Samling af toprem til skur - metode?

Hej

Jeg har tænkt mig at lave min top i 4x4 // 97x97mm

er denne samling den korrekte at bruge:

Afstanden fra a til b stolpe er 9,3 meter så der skal nogle samlinger til skal bare vide hvilken samlings metode er den korrekte.

og er remmen os ok dimensioneret i forhold til "let-tag" ståltrapez tag.


Hej Jeg har tænkt mig at lave min top i 4x4... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange forskellige måder at afslutte det på, jeg ville afslutte det op til en firkantet liste, evt. 40 x 40 så den lige står markeret udover dine 32 mm træbeklædning, dette gælder også indvendigt hjørne.

Jeg ville købe gran frem for det lærk, eller trykket/imprægneret træ.

Det  skal males med det interval som maling producenten foreskriver, kan være 5-20  år alt efter hvor god malingen er.

Jeg ville sværte dem med en god træbeskyttelse/grundingsolie tilsat fungicid, samt 1 gang maling inden opsætningen, også et gang maling efter opsætningen, så skruehuller / sømhuller, savsnit osv.  lige bliver lukket også, så skulle du være sikret en 10-15 år  med en god maling.
det med 40x40 liste er en god idet men hvordan skal jeg skrue den på stolpen? det jo hjørne mod hjørne?

Er det fordi gran er lettere at arbejde med? i forhold til lærk?

Hvis gran og lærk står ubehandlet er det så gran der klare flest år? hvis det ikke er kontakt med jord

http://www.naturhus.dk/L%C3%86RK-OG-GRAN men blev ikke klogere af det.
Den jeg ville montere den med et par skruer igennem hjørnet.

Gran frem for lærk, fordi gran ikke arbejder så meget som lærk.

Levetiden ville jeg anslå til nogenlunde det samme, gran er dog billigere.
Koludaby, er min rem tykkelse ok dimensioneret ? 4x4" når taget overflade er 6x,9,31m
55m2 med stål trapez
Vægt pr. m2 i Polyester 0,40 mm godstykkelse = 4,40 kg

http://www.ds-staalprofil.dk/da-dk/produkter/produktgruppe.aspx?ProductID=PROD158

mine remme er sat til 245x45 med afstanden 60cm imellem. de spænder over 5mtr.
Tykkelsen på remme kommer jo an på hvor kraftigt den skal spænde, dvs. hvor langt der er mellem dine lodrette regler i skelettet, og hvor langt fra disse dine spær står, men med ståltag på er vægten ikke det store, og der skal godt nok meget til for at en 4x4 får nedbøjning ved 600mm mellem dine stolper.

Ny skriver du remme i bunden, går ud fra du mener spær her, og ligger disse også   med 600mm afstand, kan de jo stå henover dine lodret stående regler i skelttet, og hermed er der ingen videre belastning på din rem.
Annonce
Topremmen, jeg har mellem hjørne stolperne regler 95x45 for hver 60cm ja.

Kan den godt bære taget.

Et billede siger mere en tusind ord

Foran ved vinduerne er der cirka 2meter for hver 4x4 stolpe
og så der reglar af 45x95
bag ved er der kun reglar med afstand 60cm
Jamen så er det jo fint nok, men henover disse 2 døråbninger, skal der bruges en kraftigere rem.

Hvor bredt er dette spænd, det ser ud til at være ca. 2 meter
ja der er cirka 2 meter ved porten?`og så 2mtr til stolpen mellem de brede vinduer og så 2mtr til hjørne stolpen.

Rem kan den fåes i forskellige dimension den nuværende er en 97x97 Ru stolper trykimpr. fyr 97x97 mm.

men er det ikke noget med man skal bruge konstruktionstræ når det til bærende dele af huset?

Fand disse:
[code]45x120 mm spærtræ T1 gran trykimpr. 45x145 mm spærtræ T1 gran trykimpr. 45x195 mm spærtræ T1 gran trykimpr. [/code]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også