Nyt lavernergihus BR20 - Opvarmning/ventilation.?? Billigt..

Hejsa.

Mangler lidt input til opvarmning/ventilation til mit nye hus.

Har fået en del tilbud hjem som alle starter ved næsten 200,000,-
Det er dog med et 6kw solcelleanlæg..

Jeg ville godt finde på noget som ikke var så kostbart, evt. pilleove og varmeflytning eller andet.. Oliefyr..?? Er der nogen som har ideer.?
 
Bjørn.
Hejsa. Mangler lidt input til opvarmning... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
halogen opvarmning er er ret dyr

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Skrevet af captainnemo på 19 aug 2012 00:33
halogen opvarmning er er ret dyr

Ja, men heldigvis er vi rigtig gode til at slukke lyset efter os og i vores stue/køkken hvor vi er mest, er det skiftet til LED. Men når knægten bliver større, vil han jo være andre steder i huset også end hvor vi er og så bliver det dyrt!

Det er også begrænset hvor meget opvarmning 40 stk. udendørs halogenspots giver Og det er sgu´ dem der kører mest!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Bjørn

Kom du i mål med projektet og hvad valgte du?
Hvem byggede dit hus?

Jeg skal selv i gang med et isobyg-projekt - regner jeg med.

Mht opvarmning, så satser jeg selv på stor lagdelt akk tank, som varmesystemets hjerte. opvarmning af vand bliver en kombination af vakuum rør solpaneler og en mini jordvarmepumpe. Helst et med direkte fordampning, hvis jeg kan finde et. Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg står med el paneler. Regeringen har ligesom tages lysten fra mig til at gå i den retning.

Edit: el-paneler = strøm fra solceller
Ventilation bliver noget balanceret fra og til med passiv varmegenindvendigt efter modstrømsprincippet. Totalt simpelt. Ikke noget med VP i forbindelse med ventilationen, da passiv genindvinding genbruger så meget af varmen at det er begrænset hvor meget mere end Fralufts varmepumper kunne tage ekstra.
Edit slur

Hilsen Anders
Tænker på at få bygget et lav energi hus.
Det vil være et sted hvor der skal bruges jordvarme.
Evt med solceller.
Hvad skal der til for at få køling med?


Skrevet af vvs'eren på 21 jun 2012 10:35
Ja, det er ikke nemt!



Jeg smider lige lidt benzin på bålet; har du tænkt på kølebehovet i dit nye hus?

Der skal vel også etableres noget (fri)køling via gulvslangerne, så det bliver nogenlunde muligt at være i dit nye hus om sommeren for kølebehovet er faktisk større end varmebehovet i et BR20 hus......

Glem det med køling.
Jeg bor selv i et kl 2015 hus med et stort syd-syd-vestvendt glasparti. Ja, der kan blive varmt, men løsningen er ikke kolde gulve, men ovenlysvinduer, der kan åbnes. Jeg har to motorstyrede Velux'er (programmerbare) i kiploftet. Her i sommervarmen står det ene altid lidt åbent, og når vi kommer hjem åbner vi dem begge samt et eller flere almindelige vinduer, så forsvinder varmen ud qua skorstenseffekten. Det tager ikke lang tid inden varmen er væk.
Det andet man skal sørge for er, at der er godt med udhæng på taget. Det skygger for den værste sol om sommeren og reducerer solopvarmningen når solen er højst på himlen. Endvidere beskytter det murværket.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Vi valgte at få lavet luft-luft varmepumpe, i kombination med et nyt nilan anlæg, i vores "nye" gamle hus fra 1987. Dette har bestået sin prøve i sidste vinter, hvor det kørte upåklageligt. Kun nilan krydset måtte have hjælp en enkelt gang til at af-ise.
Varmepumpen sidder på loftet og opvarmer luften som delvis cirkulerer i de fleste rum, og den opvarmer også friskluften fra Nilan anlægget. (Om sommeren kan vi også køle huset, men det benytter vi ikke da måleren nærmest roterer hurtigere end man kan se den røde plet )
Vores strømforbrug på alt el, lyder på ca. 6500 kwh (lys, varmt vand, og opvarmning). At vi så har solceller som gør at det løber i 0 er jo så bare en fordel :-). Jeg har desværre ikke en seperat måler på opvarmningen endnu.
Prisen for anlægget + installation var 85000 kr.
Jeg ville ikke betænke mig et linende anlæg i et endnu bedre isoleret hus.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis