Frostsprængt motor

Hej alle

Vi skal kigge på et misligholdt vrag med en 3 cylindret perkins diesel imorgen. Sælger får en ven til hjælpe med opstart, da den ikke har været startet i over 1 år og det er en båd der har været ejet af hans gamle far. Mine overvejelser går på om den mon har været vinterkonserveret. Kan en motor typisk starte hvis den er frostsprængt?

Hvis den kan starte er alt så ok, eller kan den være flækket i blokken uden at man egentligt kan se det med det blotte øje?

Jeg håber at nogle kan/vil svare

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Hej alle Vi skal kigge på et misligholdt vrag... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1000 tak for alle de fine svar.

Risiko er vores mellemnavn og båden er billig, men måske ikke helt billig nok til kun at regne den som et skrog:-)

Er der en motorkyndig person som har forstand på Perkins, og som kan købes til en dags arbejde eller hvad der kræves for at forsøge opstart, så hører jeg gerne fra en af jer. Det må gerne være i den kommende weekend hvis muligt.

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Måske du skal fortælle hvor båden ligger henne.. postnummer 2400 har ingen havn eller husker jeg forkert??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg


Skrevet af grandoldman på 04 jun 2012 19:38
Måske du skal fortælle hvor båden ligger henne.. postnummer 2400 har ingen havn eller husker jeg forkert??


Tak for det. Ja den information var glippet. Båden står på land ved jyllinge. Jeg selv bor 2400 Kbh. Jeg henter og bringer gerne en dygtig mekaniker.

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Hej igen

Så har jeg hjulpet sælger af med en gammel båd. Den kom aldrig igang, men vi købte den alligevel, for jeg fornemmer at vi nok skal få en fin båd ud af den.

Jeg ville gerne indsætte billede af vraget, men er funktionen gået i stykker, så det må vente. Det er en 1973 Albin 25 motorbåd.
Jeg mangler et "startpanel" den med nøgle, omdrejningstæller osv osv til båden. Motoren er en Perkins 103-10. Ved I om sådan et panel passer fra andre fabrikater?

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Du kan da selv bygge et instrumentbord. Så kan du selv designe det, om du vil have forvarmer og startfunktion indbygget i tændigslåsen, eller du vil kunne betjene det som du ønsker.
Omdrejningstæller og andre instrumenter kan du skaffe dig fra andre køretøjer på en huggerplads. Sørg for at få generator som passer på omdrejningstælleren, Olietryk og temp.måler findes som nye til overkommelige penge i handlen.
Køber du noget biks fra en anden båd, risikerer du alt for meget ikke passer sammen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Her har i et billede af "skønheden" hvis det har interesse.
Vi er lige gået igang med en komplet nedrivning af 1. sal på vores hus, så det kommer nok til at gå lidt langsomt med båden

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Se det er jo helt rigtig lav-det-selv!!
Helst 2-3 store projekter igang samtidig!
Nu mangler du bare en gammel bil, som du også skal restaurere, og måske lige skal bygge en garage til! Så er det ved at passe!

Der er ikke noget så grusomt som ikke at have projekter!

Med venlig hilsen
ktm

 

Carporten blev revet ned igår. Den skal genopbygges. Derudover står der nogle motorcykler som også skal ses til. Bilprojekt? God ide - må finde en veteranbil til de stille stunder:-)

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21

Med venlig hilsen
ktm

 

Så blev 1.sal på huset færdig og der er nu igen tid til at tænke på båd. Historien kan dermed fortsætte:-)

Jeg havde en dieselmekaniker ude for at se på den idag. Næsten ingen kompression, så toppen blev taget af den. Toppakningen viste ingen tegn på at være gået. Stempelringene udvider sig ikke, og det ene stempel ser ud som om det har fået vand ned ovenfra.
Som minimum skal der vel regnes med 3 nye stemper + ringe. Vandpumpen var tæret og døde da den skulle afmonteres, så sådan en ny skal der også til. Lejer kan have taget skade af det vand jeg fandt i bundkarret. Jeg synes det er svært at overskue hvor meget man kan ofre på en ældre motor før det ikke længere giver mening.

Alternativet er at købe en endnu ældre, men kørende Albin AD21 for 6000 kr. Den kommer fra en Albin 25, så umiddelbart er det en plug and play løsning. Jeg ender så med en 10-15 år ældre motor på 2 istedet for 3 cylindre, som sælger jo netop sælger fordi han er træt af gamle motorer.

Det jeg spørger om er tåbeligt, men hvilken sti ville I vælge at gå ud af?

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også