hvad bør man ha på en båd?

hej i gruppen.

ja det er første gang jeg begår mig i den våde sektion her på LDS  

men der er jo en første gang for alting
sagen er den at jeg i et tåget øjeblik er kommet til at sige ja tak til en mindre motorbåd, og folk vil nok ryste på hovedet når jeg fortæller at jeg ikke rigtig ved hvad jeg har købt  men sådan er jeg nu engang.

båden er ca 20 fod med træskrog belagt med glasfiber, den har en 4 cyl indenbords diesel. ud over dette ved jeg ik ret meget (før den kommer hjem i morgen søndag)
den har stået og gemt sig i en lade i 4-5 år så en gang maling og gennemgang af el og maskine skal der til.

planen er jo den at jeg skal ud og sejle lidt med den og så skal der jo udstyr til.
men hvilket kan anbefales?

jeg har fået pris på GPS med kort over indre danske farvande, VHF og har tilmeldt mig et martim VHF kursus.
så skal der jo naturligvis redningsveste, og brandslukker ombord . ud over det er jeg naturligvis i gang med at læse op på regler om sejlads.
og jeg er i gang med at undersøge priser på forsikring


men er der andet i kan anbefale?

her er et par billeder, der kommer naturligvis flere når den er kommet hjem  




mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug GPS-pengene på at bringe den i forsvarlig, pålidelig og sejlklar stand. Det er ikke sjov at drive rundt med motorstop i sin første båd. I starten skal du sikkert alligevel ikke så langt væk fra kendt land at GPS egentlig behøves.

Men ellers:
Ankre
Masser af godt tovværk
Vand og proviant
Nødudstyr som raketter, flag osv
Sund fornuft
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Forresten kan jeg også anbefale et speedbådskort.
Ved godt at den sikkert ikke kan plane, men på én dag eller en weekend kan du lære en masse om søvejsregler, knob og stik, sikkerhedsprocedurer og godt sømandsskab, samt prøve det praktisk og aflægge prøve og få papir på din kunnen. Det hele til omkring 1000 kr.

Angående GPS så kan de fleste smartphones angive ens position i kordinater, så du kan se på et rigtigt søkort, hvor du er henne.

Held og lykke med projektet! :-)

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg vil nu gerne have en GPS ombord både fordi jeg er en skovl til navigation og så at den anvendes sammen med VHFfens nødknap. og i forsvarlig stand skal båden nok komme,
kunne ikke drømme om andet, tanken var også at få fat i en lille 5-6hk motor, som kan anvendes hvis det skulle ske at dieslen skulle svigte.

jo det er rigtig at en SP kan angive postion men min blive ikke brugt ombord, skærm er for lille og usikkerheden er for stor og samtidig er man jo lidt udstyrsnørd

speedbåds kortet er i tankerne, og kommer sikkert også, men til at starte med læser jeg op på regler mm, og så kender jeg en der har sejlet i mange år som har lovet at undervise mig

men takker for svar

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg kan altså ikke få et link til at virke herinde, men kig på http://www.soesport.dk/sejlplan/Sider/Udrustning.aspx

Husk også papirsøkort over det område du sejler i, og navigationsudstyr i tilfælde af at GPS'en skulle svigte.

Hilsen Torben
Jeg mente nu heller ikke man skulle bruge telefonen som egentlig kortplotter eller erstatning for en dyr GPS. Men bare i tvivlstilfælde (usikker landkending) aflæse længde- og breddegrad på denne og så se på et papirssøkort (som man jo alligevel skal have med) hvor man er henne.
GPS kommer efter min mening ret langt nede på listen efter en masse andet mere vigtigt udstyr.

Et ekkolod er også god hjælp til at finde ud af nogenlunde hvor man er henne på søkortet. Selvom du nok ikke kommer til at risikere eller opleve en grundstødning i den viste.

Og bajere er altid godt at have for mange af. Ikke for at spritsejle, men som gængs valuta for de vennetjenester man får brug for fra andre sejlere. Og som præmie til én selv for endnu en succesfuld ankring/fortøjning efter dagens sejlads ;-)

Angående forsikring har tursejlerklubben ansvar til 365 kr om året. Kasko er nok ikke så aktuelt på en billig båd, hvis den er fastlåst og tyverisikret, når den ikke bruges.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
TLB:

jeps det er os med på listen

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jakob356:

jeg har udvalgt mig en Garmin 421 S som er med fish finder/ekkolod med kort ender den på knap 3000,- det syns jeg er en ok pris (jeg drager fordel af at have arbejdet i samme bygning som et firma der levere elektronik til fiskebåde )
ud over det sidder der en gammel navigator og et ekkolod ombord i forvejen, og ja papir kortet skal self med

jo da en stribe kolde er altid godt til en belønning osv.
tak for tippet med forsikring  nej kasko tror jeg nu heller ik jeg skal ha.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

så kom "hun" hjem jeg har lavet et galleri med lidt "før" billeder, hvis der er nogen der genkender model og årgang af båden hører jeg gerne :-)

foråbentlig kommer der også nogle "under og efter " billeder snart
[code] http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/476 [/code]

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Det allervigtigste, du kan komme i en båd af din størrelse, når du i øvrigt har sikret dig at den er tæt - er godt sømandsskab. Det kan desværre ikke købes nede i den lokale havnehøker, men det virker som om du har en del af det på lager selv.

Vi glæder os til at møde dig ude på vandet, sømand

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også