Hej igen.
Så er der endelig nyt på den gamle Perkins 103-10 og det er ikke opløftende. Jeg pillede motoren ud i sidste weekend og kørte den ned til Fyns Marineservice, som giver faste priser på renovering af motorer. Han skiller den ad og giver en fast pris. Vil man ikke have det lavet, så får man motoren retur uden nogen omkostninger. Jeg har umiddelbart et meget positivt indtryk af Per, som har en meget lavpraktisk tilgang til tingene og tager sig god tid til samtaler og til at forklare hvad der skal laves. Hvis nogen har gode/dårlige erfaringer, så hører jeg gerne.
Dommen fra Per er nu som følger:
Udstødningen har været lavet forkert, så den midterste cylinder har taget vand retur når motoren er slukket. Cylindervæg og stempel er ødelagt. Billigste løsning er at bore blokken op isætte foringer og genbruge de 2 velfungerende stempler i standardstørrelse, men med nye ringe. Det 3 stempel har han liggende med nye ringe i standardmål. Topstykke skal renoveres med nye styr, ventiler mm. Ny vandpumpe, nye lejer, lave en ny forbedret manifold hvor vandet løb retur, svejse motorbeslag, maling af motor og garanteret en masse jeg har glemt.
Ialt dele for cirka 10.000 og arbejdsløn for cirka 6000, totalt 16.000 + moms. En grim kamel at sluge, så den skulle jeg lige tænke lidt over. Idag ringede Per så igen med endnu mere nedslående informationer: blokken er frostsprængt
.Gode råd er nu blevet ualmindeligt dyre
Nu kommer så det helt gode spørgsmål:
Hvor lille motor kan man smide i en 7,6 meter båd på 2000 kg uden at blive en sur gammel mand? Per har tilbudt en spritny 2 cylindret Perkins 102 (kender ikke data, men 10-15 hk vil jeg tro)tilpasset mine motorbeslag, med en større varmeveksler en den jeg har. Plug and play for 23.000. Det er mange penge og jeg er lidt loren ved så lille en motor - især den dag hvor den måske igen skal sælges. Er der nogen der har en holdning til dette?