Vælt et vandtårn!

Hej LDS.

Jeg har et vandtårn stående på min grund. Det var meningen at det skulle sættes istand og bruges som herre/fodbold/tv-værelse, men af forskellige årsager er det ikke længere en mulighed. Nu vil jeg godt have det væltet, og så er spørgsmålet hvordan? Det er opført for 101 år siden, og det er godt håndværk: selve "cylinderen" er ca 35 cm tyk, yderste lag er beton og det inderste lag er mursten, muret op med beton i stedet for mørtel. Vandtårnet står på en hjørnegrund ud til veje på to sider, og den tredje side vender ind mod det bio-rensningsanlæg som hører med til mit hus. Det betyder at det skal væltes i én bestemt retning for ikke at genere eller ødelægge omgivelserne. Men er det nemmere eller bedre at hakke det ned pr. håndkraft, og dermed kunne bestemme hvor brokkerne lander? Det er i hvert fald billigere; et enkelt bud siger ca. kr. 45000,- for at få det væltet og kørt bort, og det rækker min økonomiske formåen ikke til.
Er der nogen steder man kan leje materiel til selv at slå det ned til en fornuftig pris?

God weekend

Mvh Per

Nu fandt jeg ud af det med billeder :-)
Tårnet er seks meter højt, knap tre meter i diameter, og jeg kan formentlig komme af med brokkerne lokalt.


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Hej LDS. Jeg har et vandtårn stående på min... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med venlig hilsen
ktm

 

Det skal da bare smadres - største udfordring er højden så det ikke falder ud ad - når man kommer ned i en hvis højde kan det væltes id ad i tårnet og så går det stærkt med ordentligt materiel - ca 2 dages leje vil jeg skyde på.

Stor minigraver med hydraulikhammer til at smadre, skovles med førnævnte i container du får stillet op ved kant af en de 2 veje.

Budget ca 10K for leje og containere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvad med sprængning? Det er sikkert ikke billigt, men hurtigt overstået!
Hej

Er med på en kikker, og vil gerne bidrage lidt.

En meget stor opgave.

 Ang. sprængning kunne du ikke alliere dig med hjemmeværnet, de kunne så måske bruge det til en øvelse, og du kunne så få dit tårn sprængt for lidt eller ingenting, bare en tanke om det er realiser bart ved jeg ikke, men da en ide'. (så kunne "værnet" da gøre lidt gavn ikke)

Du skal da ha fat i en lastbil til at køre brokkerne væk, og billigt bliver det jo nok ikke.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej igen

Til at begynde med lød det noget voldsomt, når BOFH siger "spræng klumpen ned". Men når maskinsnedker lægger det frem på den måde, vil jeg da prøve at tage kontakt til Hjemmeværnet eller Beredskabsstyrelsen eller også forsvaret for at finde ud af om de udfører den slags.
De kan jo højst sige nej, ikk'?  


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Annonce
Så regner jeg ned at KTM og undertegnede kan bruge vores fribilletter til at overvære sprængningen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej alle.

Vi hører vel hvordan den historie ender, håber jeg da.

Da jeg var knægt, boede vi nær ved stranden ved Rødhus, (i nordjylland syd for Blokhus) sprængte forsvaret et par tysker-bunkere ved den jyske vestkyst vel som et forsøg.

Bunkeren blev forsynet med sprængstof og muret til, derpå fyldt op med vand, ja så var der jo kun en vej ud-ad, men bunkerne er fyldt med masser af armerings jern så det blev en stor klump som var forbundet på kryds og tværs næsten som et edderkoppespind.

Og den ide' blev glemt, det ville simpelthen være for dyrt at fjerne disse på den måde, nu ligger de i sandet et stykke ude i havet.

Har du jern i dit vandtårn, vil resultatet nok være lidt ligesom det for mange år siden, men spængning er vel udviklet enormt på over 50 år vil jeg da antage.

Men ligesom i bedste Olsenbanden stil kunne der måske bruges en retnings-bestemt sprængning, uden at ødelægge  driv/huse & andet godt i nærheden.

Pas lidt på med at være tilskuere og ved da godt i vil være det.

Men som knægt klatrede jeg til tops i det aller-højeste træ vi havde i haven, for at se en stor kampesten blive sprængt det er noget af det dummeste jeg nogensinde har lavet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ja, sprængning er jo langt det sjoveste - også i dette tilfælde.

 Men næppe realistisk. Og der skal jo stadig ryddes op bagefter. Og brokker køres væk osv.

 Det ser nu ikke ud til at der er nogen armering. Og beton er måske ikke så særlig hård - med den alder. Til gengæld er der ca. 20-25 m3 beton og murværk. Som vil fylde måske hen ad det dobbelte i nedbrudt stand. Og vægten er omkring 60 tons.

Det er i øvrigt lidt kuriøst at tanken oprindeligt har kunnet rumme ca. 40 m3 vand. Men efter ”ombygningen” kun ca. 20 m3.

Altså der er brugt 20m3 beton og murværk til at rumme en tilsvarende mængde vand. En overordentlig dyr løsning.

 Nå, men til nedbrydningen.

Rent teknisk kan man nøjes med en sommerferie, en forhammer og en rask ung mand. Og starte for oven. Ved at gå rundt på den 35cm brede mur og med forhammeren banke betonen ned. I passende stykker.

Gevinsten vil være kolossal. Masser af motion, frisk luft, styrketræning, underholdning for familie, venner og naboer, kæmpe besparelse på feriebudgettet. Og ikke mindst fornøjelsen – ved at fortælle den historie de næste 50 år.

Skrevet af pewoni på 21 apr 2012 13:26
Hej alle.

Tårnet står på min grund sammen med mit nybyggede (2 år gammelt) hus, og grundarealet er kun ca 650m2, så der er ikke så meget plads til at lave børnehave eller Funpark :-) .
Kommunen siger nej tak til vindmølletårn, og pengetank - ja tak, donationer modtages i toppen!
Jeg må lægge hovedet i blød, og se hvad jeg kan komme af sted med, men tak for alle forslag/advarsler.

Mange hilsener

Per
Hvad med at tænke tårnet ind i en Funpark. 
en rutchebane rundt om,
en svævebane til grundens anden ende (og elektrisk retur til slæden),
repelling-tove fra toppen, (husk sikkerkedsliner mm)
et klatretårn/væg med forhindringer indvendigt,
pick nik platform med grill i toppen,
stjernekikkerten er tidligere omtalt.
En husstandsvindmølle udformet som byens største vejrhane.
en projektor, der kan vise computergenereret grafik på tårnet om natten.

Håber der er andre der kan komme med flere gode ideer også.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

... en projektor, der kan vise computergenereret grafik på tårnet om natten. Jeg har allerede et projektionsur som tændes om aftenen; det er byen "rådhusur" :-)

Sitting Bulls løsning er den som jeg selv ville foretrække, men den friske unge mand er undertegnede, og mit tempo kommer ikke til at genere vandtårnet synderligt! Så skal ferien godt nok være meget lang...

Men jeg lover at komme tilbage med en udførlig rapport om hvad der sker med tårnet, krudt eller ej.


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis