I-Pad og navigation.

Hej allesammen.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med, at forklare systemet med I-Pad som søkortplotter.
Hvilken betegnelse skal Paden have - 3G eller hvad ?
Hvad plotter I-Paden fra, er det satelitterne eller telefonmasterne ?

Har kigget lidt på en Apple "Den nye", inde fra Bilka:
Den nye iPad Wi-Fi 3G 16 GB

http://www.bilka.dk/Elektronik/Comp...e_Other_DS)

Kan den bruges mon ?

Mvh.
Gunnar.


holmeren

Hej allesammen. Er der nogen af jer der kan... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en del af det at sejle, lægge kurser og det er da ret let.
Nu får i det til at lyde negativt, det at bruge afmærkningerne...

Jeg tror de fleste der bruger en plotter eller gps og sejler uden for afmærket ruter.. f. eks. sejler jeg helst ikke hvor der er under 2 meter selv om vi "kun" stikker 1,45 ..

Og så kan jeg ikke altid føle det er trygt at sejle hvor der slet ikke er mærker og lavt vand.
Jeg har tit, både i søkort, på plotter og i DLS, siddet og kigget på om jeg kunne sejle mellem Tåsinge og Strynø når jeg sejler til fra Marstal og rundt om Tåsinge. Men jeg tør simpelhen ikke.

Der går også nogle historier her i det Sydfynske, om en kæmpe sten (på størrelse med et hus) ligger i vandet ud for Flyvestation Sydfyn.
Man skulle kunne se den på Google maps hvis man følger linjen fra startbanen i lufthavnen på Tåsinge og lige ud i vandet.. Den skulle ligge på nogle meters dybde..
Jeg kan ikke se den, og jeg og andre sejler ofte i det område og vi ligger også tit for anker der og nyder eftermiddagskaffen.

Og sejle ind på lavt vand der og andre steder, kan man gøre efter søkort, ipad og plotter hvis man vil..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det vil jeg stærkt advare dig imod, at sejle inden om strynø på vej hjem fra Marstal, jeg har også hørt skrøner om den sten i svendborg sund men dog aldrig fundet den. Jeg tror at den er sandet til med årene.
I mine unge dage da min båd ikke stak mere end en meters penge, sejlede jeg altid inden om Iholm, det var let at finde igennem. Man skulle bare sejle på en kurs imellem Sanktjørgens kirkens tårn og bækkehave fyr. Jeg har også mange gange sejlet rundt om Tåsinge inden om Hjortø Birkholm holmene og Strynø.
Og kommer du Vest fra op gennem Mørkedybet kan du ved to kosten ud for  hjørnet af Bredholm dreje direkte mod Marstal havn, selv med din båds dybgang. Min nuværende båd stikker omkrin 1,6 m. så jeg har stillet alarmen på eccolodet til 2,5 m.
Selvfølgelig har man altid sine papirkort indenfor rækkevidde, andet ville være lidt uforsvarligt; men
det at smutte en tur til øerne, i sigtbart vejr og efter utallige sejladser der til, kræver nu ikke den
store embedseksamen i navigation 80))

KAAH. Den båd du snakkede om, at der sank ved Langelandsbroen, hvornår skulle det være sket ?

Jeg bor tæt op ad Langelandsbroen; men jeg synes ikke jeg kan mindes noget om, at der er sunket
en båd der.

Mvh.
Gunnar.

holmeren

Skrevet af Håndværkeren på 17 mar 2013 12:33
Det vil jeg stærkt advare dig imod, at sejle inden om strynø på vej hjem fra Marstal, jeg har også hørt skrøner om den sten i svendborg sund men dog aldrig fundet den. Jeg tror at den er sandet til med årene.
I mine unge dage da min båd ikke stak mere end en meters penge, sejlede jeg altid inden om Iholm, det var let at finde igennem. Man skulle bare sejle på en kurs imellem Sanktjørgens kirkens tårn og bækkehave fyr. Jeg har også mange gange sejlet rundt om Tåsinge inden om Hjortø Birkholm holmene og Strynø.
Og kommer du Vest fra op gennem Mørkedybet kan du ved to kosten ud for  hjørnet af Bredholm dreje direkte mod Marstal havn, selv med din båds dybgang. Min nuværende båd stikker omkrin 1,6 m. så jeg har stillet alarmen på eccolodet til 2,5 m.
EKKOLOD? Hvad er det nu for noget farlig nymodens ELEKTRONIK at have ombord på sit skib? Hvis man ikke kan sejle uden den slags unødvendigheder så burde man da købe en campingvogn istedet for en båd  (Sorry kunne ikke lade være.....)

Annonce
Skrevet af gwholm på 18 mar 2013 00:20
Selvfølgelig har man altid sine papirkort indenfor rækkevidde, andet ville være lidt uforsvarligt; men
det at smutte en tur til øerne, i sigtbart vejr og efter utallige sejladser der til, kræver nu ikke den
store embedseksamen i navigation 80))

KAAH. Den båd du snakkede om, at der sank ved Langelandsbroen, hvornår skulle det være sket ?

Jeg bor tæt op ad Langelandsbroen; men jeg synes ikke jeg kan mindes noget om, at der er sunket
en båd der.

Mvh.
Gunnar.
Jeg kan heller ikke mindes det, men det kunne jo være det trug der lå sunket i det nordlige industi bacin i sommers. Jeg kan også huske at der var en der også ville forære sit trug af en gammel utæt kutter der i Rudkøbing havn, den havde dog været en tur nede som Ubåd, så motoren og alt det elektriske skulle udskiftes.

Helt i orden Razol, jeg har selv servet den holdning engang, men nu hvor jeg havde råd er skivet blevet udstyret med eccolod og farveskærms kortplotter af den bedre type. Ja der blev søreme også lige til en autopilot også, det er godt nok den bedste investering jeg længe har gjort. Hvilken frihed at kunne forlade roret og være sikker på at "Sofus" bare følger den kurs "han" har fået besked på
Skrevet af Håndværkeren på 18 mar 2013 08:40
Helt i orden Razol, jeg har selv servet den holdning engang, men nu hvor jeg havde råd er skivet blevet udstyret med eccolod og farveskærms kortplotter af den bedre type. Ja der blev søreme også lige til en autopilot også, det er godt nok den bedste investering jeg længe har gjort. Hvilken frihed at kunne forlade roret og være sikker på at "Sofus" bare følger den kurs "han" har fået besked på


Så varer det vel ikke længe før der skal tv ombord også?
Gunnar: Jeg spørger aldrig nærmere ind til hans arbejde, han fortæller kun det han kan, vil og ikke mindst må. Billederne i mit link er f.eks. sikkerheds godkendt, inden de kom op.
Men den sank et uheldigt sted, så det havde været bekosteligt for ejeren at få den fjernet.
Har da overvejet det, i efter året lå jeg indeblæst på Lyø i over en uge. Det var efter hånden så kedeligt at jeg savnede mit TV derhjemme, alt på øen var jo lukket ned og med mit bentøj er det svært at komme rundt, så det bliver kun til korte ture med hunni der jo nærmest er upåvirket af vejret.
Såe jo det har været overvejet et par gange, men det bruger jo meget støm sådan et TV så skal min generator stå og larme og det er ikke så rart om aftenen.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis