Nyt lavernergihus BR20 - Opvarmning/ventilation.?? Billigt..

Hejsa.

Mangler lidt input til opvarmning/ventilation til mit nye hus.

Har fået en del tilbud hjem som alle starter ved næsten 200,000,-
Det er dog med et 6kw solcelleanlæg..

Jeg ville godt finde på noget som ikke var så kostbart, evt. pilleove og varmeflytning eller andet.. Oliefyr..?? Er der nogen som har ideer.?
 
Bjørn.
Hejsa. Mangler lidt input til opvarmning... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Olieforbrug til opvarmning pr. m2

Liter

Bygninger, der opfylder kravene til isolering i Bygningsreglementet fra 1998

7,5

Bygninger, der opfylder kravene til isolering i Bygningsreglementet fra 2006

5,5

Lavenergihus, klasse 1

3,75

Lavenergihus, klasse 2

2,0


Så ville huset bruge ca 300L olie om/året.. Ca 2700kr

LInk: http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Energispareraed/Opvarmning/Opvarmningsformer/Oliefyr.aspx
Skrevet af Basviola på 20 jun 2012 08:18
Olieforbrug til opvarmning pr. m2

Liter

Bygninger, der opfylder kravene til isolering i Bygningsreglementet fra 1998

7,5

Bygninger, der opfylder kravene til isolering i Bygningsreglementet fra 2006

5,5

Lavenergihus, klasse 1

3,75

Lavenergihus, klasse 2

2,0


Så ville huset bruge ca 300L olie om/året.. Ca 2700kr

LInk: http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Energispareraed/Opvarmning/Opvarmningsformer/Oliefyr.aspx

Det er opvarmning, så kommer der varmt vand oven i, ligger fyringsolie ikke i omkring 11 kr literen i øjeblikket?  så det er 300x11= 3300 kr. også skal du ligge opvarmning af vand oven i, vi bruger omkring 30-35 m3 gas om måneden alene på vandopvarmning, lad os sige det er er 30 liter olie for jer, det giver så yderligerer 360 liter olie, dvs ialt 660 liter olie= 7260 kr om året.

Hvis du brugte de 200k på varmepumpe, og et 6 kwp solcelle anlæg, og lad os sige i har et forbrug på 3500 kw om året i almindelig strøm, så er der ca 2200kw tilbage som varmepumpen kan bruge til at lave varme, med et hus så godt isoleret som jeres vil det stort set være nok. dvs årlig udgift til varmt vand, varme og strøm= næsten 0.

med oliefyret koster det ca de 7260 om året for varme og varmt vand, derudover ca 7000 kr for strøm. afgifter på både olie og strøm stiger kraftigt hele tiden så de tal stiger en del år for år, jeg vil tro tilbagebetalingstiden på de dyrere anlæg er betalt af på omkring 10 år, så er der kun udgifter ved defekt og vedligeholdelse.

ud over det er der gensalgsværdien, hvis folk kommer ud for at købe et nyt velisoleret hus forventer de nok også en nyere type varmekilde, ikke den typiske varmekilde fra 1960, som folketinget så vidt jeg husker allerede har bestemt ikke må installeres i nye huse fra 2013 eller 2015(kan ikke huske det rigtige år), og derfor nok kan forvente større afgiftsstigninger på olien end på resten.


Troede nu "kun" den lå i 9kr..

Har snakkede med mange som siger det eneste rigtige er et combianlæg - så mon ikke det ender med det.. 

Det er bare så pisse dyrt 
Ja, det er ikke nemt!

Jeg smider lige lidt benzin på bålet; har du tænkt på kølebehovet i dit nye hus?
Der skal vel også etableres noget (fri)køling via gulvslangerne, så det bliver nogenlunde muligt at være i dit nye hus om sommeren for kølebehovet er faktisk større end varmebehovet i et BR20 hus......
Som VVS'eren skriver, så er der en ting der er mange der ikke tænker over, når de snakker om en varmepumpe til opvarmings-formål:
Mange af disse anlæg (luft/luft) kan vendes, så de kan fungerer som aircondition i varme perioder.
Enkelte luft/vand anlæg kan også, men det er mere tricky.

Varme genvindings-anlæg via ventilationen er også en mulighed, som i kombination med en luft/luft varme pumpe kan have aircondition effekten, hvis dette behov skulle være der.

 

Annonce
Det er da ikke så fedt at have et passiv hus, hvis det kræver store mængder energi at holde det nede i temperatur om sommeren. er genvindings anlæg ikke så smart lavet, så det kan køle huset nede om natten med den køligere natteluft i stedet for at bruge en masse energi på en varmepumpe?
Det med energirammer, 2015, 2020 osv er lidt forvirrende.
Det der regnes på er, hvor meget energi, der skal tilføres ejendommen for at dække behovet for opvarmning, varmt vand, køling osv. Men, det er ikke varmetabet fra huset og forbruget af kalorier til det varme vand, der indgår direkte, men derimod den energi, der skal tilføres "ind på grunden" for at klare behovene.

Tager vi et givet hus med en fornuftig isolering, så har det et varmetab gennem klimaskallen på måske 60 kWh/kvm/år. Er huset på 150 kvm skal der bruges 9000 kWh om året. Dertil 4000 kWh til varmt vand. Kommer de fra elradiatorer og elvandvarmer (ikke tilladt med elvarme, men blot for eksemplet) skal det bruges 13000 kWh. Bruges der olie skal der bruges ca 1500 liter pr år. Derudover kommer der nogle faktorer, som kan findes i en tabel. Dem lader vi ligge for enkelthedenss skyld.
Sætter vi nu en jordvarmeinstallation med en COP på 4,5 ind, så skal der kun bruges ca 3600 kWh strøm(der er et forbrug til pumper etc udover den rå COP) til at lave den samme varme. De resterende kWh henter jordvarmen fra slangerne i jorden. Fra at bruge ca 93 kWh pr kvm er vi nu nede på 24 kWh/kvm. Det rykker huset noget ned i energiklasse.
Tilføjer vi dertil et solcelleanlæg eller en husstandsvindmølle, der procucerer den el vi forbruger, så er vi pludselig yderligere en klasse nede. Hopla. Men grundliggende er det det samme hus vi taler om, forskellen ligger i, hvordan vi opvarmer det og om vi procucerer noget energi selv.
Det er grunden til, at du skal have en varmepumpe og solceller mm for at huset kommer ned i kl 2020.
Eksemplet er noget forenklet, det indrømmer jeg, men det illustrerer princippet.
I mit eget byggeprojekt vil jeg kunne flytte huset fra 2015 til 2020 ved at sætte solceller op. Solcellerne er så, af hensyn til lokalplanen, skatteregler mm, sparket il hjørne indtil videre. Men det er en anden snak.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nej, man bruger ikke luft til køl, hvis man skal have nyt hus! I det hele taget er køling med luft skidt - dårlig nyttevirkning og ubehageligt for mennesker. 

Fidusen er, at brinen (væsken i rørene i haven) har samme temperatur hele året (+/- 7 °C) og om sommeren leder man en del af vandet direkte til en veksler, spæder med opvarmet vand fra varmekilden til ca. 18 °C og fra veksleren får man så gulvkøling via sine gulvvarmeslanger.
Fænomenet hedder "frikøling" og henviser selvfølgelig til at energien er gratis i og med at den allerede er til rådighed fra jorden.

I princippet kan man gøre det med alle energikilder sålænge man har slanger/ boring til vand i jorden.
mange aircon anlæg fungrer altså så de både kan varme og køle
solcelle anlæg fås altså til 80000 men jeg trro osse at de er alt for hyped pt det svarer jo bare til at jeg køber for 80000 kw lige nu jeg tror det bliver langt mere effektivt inden for en overskuelig tidsramme
iøvrigt er jeg ret overbevist om at jordvarme anlæggene er ret så meget mere effktive end luft til vand
for når du skal bruge varme ja så er der måske -30 degree udenfor så skal vi måske ned på -40 med anlægget for at der er en rimelig delta t
jorden er som bekendt ca 7-8 gtader varm og laver man en lodret boring kan manmåske ramme thermiske lag fex som i sønderborg og thisted det tror jeg langt mere på.

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Jeg opvarmer et nyt hus med luft/vand varmepumpe (gulvvarme). Vi bruger 27 kWh pr. M2 i opvarmning.

Anlægget opvarmer også forbrugsvand i en VVB på 200L. Vores træhus er på 150m2 og vi bor to voksne og vores søn på to år. Vores vaskemaskine og tørrertumbler kører dagligt. Vi har halogenlys i hele huset og NAS og videoserver der kører 24/7. Vores årlige el-forbrug for alt er på ca. 7200 kWh.

Mit næste projekt bliver et 6 kw solcelleanlæg og så har jeg ca. 100 stk. Halogenspots der skal skiftes til LED.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis