til det, men nej.. Desværre ikke..

Nå.. Nu står jeg så her med min nye luxus opvaskemaskine og ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre. Der er nogle småting jeg er i tvivl om, og jeg håber i kan hjælpe.

Her er nogle billeder så kan i bedre forstå hvad jeg mener.



8 programmer 6 temperaturere, full automatisk, og med afdamper og hele lortet (er så stolt over min første opvaskemaskine så den skal lige flashes lidt)



Som i kan se er der et vandindtag (den hvide) og et vandudslip (den grå slange)



Sådan ser vores installation ud under vores køkkenvask (ja det er lidt gammelt og ikke så hygiejnisk som det måske burde være, men det skal der jo så laves om på



Af hvad jeg lige kan forstå så burde jeg være i stand til at påføre et T-stykke efter den røde hane på koldvandsrøret, men er i tvivl om jeg skal påfører det før eller efter den røde hane. Så vidt jeg kan forstå vil det nok være smartest hvis jeg påførte det efter den røde hane, så jeg vil være istand til at kunne lukke for tilførslen på opvaskemaskinen mens jeg stadig kan bruge vandhanen, korrekt?

Til afløb, burde jeg så være i stand til at påføre slangen til det rør som går ned fra selve vasken korrekt? der sidder sådan en tud som man kan skrue af..




Problemet er at jeg er i tvivl om hvordan jeg bør montere det. Jeg troede egentligt at sådan en slange havde et gevind af en slags, men det er rent gummi der sidder for enden af den, og det har samme radios som selve afløbet selv, så hvordan gør jeg lige?

Kan jeg påmontere et andet afløbsrør, måske med et større/mindre afløbshul så slangen kommer til at passe bedre?

Skal den bare tvinges henover med vold og strammes til med et spændebånd, eller hvordan?

Håber i kan hjælpe med dette.

Det er iøvrigt sådan en model her vi snakker om, så kan det være i bedre kan guide mig.

Opvaskemaskinen / Model

Den kører på 230V og den er afleveret med et almindeligt 2 benet stik. Så går ikke ud fra selve strømme bliver et problem, men det afhænger lidt af om man godt bare kan trække en forlængerledning til den, for der er kun 1 kraftstik i køkkenet og det bruger komfuret allerede, og de andre stikkontakter sidder sjovt nok oppe ovenover bordpladen, og så er ledningen ikke lang nok..

Er det ikke relativt simpelt bare at trække en forlængerledning ned og så gemme den ind bagved maskinen? Den vil ikke blive brugt i døgndrift og den vil kun være tændt når vi er hjemme, og vi har planer om at koble den fra strømmen hver gang den ikke bliver brugt. Så det virker som en harmløs løsning.

Alternativt er jeg ikke helt dårlig til at skrælle en ledning eller købe et nyt længere stykke ledning og selv montere det, jeg skal nok bare lige have lidt hjælp til hvad for en type ledning jeg skal gå efter.

Håber i kan hjælpe mig med hvad der skulle have været en drøm, men som endte i et gør-det-selv maridt
Hej Drenge! Er helt ny her på siten og fandt... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ubs nu er jeg ikke vant til at et vandur er til varmt vand

Men åben for det vame vand, og bliver den hvide slange varm, er dt ikke her du sal hente dit kolde vand.

Så skal du i stedet have tee'et skruet på, et sted mellem den røde hane, og kobberrøret.

Du skal sikre dig der er nul i komfurstikket, for du skal bruge en fase g nul, for at få 230 volt.


Sjovt nok har jeg lihe oprettet en tråd, og det er en god ide, at tilslutte varmt vand til opvaskeren.
Jeg har lige købt en ny Simens, mon ikke den er i familie med Elekrtulux ?

mvh jens
Opvaskemaskinen skal naturligvis tilsluttes det kolde vand, det er kun ganske få maskiner der kan tilsluttes det varme vand.

I yderste konsekvens kan man blive slået ihjel ved manglende jording af apparater hvor jord er påkrævet. Man vil dog sandsynligvis blive reddet af HFI'en.

Hvis du kun har en alm. gruppe til lys mv. og en komfurgruppe vil det nok være på tide med en ekstra gruppe til køkkenet.
Skrevet af je__ns på 16 jul 2012 22:41
Ubs nu er jeg ikke vant til at et vandur er til varmt vand

Men åben for det vame vand, og bliver den hvide slange varm, er dt ikke her du sal hente dit kolde vand.

Så skal du i stedet have tee'et skruet på, et sted mellem den røde hane, og kobberrøret.

Du skal sikre dig der er nul i komfurstikket, for du skal bruge en fase g nul, for at få 230 volt.


Sjovt nok har jeg lihe oprettet en tråd, og det er en god ide, at tilslutte varmt vand til opvaskeren.
Jeg har lige købt en ny Simens, mon ikke den er i familie med Elekrtulux ?

mvh jens


Ku da meget vel tænkes.

Jeg har lige tjekket for at være sikker og ganske rigtigt. Den hvide slange er til varmt vand. Men det sku ikke være noget problem?

Har lidt svært ved at følge med. Du siger at jeg ikke skal hente mit kolde vand der, hvis det er det varme vand, men du siger at det ikke gør noget at hente det på det varme?

Du siger at jeg istedet skal finde en løsning på koldvandsrøret. Det syntes jeg også lyder som den bedste ide. Så kommer tilslutningen også tættere på naboskabet til der hvor opvaskeren skal stå.

Jeg har lige uploadet et billede til dig, så du kan fortælle mig hvor det vil være smartest at lave monteringen.



Rød cirkel er mulighed nr1.. røret er lidt længere end et baloofix og vandret.. virker som den dumme løsning

Gul cirkel er mulighed nr2 .. røret passer stort set på samme størelse som et Baloofix og kan vel skiftes så nemt som ingenting, så længe man husker det der garn/snor når man montere det igen?

Syntes hvertfal selv det virker mest overskueligt/logisk at slukke for vandet på den røde hane, for at få "arbejdsro" og så bare stille og roligt pille det lille stykke ud, og erstatte det med et baloofix?

Der sidder jo også en lukkeventil på baloofix'et så hvis jeg en dag vil slukke for tilførslen til opvaskemaskinen bør jeg jo ku gøre det uden at det påvirker vandhanen?
Skrevet af Jacobn på 16 jul 2012 22:52
Opvaskemaskinen skal naturligvis tilsluttes det kolde vand, det er kun ganske få maskiner der kan tilsluttes det varme vand.

I yderste konsekvens kan man blive slået ihjel ved manglende jording af apparater hvor jord er påkrævet. Man vil dog sandsynligvis blive reddet af HFI'en.

Hvis du kun har en alm. gruppe til lys mv. og en komfurgruppe vil det nok være på tide med en ekstra gruppe til køkkenet.


Jamen det jeg ikke forstår er at alle andre heroppe omkring har Opvasker installeret og de har så vidt jeg ved ikke flere grupper end mig. Der har også boet ejere her før, som har haft en opvasker installeret, så det bør alt andet lige være muligt at gøre det igen?

Det bare fordi det er en gammel lorte bygning.. så er alt lige 10 gange mere besværligt end det bør være..
Annonce
det er nok muligt at sætte ekstra stik op til vaskemaskine.
under vasken. med jord med mindre man bruger "kraft stikket"
til felles.!

det at jorde på rørne er ikke god ide. hvor de mange nyrer instalationer
er der plast rør (pexrør)

det med at stikdåsen om bag maskinen er en dårlig ide hvis maskinen
lækker vand. så ryger elnettet.!

men på det lodrette rør kan du sætte T stykke på den eller trevejs ballofix.!
Skrevet af hans2.hansen på 16 jul 2012 23:14
det er nok muligt at sætte ekstra stik op til vaskemaskine.
under vasken. med jord med mindre man bruger "kraft stikket"
til felles.!

det at jorde på rørne er ikke god ide. hvor de mange nyrer instalationer
er der plast rør (pexrør)

det med at stikdåsen om bag maskinen er en dårlig ide hvis maskinen
lækker vand. så ryger elnettet.!

men på det lodrette rør kan du sætte T stykke på den eller trevejs ballofix.!

Hvis jeg sørger for at holde stikdåsen højt (eventuelt banke den fast oppe i toppen inde bagved (har ca 10cm ind til muren) så er sandsynligheden for at der går vand i dåsen da minimal?

Men ja, jeg regner også med at montere en Baloofix (t-stykke) med aflukningshane eller hvad man nu kalder det, på det lodrette rør.

Hvad vil du råde mig til? skal jeg bare forlænge røret, altså koble kobber røret af, montere baloofixet på jernrøret, og så bagefter koble kobber røret på igen, eller skal jeg fjerne den øverste del af jernrøret og sætte baloofixet istedetfor røret?

Det virker mest oplagt at fjerne den lille stump af det lodrette rør i toppen og så montere baloofixet istedetfor, men hvis det bare kan laves som en forlængelse uden de større problemer så gør jeg nok det, da jeg ikke ønsker at fjerne for mange "originale" dele fra installationen.

Er det muligt at bukke kobberrøret?

Tænker på hvis jeg forlænger istedetfor at ombytte den øverste del, så bliver selve installationen jo lidt længere, og så passer kobberrøret måske ikke helt så godt.. er det så muligt at bukke det lidt, så det kommer til at passe?

Må jeg iøvrigt tilføje at jeg er SUPER glad for hjælpen indtil nu!

Har lært meget allerede nu syntes jeg!
Monter Tee'et et sted hvor du har den gule cirkel, du skal ramme samme længde, men det burde ikke være noget problem, med de rette fittings.

mvh jens

En opvaskemaskine skal typisk sættes til koldt vand, nogen kan godt sættes til varmt vand, men så vil det normalt fremgår af brugsvejledningen(de fleste skriver max 25 grader på tilløbs slangen.)

med hensyn til El, det skal du ikke lege med selv. det kan godt være mange har opvaskere til hvor du bor, men det betyder ikke at en eneste af dem har det lavet rigtigt. når det er sagt kan man egentligt godt sætte opvasker til din lysgruppe, det er bare ikke altid særlig smart, det er ganske muligt du får et lille rap over fingrene hver gang du skal sætte ting i eller tømme maskinen, og det er mildt sagt rimelig øv.

en elektriker vil kunne trække jord fra din nuværende installation til kumfuret, eller lave en ny tilslutning fra elboksen så det er ordenligt og sikkert lavet..

det skal dog siges at jeg tidligere boede i lejlighed hvor der ikke var Jord, og der havde jeg opvasker som fungerede ganske glimrende uden. og stikket til den var installeret af elektrikere som lavede det da de lavede nyt køkken og nye kontakter. der var ikke jord i boligselskabets elbokse, så det var simpelthen ikke en mulighed.

vi boede der i 2 år før vi flyttede og jeg fik aldrig stød, så flyttede vi i hus, og jeg satte vores opvasker(den samme) til et almindeligt stik der var, og jeg fik stød hver eneste gang jeg rørte den..
Skrevet af je__ns på 16 jul 2012 23:35
Monter Tee'et et sted hvor du har den gule cirkel, du skal ramme samme længde, men det burde ikke være noget problem, med de rette fittings.

mvh jens


Okay. Tusind tak for svaret.

Alle andre anbefaler dog at man bruger et Baloofix, fordi man kan lukke for det. Det kan jeg ikke med Tee'et?

Hvorfor anbefaler du så at jeg bruger et Tee?

Er det ikke dumt? .. Så kan jeg ikke lukke for vandet til opvaskemaskinen uden at slukke for vandhanen også?

Giver det ikke samme resultat om jeg bruger et Tee eller Et baloofix? Forskellen er vel egentligt bare at man har kontrol over det enkelte afløb/tilløb?
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis