Frostsprængt motor

Hej alle

Vi skal kigge på et misligholdt vrag med en 3 cylindret perkins diesel imorgen. Sælger får en ven til hjælpe med opstart, da den ikke har været startet i over 1 år og det er en båd der har været ejet af hans gamle far. Mine overvejelser går på om den mon har været vinterkonserveret. Kan en motor typisk starte hvis den er frostsprængt?

Hvis den kan starte er alt så ok, eller kan den være flækket i blokken uden at man egentligt kan se det med det blotte øje?

Jeg håber at nogle kan/vil svare

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Hej alle Vi skal kigge på et misligholdt vrag... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja den virker billig, men det jo lidt som at købe en lotteriseddel, for som Per fra Fyns Marineservice udtalte: Det er meget sjældendt at folk piller en motor ud af en båd fordi den bare går rigtigt godt og stabilt

Den sætning er altid god at have i baghovedet før man køber brugt af den eller anden art.

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Nu kender i historien og så stiller jeg lige et spørgsmål igen.

Er der mon marked for håndværkertilbud i familiebådskategorien? Nogen der vil købe en Albin 25 ala håndværkertilbud med renoveringsmoden motor?

Det er en 3 cylindret Perkins 103-10 hvor blokken er flækket som volder problemer. Hvis man vil/kan selv, så skal der ny brugt blok til, nye stempler og en renovering af topstykke. Jeg har ikke kunnet finde en blok til denne Perkins og gider ikke rigtigt lede mere

Billederne først i tråden er meget sørgelige, da båden havde stået under et træ i flere år da vi hentede den. Den er vasket hvid igen:-). Hynder og aptering er ok, men trænger til lidt kærlighed.

Hvis man som køber tager de positive briller på, så kan man købe denne og lægge præcis den motor i man har drømt om uden at økonomien løber løbsk. 

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Det var jo surt at det skulle slutte sådan


Der er en gammel båd mekaniker, der bor nær Hobro, han har i tidens løb opkøbt gamle motore og gear.
Nogle er renoverede, og andre er til reservedele.
Du kunne jo prøve at kontakte ham, hans tlf. nr. står i næstsidste indlæg i denne tråd-
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/131920
Ohøj folkens

Det må være tid for en opdatering. Vi har beholdt båden selvom jeg var ved at smide håndklædet i ringen og har nu besluttet at give den noget kærlighed. Enden på motorproblemet blev, at der blev bestilt en "ny" brugt Perkins 103-10 (som eksisterende) fra England som har kørt 900 timer. Den er lige kommet til landet og er endnu ikke startet op. Det var den letteste løsning, da alt så passer sammen med eksisterende beslag, skrue mm.

Billede 1: sur, træt og algegrøn Albin 25 da vi hentede hende sidste år. Den så værre ud end billedet antyder.

Billede 2: Efter en del kærlighed i den forgangne weekend, begynder den nu at ligne noget man kan sejle 

Billede 3: Søventil ved håndvask. Jeg har læst en del om skroggennemføringer og søventiler. Ved toilettet var begge ventiler groet fast, så disse er afmonteret. Skroggennemføringerne har ikke antydning af korrision nogen steder. Har prøvet at slå på dem med en hammer og måtte bruge en del kræfter på rørtangen for at få den fastgroede 1½" søventil til toilettet af - skroggennemføringen tog ingen skade, så umiddelbart er jeg ikke i tvivl om at jeg lader disse sidde. Den nedenstående ventil hedder følgende: Special Alloy, RSK 4006. Hvis jeg googler, så kommer blandt andet brass alloy frem. Jeg har forsøgt at file i den 1½" hane jeg tog fra toilettet. Umiddelbart synes jeg ikke, at farven bliver rødlig som kobber (rødgods) bør være, men snarere messingfarvet - den virker meget gammel - måske original fra 1970'erne og var ikke korroderet, men blot groet fast i drejehanen. Jeg bliver utryg ved messing efter at have læst en del ubehagelige historier om messing der korroderer totalt og knækker. 
Båden har sejlet i roskilde fjord da den kunne sejle, så måske er det derfor at der ikke er nogen tæring?


Billede 4: Beskidt og ulækker! Er der en der har et billede at hvordan den plade jeg mangler bør se ud? Alt er nu renset af og malet på ny. Har læst at en Albin 25 ikke skal have ballast, en vores var fuld af bly - nogle input til dette?
Og så til rækken med spørgsmål

  1. Går alle i andre helt og aldeles udenom ventiler og skroggennemføringer i messing?
  2. Ville i skifte en hane som ovenstående selvom den tydeligvis ikke fejler noget og åbner og lukker fint?
  3. Nogen der har erfaring med at lave fast tag på en Albin 25? Tænker om en plywood plade blot kan monteres eller om det giver problemer grundet en Albins runde former. Pt sidder der noget meget grimt hjemmeklamp over doghouse. Alternativt vil vi gerne tilbage til kalechestof over doghouse (men bliver det nogensinde helt tæt)
Det blev en længere smøre. Glæder mig til at høre jeres kommentarer.

Fortsat god dag

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Slet ingen der har et forhold til messingventiler?

Med ønsket om en god sejltur til jer der er i vandet

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Annonce
Ang ventil -- så har jeg prøvet når det viser sig, at tingene er koroderet ( var vel kobber -galv. rørstump for at give han/han og så kobber - da det brækkede kunne gevindrester bare tages ud med en skruetrækker i pulverform - og ville da ikke kunne holde til motioneing af stor rørtang, og gentagne tæsk med en hammer) så jeg ville nok sørge for en dykkermaske, og nogle træpropper, og så ellers tage det roligt. Det er jo ikke vand under tryk.

Grunden til at jeg blander mig i dit indlæg er egentlig for at fortælle, at "vi" lige med held har syet sprayhood til vores båd -- og synes selv at hun er sluppet pænt fra det - det har vel kostet os ca. 800 i materialer hos MMC, og syet med en Paff 6110, som tyggede sigennem de op til 4 lag stof uden problemer med en 110 jeans nål. Vinduerne har vi syet første gang - derefter limet, og syet.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tak for svar Gerhard

Spændende med selvsyning af kaleche/sprayhood. Har du brugt special værktøj til at montere de "øjer" som sættes ned over den lille vrider ved montering?

Har iøvrigt lige bestilt nye søventiler og fittings i rødgods i tyskland hos toplicht.de
Det var 50% af prisen i Danmark, så nu må vi se om de nogensinde kommer frem

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Jeg handler også tit via Ebay, og er forundret over tysk ctr. dansk holdning - billigere fragt - ingen pakkeomkostninger - lynhurtig levering, og priser som er billigere, også når man bortser fra momsforskel.....

Jeg har købt øjerne, men har først fået båden i vandet i dag, så endelig montage af sprayhood kommer først senere ... måske i weekenden, og først da monterer jeg dem. Det ser dog ud til, at de skal hamres sammen, hvis ikke det lykkes prøver jeg med en skruestik. Selve hullet kan derefter sikkert skæres ud, hvis ikke øjet klipper hullet af sig selv.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også