Støbe fundament - leca

Hej LDS

Jeg skal have lavet noget fundament til et drivhus og senere et skur.

Jeg har aldrig gjort dette før men det skræmmer mig ikke.

Det jeg eftersøger er egentlig hvilken ting jeg skal være klar over og hvad jeg skal bruge.

Til drivhuset hvor dyb skal der graves hvad skal der smides i bunden. Har tænkt mig at bruge leca blokke da de har en isolerende evne i forhold til fundament blokke H.

Hvad er blandings forholdene til det ibunden? hvad skal jeg bruge mellem Leca blokkene?

kan det passe man bruge 1cm mellem blokkene siden de er dimensioneret 49cm?

Hvad skal jeg bruge til at pusse indvendig side og udvendig side. hvis jeg støber gevind stænger ned i en leca højde vil det være nok eller skal det bores helet ned til bund støbningen?
Til at spænde rammen af drivhuset på?

Ved skur er det samme fremgangs måde?

håber der nogle hjælpsomme der kan hjælpe...

Post gerne links hvor jeg kan videre læse.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Prøver lige igen.

Jeg har tænkt mig at lave en sokkel til mit drivhus.

Vil bruge Lecablokke 10x19x49 cm i to rækker eller enkel.

Spørgsmålet lyder på hvad skal jeg bruge ved A til at "lime" blokkene sammen.
Har forstået at man ikke må bruge mørtel når det under jorden. Det kun 10cm af blokken der dukker op over jorden.

Punkt B. Kan det passe at man enten skal bruge 1x Cement til 5x Støbemix

eller

1x Cement + 3,5x Sand + 5x Sten

Så støbemix er en slags færdig blandet "3,5x Sand + 5x Sten" eller?

Hvad størrelse sandkorn snakket vi om ved "sand"

og hvad str Sten?

Regner med at støbe 10cm dyb og 20-25 bred - en spades brede. Er det nok eller skal det mere til?




Ja, det er jo nogle meget konkrete spørgsmål, så det er lidt underligt der ikke er nogen der har bidt på endnu.

Jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan, så skal der nok være nogen der kommer ud af busken hvis det er noget værre vrøvl jeg siger ;o)

Giv mig lige 2 sek.

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Always på 05 jun 2012 12:02
Hej LDS

Jeg skal have lavet noget fundament til et drivhus og senere et skur.

Jeg har aldrig gjort dette før men det skræmmer mig ikke.

Det jeg eftersøger er egentlig hvilken ting jeg skal være klar over og hvad jeg skal bruge.

Til drivhuset hvor dyb skal der graves hvad skal der smides i bunden. Har tænkt mig at bruge leca blokke da de har en isolerende evne i forhold til fundament blokke H.

Ja, det er en god idé at bruge leca. Hvis du skal helt ned hvor du vil være 100% sikker på at være frisfri skal du grave ned i 120 cm. Jeg vil dog mene at det er alt for meget til et skur eller drivhus. 90 cm vil nok være rimeligt sikkert.



Hvad er blandings forholdene til det ibunden? hvad skal jeg bruge mellem Leca blokkene?

Jeg ville bare bruge en almindelig mørtel til opmuring af blikkene, men her er der nok nogen der ved bedre. I bunden vil det være fint med et lag beton.

kan det passe man bruge 1cm mellem blokkene siden de er dimensioneret 49cm?

Ja

Hvad skal jeg bruge til at pusse indvendig side og udvendig side. hvis jeg støber gevind stænger ned i en leca højde vil det være nok eller skal det bores helet ned til bund støbningen?
Til at spænde rammen af drivhuset på?

Ja, gevindstænger skal helt med i fundamentet. Husk de skal være varmforzinket.

Ved skur er det samme fremgangs måde?

Ja

håber der nogle hjælpsomme der kan hjælpe...

Post gerne links hvor jeg kan videre læse.



Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Always på 05 jun 2012 17:28
Hej Prøver lige igen.

Jeg har tænkt mig at lave en sokkel til mit drivhus.

Vil bruge Lecablokke 10x19x49 cm i to rækker eller enkel.

Jeg ser ingen grund til at bruge 2 rækker. En tykkelse på 10 cm synes jeg dog er lige i underkanten. Jeg ville bruge 12 eller 15 cm.

Spørgsmålet lyder på hvad skal jeg bruge ved A til at "lime" blokkene sammen.
Har forstået at man ikke må bruge mørtel når det under jorden. Det kun 10cm af blokken der dukker op over jorden.

Se forrige indlæg. Jeg er dog ikke helt sikker.

Punkt B. Kan det passe at man enten skal bruge 1x Cement til 5x Støbemix

eller

1x Cement + 3,5x Sand + 5x Sten

Ja, det lyder som fornuftigt blandingsforhold, dog 7 x støbemix jf. din tabel.

Så støbemix er en slags færdig blandet "3,5x Sand + 5x Sten" eller?

Nemlig.

Det
Hvad størrelse sandkorn snakket vi om ved "sand"

og hvad str Sten?

Sand: 0-4 mm
Sten: 8-16 mm

Regner med at støbe 10cm dyb og 20-25 bred - en spades brede. Er det nok eller skal det mere til?

Det burde være rigeligt.

gt.



 


Venlig hilsen

Jens

hov så lige forkert der

Det rigtig nok 1:7 som du nævner.

Det er fundament til parcelhuse jeg har kigget på.

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en beton blander ...hvor meget vand skal der i og hvor længe skal den stå og blande "dejen" 8-10min?
Annonce
Hvis det skal gøres rigtigt skal det være med tvangsblander og ikke fridtfaldsblander som du nok påtænker at anskaffe (jeg vil tro en tvangsblander er rimelig dyr).

Der er dog ikke de store krav til den slaks fundamenter. I prinsippet kunne du nøjes med at blande det med håndkraft i en trillebør. Ellers et par minutter tørblanding og herefter tilsætning af vand til det har den rette konsistens og færdigblande et par minutter. Jo mindre vand du tilsætter desto højere styrke.

Venlig hilsen

Jens

Netop.

Med mindre drivhuset er flere 100 kvadratmeter så er håndblanding, dog gerne på en plade af en slags, alt rigeligt.

Du behøbver heller ikke så bred en betonklods, (kaldet footing henne i det engelsktalende udland), i bunden. Lige så bred som Lecablokkene er fint.
For at "lime" blokkene sammen, de der står under terræn kan man bruge sand cement i en passende konsistens. Alm mørtel anbefales normalt ikke når det er under terræn.
Forhold 1:5 bør være rigeligt til dette formål.
Uden af det skal være den store videnskab så anbefaler Leca:

Til opmuringen af fundamenter anvendes i almindelighed mørtel som f.eks. weber FM 5® funktionsmørtel eller kalkcementmørtel KC 20/80/550. Funktionsmørtlen er den smidigste og letteste at arbejde med.

http://www.weber.dk/lecareg-produkter/gode-raad-og-vejledning/fundamenter-udfoerelse.html

Fritfaldsblanderen har svært ved at blande med den korrekte vandmængde, derfor skal du tilsætte det sidste betonmix til sidst.

Mål materialerne op med en 10 l. spand, start med 5 spande støbemix og 1 spand cement, tørbland det 3-4 minutter, tilsæt 3/4 spand vand og bland 3-4 minutter, det bliver noget tyndt pladder, tilsæt en spand betonmix mere og bland 5 minutter mere.

Konsistensen skal være sådan at betonen bliver løftet op til toppen af tromlen og falder ned med et klask. Når du har stoppet blanderen kan du prøve at trykke em murske ned i blandingen, hullet må ikke synke sammen.

Beton der hænger sammen kan ikke være for tør, faktisk bliver våd beton aldrig så stærk som tør.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis