Frostsprængt motor

Hej alle

Vi skal kigge på et misligholdt vrag med en 3 cylindret perkins diesel imorgen. Sælger får en ven til hjælpe med opstart, da den ikke har været startet i over 1 år og det er en båd der har været ejet af hans gamle far. Mine overvejelser går på om den mon har været vinterkonserveret. Kan en motor typisk starte hvis den er frostsprængt?

Hvis den kan starte er alt så ok, eller kan den være flækket i blokken uden at man egentligt kan se det med det blotte øje?

Jeg håber at nogle kan/vil svare

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Hej alle Vi skal kigge på et misligholdt vrag... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Wiking

Hvordan kan du se at stempelringene ikke udvider sig?

Med hensyn til toppakningen, så har jeg erfaret på " egen krop " at det er ikke altid, at man kan se noget på toppakningen. Jeg har en gammel Mercedes OM 636 i min Luna. Og i forsommeren sidste år begyndte temperaturmåleren at opføre sig mærkeligt ( nærmede sig 100 grader for at gå ned på normal temperatur, efter et par minutter gentog forløbet sig, hvorefter den faldt til ro ), efter et par dage kontrollerede jeg køleren, det viste sig at den var tom ( og den er ikke utæt ). Altså af med topstykket og toppakningen. Jeg studerede pakningen under lup og kunne ikke finde noget sted hvor der var gennemslag. Men efter at have samlet motoren igen, har den snurret uden problemer.

Hvis jeg var dig ville jeg nok prøve at gøre noget ved motoren, men jeg kan godt se, at hvis du skal have fremmede håndværkere på bliver det en dyr affære. Den gamle Albin ville jeg holde fingrene fra, du kan overhovedet ingen reservedele få til den. Så ville jeg hellere overveje en Bladt diesel. Ikke at jeg kender noget til den udover hvad de skriver på deres hjemmeside, men prisen fejler ikke noget.

Mvh Finn
Hej og tak for svar og dine erfaringer med en toppakning.
Ved ikke med stempelringene, men umiddelbart sad de meget stramt til stemplet i modsætning til stempelringe på knallerter og motorcykler som jeg kender til. Her skal de presses sammen for at få cylindrene på. Det skulle man ikke på båden. En ny motor bliver det ikke til. Jeg hælder også mest til at få kigget på den der sidder i, for det kan potentielt blive en god motor. Jeg må se hvad jeg finder på.

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Hej Wiking

Nu bliver jeg nødt til at vide, har du taget stemplerne ud af motoren. Hvis du har, er der jo ikke så meget tilbage at lave for at renovere den. Hvis du ikke har, så kan du overhovedet ikke se stempelringene.

Mvh Finn
Hej Finn

Det er blevet en dårlig beskrivelse, for jeg var ikke selv ude ved båden da toppen blev pillet af. Jeg gengiver kun hvad jeg har hørt og forklarede videre på måden jeg selv forestillede mig man kunne tjekke det. Men jeg kan egentligt godt tænke at stemplerne jo aldrig kommer længere op end til overkant motorblok/cylinder. Så hvordan han så har set det, forstår jeg nu heller ikke - måske var det bare gætværk fordi der næsten ingen kompression var.

Beklager misinformationen. Jeg tjekker op og giver lyd efter en uges ferie som starter nu:-)

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Hej igen.
Så er der endelig nyt på den gamle Perkins 103-10 og det er ikke opløftende. Jeg pillede motoren ud i sidste weekend og kørte den ned til Fyns Marineservice, som giver faste priser på renovering af motorer. Han skiller den ad og giver en fast pris. Vil man ikke have det lavet, så får man motoren retur uden nogen omkostninger. Jeg har umiddelbart et meget positivt indtryk af Per, som har en meget lavpraktisk tilgang til tingene og tager sig god tid til samtaler og til at forklare hvad der skal laves. Hvis nogen har gode/dårlige erfaringer, så hører jeg gerne.

Dommen fra Per er nu som følger:
Udstødningen har været lavet forkert, så den midterste cylinder har taget vand retur når motoren er slukket. Cylindervæg og stempel er ødelagt. Billigste løsning er at bore blokken op isætte foringer og genbruge de 2 velfungerende stempler i standardstørrelse, men med nye ringe. Det 3 stempel har han liggende med nye ringe i standardmål. Topstykke skal renoveres med nye styr, ventiler mm. Ny vandpumpe, nye lejer, lave en ny forbedret manifold hvor vandet løb retur, svejse motorbeslag, maling af motor og garanteret en masse jeg har glemt.

Ialt dele for cirka 10.000 og arbejdsløn for cirka 6000, totalt 16.000 + moms. En grim kamel at sluge, så den skulle jeg lige tænke lidt over. Idag ringede Per så igen med endnu mere nedslående informationer: blokken er frostsprængt.Gode råd er nu blevet ualmindeligt dyre

Nu kommer så det helt gode spørgsmål:
Hvor lille motor kan man smide i en 7,6 meter båd på 2000 kg uden at blive en sur gammel mand? Per har tilbudt en spritny 2 cylindret Perkins 102 (kender ikke data, men 10-15 hk vil jeg tro)tilpasset mine motorbeslag, med en større varmeveksler en den jeg har. Plug and play for 23.000. Det er mange penge og jeg er lidt loren ved så lille en motor - især den dag hvor den måske igen skal sælges. Er der nogen der har en holdning til dette?

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Annonce
du bør ikke gå under 25 HK i en Albin 25, mener at huske at de blev "født" med flere størrelser motor og den mindste var en 27 HK

Næsten alle der så ligger anden motor i går faktisk op i størrelse, netop fordi at 27 HK var lige i underkanten.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Din første tanke om den var frostsprængt var så rigtigt..
Håber du fik den for en god pris.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej den mindste motor var en AD21 som på 21hk senere kom de luxe med 36hk , jeg har en sole mini 33 på 32hk og det er meget passende, men 10-15hk det tror jeg ikke du vil blive tilfreds med mvh Bufas
Skal det være billigt, kunne du kikke på denne her, hvis den er i god stand, er det jo et fund.
til kr 5000

http://www.qxl.dk/pris/baade-udstyr/bdtilbehr/motor--reservedele/bmc-1800/v/an702365694/
Skrevet af grandoldman på 13 mar 2013 15:43
Din første tanke om den var frostsprængt var så rigtigt..
Håber du fik den for en god pris.
Tak for jeres svar mht til motorstørrelse.

Det er aldrig sjovt at få ret når det er sådan noget det drejer sig om
Jeg vælger dog at se positivt på det. Vi ville aldrig have købt en velfungerende Albin 25, da de koster cirka 60.000 og opefter, så nu har vi basen og mangler så "bare" en motor.

Jeg troede egentligt ikke den var sprængt, men det var blot min første tanke før vi skulle se på den. Jeg kunne ikke se revnen, så skuffelsen var noget stor da jeg fik de sørgelige nyheder. Skulle der være ofret 15.000 på at få motoren tip-top renoveret, så ville vi stadig have være godt tilfredse.


Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også