I-Pad og navigation.

Hej allesammen.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med, at forklare systemet med I-Pad som søkortplotter.
Hvilken betegnelse skal Paden have - 3G eller hvad ?
Hvad plotter I-Paden fra, er det satelitterne eller telefonmasterne ?

Har kigget lidt på en Apple "Den nye", inde fra Bilka:
Den nye iPad Wi-Fi 3G 16 GB

http://www.bilka.dk/Elektronik/Comp...e_Other_DS)

Kan den bruges mon ?

Mvh.
Gunnar.


holmeren

Hej allesammen. Er der nogen af jer der kan... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et nært familiemedlem, der arbejder med farvandsovervågning. Han har en bøn: brug jeres telefon, computer og lignende til det, de fra begyndelsen er bestemt til. Ikke til at navigere med. Og brug i stedet de vandtætte instrumenter der nu engang er beregnet til navigation. De er alt for tit udsat for dumme episoder, hvor sejlerne ikke aner, hvor de rent faktisk er, eller de tror, de er et helt andet sted. Måske melder de endda en position, der viser sig at være helt inde på land! Eller som ham der skulle sejle sin nykøbte utætte båd hjem. Han var ved at synke og bad om hjælp. Han var sikker på, det var Guldborgsundbroen, han lå ved. Det viste hans telefon. Båden endte med at synke ved Langelandsbroen….. Det kan være dyre kroner, der er sparet. I yderste tilfælde kan det koste liv.  http://krestenhansen.blogspot.dk/20...-nord.html
Hvis manden troede på at det var guldborg sund broen han lå ved ovre ved langeland, skulle han slet ikke have ret til at sejle.
Det er meget godt med navigations instumenter ombord, men det er ret væsentligt at have søkort og kunne tyde disse samt en god portion sømands skab før man sætter sig ned i en båd.
Og som du skriver, så skal det være instumenter der er beregnet til sejlads og den høje fugtighed der er i en båd.
Jeg arbejder inden for redningstjenesten.. ( nu søværnet ) vi har i vores rednngsfartøj haft en iPad udgave 1 med under øvelser. Øvelsesområdet var omkring Bornholm, og op til 15 mil fra land. Vi brugte kraks søkortet. Den viste vores pos. med 3 meters nøjagtighed og endvidere viste den kapsejladsbøjer som vores egen plotter mm. Ikke viste. Når man opdaterer et mindre område i app'en kan man få vist alt, helt ned til kaj numre i havnene. Jeg vil personligt mene at man godt kan bruge iPad til kystnær sejllads i kendte farvande. Hvis man tvivler på sin pos. Kan man altid lave en krydspejling på to landmærker. om ikke andet er den fin til backup, eller lad børnene bruge den til at kunne følge sejladsen.
Jamen det er sikkert meget godt, men det fritager altså ikke sejlere for at have søkort og søkenskab.
Jeg havde også vores iPad med 3G og GPS med på Øresund i sommer:
Den blanke overflade på skærmen og den computerskærmssvage belysning betød, at jeg måtte ind i skygge af sprayhood'en eller under dæk for at se noget på den. Men Kraks søkort på nettet var ganske udemærkede og præcise :-)

Så i foreksempel en motorsejler, hvor den kan sidde i en beskyttet holder ved styrepladsen, kan det være et oplagt valg. Plus at man kan sidde og tjekke farvandsudsigter og anden "underholdning" på den samtidig.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg skrev " som backup" og ja det er helt sikkert meget godt på kystnære ture, hvor man sejler for 1000 gang. Hvor mange tror du selv der sidder og laver udregninger eller plotter kurser på disse ture. Svaret ville være meget tæt på 0 hvis ikke det er 0. Selvfølgelig har man de kort man skal have, og der er vel ingen der sejler uden kendskab?
Jeg har da selv en navigator i min båd, det er en Garmin GPSmap 720 som er utrolig nøjagtig. Men jeg har stadig mine søkort liggende fremme på kortbordet når jeg sejler, og har været igang med at beregne kurser inden jeg starter er sejltur.
Det vil sige du beregner dine kurser på et stræk du har sejlet rigtig mange gange, tja smag og behag!
Skrevet af wessel på 10 mar 2013 17:11
Det vil sige du beregner dine kurser på et stræk du har sejlet rigtig mange gange, tja smag og behag!
Både ja og nej, for som udgangs punkt har jeg hjemhavnen der er Fynshav på Als. Men lige så snart jeg er ovre ved eks. Lyø kan jeg jo sejle i flere retninger og ja jeg kan da se land hele tiden, men hvis du kender det sydfynske farvand ved du også at der hurtigt er steder hvor du ikke bare løber igennem med en dybgang på 150 cm. Alle kan selvfølgelig ligge og sejle fra kost til kost, men hvad er der ved det.
Hej

Jeg gør da lige som Haandværkeren, lægger altid en kurs på kortet inden jeg sejler nogen steder, så kan jeg altid kontrollere ( på GPS´en, har ingen kortplotter og får det aldrig ) om jeg holder mig på kursen. På kortet over sydfyn lader jeg kurserne stå, så der er mange streger. Jeg har 1 gang prøvet at elsystemet gik i sort endda på en natsejlads, da var jeg meget glad for mit søkort og kompas. Når vi er uden for det sydfynske, planlægger fruen og jeg altid dagens sejlads, hun lægger kurserne og jeg kontrollerer, og 7,9,13 vi har indtil nu aldrig været på grund. Det selvom vi tit sejler hvor der er lavt vand.

Mvh Finn
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis