hvad bør man ha på en båd?

hej i gruppen.

ja det er første gang jeg begår mig i den våde sektion her på LDS  

men der er jo en første gang for alting
sagen er den at jeg i et tåget øjeblik er kommet til at sige ja tak til en mindre motorbåd, og folk vil nok ryste på hovedet når jeg fortæller at jeg ikke rigtig ved hvad jeg har købt  men sådan er jeg nu engang.

båden er ca 20 fod med træskrog belagt med glasfiber, den har en 4 cyl indenbords diesel. ud over dette ved jeg ik ret meget (før den kommer hjem i morgen søndag)
den har stået og gemt sig i en lade i 4-5 år så en gang maling og gennemgang af el og maskine skal der til.

planen er jo den at jeg skal ud og sejle lidt med den og så skal der jo udstyr til.
men hvilket kan anbefales?

jeg har fået pris på GPS med kort over indre danske farvande, VHF og har tilmeldt mig et martim VHF kursus.
så skal der jo naturligvis redningsveste, og brandslukker ombord . ud over det er jeg naturligvis i gang med at læse op på regler om sejlads.
og jeg er i gang med at undersøge priser på forsikring


men er der andet i kan anbefale?

her er et par billeder, der kommer naturligvis flere når den er kommet hjem  




mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

hej i gruppen. ja det er første gang jeg begår... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo selv nævnt det meste. men ting, der aldrig må mangle, er;

  • Fortøjninger - om du så har 200 meter, er det altid 10 meter for lidt
  • Strømkabel - der er altid 20 meter længere til nærmeste ledige udtag, end du havde regnet med
  • Impeller til kølevandspumpen - DET vil du ikke fortryde

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Gert.M

- Førerbevis
- Radiocertifikat til område A1
- Søkort
- GPS (Valgfrit)
- Kompas
- Tæpper
- Nødraketter
- Anker
- Vand/Proviant
- Ekstra telefon (anbefales kraftigt)
- Redningsveste
- Lys (lommelygte)
- Fuel dunk

Mine erfaringer er at der er alt alt for mange der stikker til søs med hovedet under armen. Igen og igen skal vi hjælpe folk der har motorstop, mørkt tøj på, ingen redningsveste eller kendskab til deres egen position.

Derer alt for få der kan give en rigtig position og endnu færre der rent faktisk kan aflæse deres GPS, derfor er det godt med en telefon - og gerne en ekstra, for de løber som regel altid tør for strøm og skal vi finde folk der ikke ved hvor de er bliver det ved hjælp af telefonmaster og krydspejlinger. Sørg for at have en lommelygte med, skulle det ske at du fik motorstop i mens det er mørkt. Lygten kan også bruges når en patruljebåd skal finde dig, til at signalere.

hej og ikke minst en god forsynet værkstøjs kasse med det er lige den skrugetrækker eller senvskmøjgle der mangler og lange startkabler som der er ikke mange der har med
hilsen fra en der har en båd der 125 år og en motor der er 39 år gammel mb2b
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej - jeg synes ikke at nogen har nævnt en kniv - så det gør jeg nu.

En kniv er vigtig - så kan man altid skære noget tovværk fri - det behøver kun at være en billig plast-mora kniv til 36 kr.

Min private rækkefølge for hvor vigtig tingene er:
anker
rigeligt med reb
kniv
kompas
vand
... nogen af de andre ting, efter hvor man ellers vil sejle hen og hvor længe
God tur - mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
takker mange gange for alle jeres input
det er bestemt brugbart.
jeg har svælget mig i bestillinger af ting og sager og stumper her i pinsen, samtidig med at jeg har hygget mig med at gå båden igennem efter fejl og mangler. og det har da heldigvis været begrænset hvad jeg har fundet. et dødt kabelt til gearet, og så sidder kølevandspumpen fast så den skal jo nok lige renoveres, jeg er jo også spændt på at høre maskinen i gang

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
nå en lille status på "tøsen" jeg er nu næsten færdig med at male udvendigt, sikken en omgang først slibe ned( hurra for excentersliber) og derefter male(hurra for malersprøjte)  men det blir godt og det pynter


maskinen er der os kommet styr på, den spinder som en kælen mis. men kølevandspumpen trængte til en renovering en "fantastisk modernet" sag med støbejerns hus og messing skovlhjul, min lokale bådpusher er sat på sagen der skal nemli et nyt skovlhjul til, da det gamle er revnet i center .
det eneste jeg mangler at få styr på er at få den tæt ved skrueakslen (eller stævnrøret hedder det vist) der drypper nemli vand ud når jeg har vaske indenbords

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert
jeg var på sejlerskole for nogen år siden og der fik vi at vide at det var godt at have kondomer med! P....... stodder tænkte jeg. Men han forklarede at de var gode til at proppe mobiltlf'en ned i, så man stadig kunne taste,-også i våde situationer. Jeg har aldrig prøvet om det er sandt, men jeg overvejer tit at købe en pakke extra large....Bare for en sikkerhed skyld;-).
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

I stedet for kondomer er en plasticpose med lynlås også enn mulighed.

Så har du heller ikke forklaringsproblemer, når du kommer hjem med telefonen i et kondom, og en SMS, hvor der står "Tak for en god tur"....

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Gaffatape... !!!!

Sådan en rulle i god kvalitet burde alle have i båden.. Man kan lappe næsten alt sammen med en god gaffatape...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

selv et lille hul i skroget.!
kan gaffa tape klare.
måske ikke større en at lillefinger kan gå i.!!!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også