Støbe fundament - leca

Hej LDS

Jeg skal have lavet noget fundament til et drivhus og senere et skur.

Jeg har aldrig gjort dette før men det skræmmer mig ikke.

Det jeg eftersøger er egentlig hvilken ting jeg skal være klar over og hvad jeg skal bruge.

Til drivhuset hvor dyb skal der graves hvad skal der smides i bunden. Har tænkt mig at bruge leca blokke da de har en isolerende evne i forhold til fundament blokke H.

Hvad er blandings forholdene til det ibunden? hvad skal jeg bruge mellem Leca blokkene?

kan det passe man bruge 1cm mellem blokkene siden de er dimensioneret 49cm?

Hvad skal jeg bruge til at pusse indvendig side og udvendig side. hvis jeg støber gevind stænger ned i en leca højde vil det være nok eller skal det bores helet ned til bund støbningen?
Til at spænde rammen af drivhuset på?

Ved skur er det samme fremgangs måde?

håber der nogle hjælpsomme der kan hjælpe...

Post gerne links hvor jeg kan videre læse.
Hej LDS Jeg skal have lavet noget fundament til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af akselj på 07 jun 2012 14:53
Fritfaldsblanderen har svært ved at blande med den korrekte vandmængde, derfor skal du tilsætte det sidste betonmix til sidst.

Mål materialerne op med en 10 l. spand, start med 5 spande støbemix og 1 spand cement, tørbland det 3-4 minutter, tilsæt 3/4 spand vand og bland 3-4 minutter, det bliver noget tyndt pladder, tilsæt en spand betonmix mere og bland 5 minutter mere.

Konsistensen skal være sådan at betonen bliver løftet op til toppen af tromlen og falder ned med et klask. Når du har stoppet blanderen kan du prøve at trykke em murske ned i blandingen, hullet må ikke synke sammen.

Beton der hænger sammen kan ikke være for tør, faktisk bliver våd beton aldrig så stærk som tør.

Takker vil følge dine forskrifter...jo det fritfald blanderet jeg har tænkt mig at anskaffe da tvangsblander koster lidt mere end jeg skal bruge til dette projekt.

Ved i hvad støbemix står i i pris`? hvis man køber fra dem der har en grusgrav eller hvad det hedder skal jo bruge en del når jeg skal lave skur.

Til skuret vil jeg kun anvende en stife leca blokke af 10x19x49cm og så støbe 20 bred og 90cm frostfri dybde.

Hvor lang afstand skal der være mellem gevindstængerne der placeres mellem leca blokkene? til at skrue bundremmen på?

skuret pt. er dimensioneret til at være 5x6,8 mtr cirka. er et for hver meter som sådan her. og hvor dyb skal sådan en stang ned?

det vel kun 15-20 cm der skal stikker op over kanten af leca blokken til at fæstne bundremmen?

låner lige et billede fra http://www.selvbyggerdrivhus.dk/?p=96

http://www.selvbyggerdrivhus.dk/wp-content/uploads/2009/04/Sokkel-og-bundrem.jpg

Skal jeg os gøre sådan her?

mente man skulle ligge tagpap mellem leca og bunden remmen.

Ham her har lagt kiler imellem tæt ved gevindstængerne?
Ovenpå soklen ligger remmen på kiler og fastgjort med 12 mm rustfri gevindstænger. Afstanden mellem sokkel og rem skal forhindre remmen i at rådne ved at der står vand imellem sokkel og rem. Sprækken lukker jeg senere med en fuge langs yderkanten af soklen.



hvad er er den rigtige måde at gøre det på?
skal bruge noget der svare til et rum mål på 4,23m3

dvs rende brede på 20cm og 90cm dyb.

længde på 24,2mtr

og da det er 1:7 så det vel 3,62mtr støbemix der skal bruges. Nogle der ved hvad sådan noget vejer? traileren kan jo kun tage en beskeden 375kg
Hvad dimensioner skal topremmen have foran og bag? den gule streg på billedet.

har vedhæftet billede.

Der er cirka 2 mtr mellemrum foran ved de store stolper på 97x97.

bagved er der 97x97 i hjørner og regler af 95x45 sat i afstande af 60cm


Glemte lige det skal bære dette tag.

245x45x6000 spær. afstand fra hinanden 60cm.
undertag. klemlister. lægter. og så ståltrapez tag.
Beton dæk ~90cm under jord. 10x19x49 Leca blok.
Gevindstang 12mm for hver mtr cirka. er det for meget eller kan man tager hver 3rd leca blok dvs 150cm afstand mellem gevindstængerne?

et lag tagpap oven på leca blokkene. og så bundrem på 95x45 tryk impr.
Er et lag tagpap nok eller skal man ligge flere? er det ikke for at fjerne kulde overgangen eller hvad er tagpap godt for?

Er det korrekt sat sammen for har set en anden gøre det med killer imellem leca og bundrem.

Link - http://www.selvbyggerdrivhus.dk/wp-content/uploads/2009/04/Sokkel-og-bundrem.jpg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis