Nyt lavernergihus BR20 - Opvarmning/ventilation.?? Billigt..

Hejsa.

Mangler lidt input til opvarmning/ventilation til mit nye hus.

Har fået en del tilbud hjem som alle starter ved næsten 200,000,-
Det er dog med et 6kw solcelleanlæg..

Jeg ville godt finde på noget som ikke var så kostbart, evt. pilleove og varmeflytning eller andet.. Oliefyr..?? Er der nogen som har ideer.?
 
Bjørn.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmepumpe og solceller er da en perfekt kombination

Elektronikteknikeren
Fjernevarme?? eller skal det være alternativ energi pga. energirammen??

Syntes der er alt for lidt information om hvad du vil, og hvad du søger...
Jeg ville godt høre om der er andre som bor i et godt isoleret hus og ikke har brugt 200+ på installationen.. Det behøver slet ikke være alternativt - det skal bare være billigt.. 


Tænkte selv at huset måtte være super billigt og varme op med oliefyr eller pilleovn og det er billigt i indkøb og instal.
Sidder til daglig med disse problemstillinger i en rådgivende virksomhed....

Har du mulighed for at blive tilsluttet fjernvarmenettet??

Glem ALT om olie.! - pilleovn kan måske overvejes, men tænk lige på det døje som er med sådan noget.! Du skal IKKE tænke i her-og-nu løsninger når du laver lav-energi..

Men igen, der mangler mange informationer, hvad har du gjordt for at opnå energirammen for 2020 ??
En luft/vand varmepumpe kunne være en mulighed. Jeg gav kr. 100.000,- for vores inkl. Installation. Og i et nyt velisoleret hus som vores koster det ikke mange bass øre at varme huset op med sådan en. Blot du har gulvvarme i hele huset, da fremløbstemp. Ligger på 30 - 35 grader.

Jeg har haft mit anlæg de sidste tre vintre og det har fungeret upårklageligt.

Jeg har denne http://www.daikinaltherma.dk/

Du kan evt. Kombinere med lidt solceller, det ville være perfekt.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Vi har mulighed for fjernvarme, men de vil ikke gi rabat til lavenergi..

Faste priser pr. år:        
Fast bidrag  pr. mifølge BBR   3,00 kr.   3,75 kr.
Forsyningsafgift: almen boliger   1.456,00 kr.   1.820,00 kr.
Storforbruger beregnes individuelt        
Målerleje   500,00 kr.   625,00 kr.

Huset bliver bygget i isobyg-klodser og 3 lags vinduer, masser af isolering i gulv og loft..
Det er næsten kvadratisk, små vinduer mod nord osv.. Har forsøgt og holde mig til passivhuset grundprincipper..
En luft/vand varmepumpe kunne være en mulighed. Jeg gav kr. 100.000,- for vores inkl. Installation. Og i et nyt velisoleret hus som vores koster det ikke mange bass øre at varme huset op med sådan en. Blot du har gulvvarme i hele huset, da fremløbstemp. Ligger på 30 - 35 grader. 

Jeg har haft mit anlæg de sidste tre vintre og det har fungeret upårklageligt. 

Jeg har denne http://www.daikinaltherma.dk/ 

Du kan evt. Kombinere med lidt solceller, det ville være perfekt.

Det er netop det jeg mener + 100 til solceller så er vi på 200+ 
StenKrog:

Hvorfor slet ikke olie..? Det ville jo næsten ikke bruge noget..?
Sakset fra et andet forum:

Jeg har grundet den opdukkede debat om varmepumper kigget lidt på emnet.
Jeg er skuffet. Varmepumper markedsføres ligesom solvarme, på en masse grønne plancher der simpelthen mangler de hårde fakta. COP mig her og COP mig der og du sparer så og så meget (hvis du lige tænker på at isolere også og i forhold til hvis du brugte el).
Sågar er der nogle som prøver at sælge solvarme sammen med en varmepumpe for ligesom at sætte trumf på.
Den måde som varmepumper markedsføres på viser, at gevinsten kan være tvivlsom. Det er mere end almindeligt svært at finde nogle tal for effektivitetsfaktoren for nogle realistiske og virkelige temperaturforhold. Desuden er det meget skjult, om ikke hemmeligt, hvordan års-COP er beregnet og dermed energimærket. 
Jeg overvejede solvarme på et tidspunkt, men da jeg efterhånden fik gravet nogle reelle tal frem, så var det det rene tilsætning. Jeg kunne spare omkring 100m3 gas årligt for en investering på 25.000kr.
Måske er en del af det ublu avancer, men det ændrer egentlig ikke regnestykket.
Det samme gør sig gældende når VVS branchen kan foreslå at sætte en elpatron i varmtvandsbeholderen, så fyret kan slukkes om sommeren.
Det er galimatias med et nyere gasfyr. Moderne gasfyr indeholder meget lidt vand, så der er ikke et stort tab fra vandet rundt om fyret, og VV-beholderen har det samme tab uanset opvarmningsmåden.
I det hele taget, så tror jeg efterhånden at der ligger et sparepotentiale i, at få indstillet fyr og varmeanlæg til hinanden. Det kan give både større komfort og mindre forbrug.
Selv kører jeg mit nye gasfyr på udemåleren alene uden nogen døgn ændringer eller sommerstillinger. Det betyder, at jeg får en lille smule varme på badeværelsesgulvet når natten bliver kølig, og jeg får også lidt varme fra opvarmningen af VV-beholderen, da restvarmen i kedlen bliver cirkuleret.
Det giver en rimelig komfort og med 3 til 5m3/uge i sommer perioden kunne det næppe gøres billigere. Eneste ulempe er cirkulationen som kører hele tiden.
Min varmekurve er sådan at først under 15grader udetemperatur sættes fyret højere end 25grader. Ved 0grader udenfor ligger jeg omkring 40grader på fyret.
Default indstillingen svarer til 70grader ved 0 udenfor, og ca. 30grader ved 15 udenfor. Så er det jo klart at sommerstilling kan svare sig.
Min erfaring med VVS branchen er, at de kun kan hjælpe folk med at stille alle mulige døgn- og års-variationer, men egentlig ikke er helt klar over hvordan tingene reelt virker og burde virke. Det er som om de stadig betragter et fyr som en mægtig beholder med varmt vand, der blot skal holdes på en rimelig temperatur af termostaten.
Hvis deres viden om varmepumper er på et tilsvarende niveau, så gud hjælpe det danske folk.

Skrevet af Basviola på 20 jun 2012 07:29
StenKrog:

Hvorfor slet ikke olie..? Det ville jo næsten ikke bruge noget..?

Jo den vil stadig bruge noget, mindre end et gammelt hus men et forbrug er der stadig, og olien stiger hele tiden.

du skal kigge på hvad prisen koster for opvarmning alene, solceller koster nok de 100.000 kr, men det penge kommer tilbage i løbet af 10 år, så de skal ikke regnes med..

hvis du vælger pillefyr istedet for varmepumpe, kan du sikkert nøjes med et mindre solcelleanlæg. men hvorfor dog vælge pillefyr, en varmepumpe koster godt nok lidt mere i indkøb, men der er ikke noget arbejde i det, du skal ikke have 3-4 tons piller opbevaret.

en løsning med varmepumpe, solcelleanlæg, koster måske 200.000 kr, men du skal jo kigge både på hvad det koster i indkøb og installering, samt driftsudgifterne, og der er varmepumpen/solceller nok den klart billigste løsning på sigt.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis