Vælt et vandtårn!

Hej LDS.

Jeg har et vandtårn stående på min grund. Det var meningen at det skulle sættes istand og bruges som herre/fodbold/tv-værelse, men af forskellige årsager er det ikke længere en mulighed. Nu vil jeg godt have det væltet, og så er spørgsmålet hvordan? Det er opført for 101 år siden, og det er godt håndværk: selve "cylinderen" er ca 35 cm tyk, yderste lag er beton og det inderste lag er mursten, muret op med beton i stedet for mørtel. Vandtårnet står på en hjørnegrund ud til veje på to sider, og den tredje side vender ind mod det bio-rensningsanlæg som hører med til mit hus. Det betyder at det skal væltes i én bestemt retning for ikke at genere eller ødelægge omgivelserne. Men er det nemmere eller bedre at hakke det ned pr. håndkraft, og dermed kunne bestemme hvor brokkerne lander? Det er i hvert fald billigere; et enkelt bud siger ca. kr. 45000,- for at få det væltet og kørt bort, og det rækker min økonomiske formåen ikke til.
Er der nogen steder man kan leje materiel til selv at slå det ned til en fornuftig pris?

God weekend

Mvh Per

Nu fandt jeg ud af det med billeder :-)
Tårnet er seks meter højt, knap tre meter i diameter, og jeg kan formentlig komme af med brokkerne lokalt.


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Hej LDS. Jeg har et vandtårn stående på min... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg brød betondækket op (og gravede sand væk under betonen) for at lave gulvvarme i stue/køkken sidste sommer, gav jeg 3400 for leje af container inkl. aflevering/afhentning, det var en 12m3 container som vejede 18 tons. Der var tale om fyld, så jeg skulle ikke betale for affaldsdeponi (hvis jeg skulle det så var prisen meget højere > x3).
Så du kan gange op og få en pris for bortskaffelse af dit vandtårn.
Ulempen er at du selv skal fylde containerne , det er måske billigere at få en lastbil til at komme 3-4 gange og tage det hele med grab.
Sitting Bull har regnet på mængden og vægten. Hvis du skal ligge og køre 400-800 kg væk på egen trailer så er du først færdig i 2016 og har slidt mindst en bil op.

Så du har et dilemma, skal det være så billigt som muligt, så koster det hårdt arbejde og tidshorisonten er langt væk, i den anden ende har du det væk efter 1-2 dage hvis en entreprenør vælter det og samtidigt kører det væk. Det bliver spændende at høre hvor på skalaen du ender. 
Tror du skulle snakke med et par lokale entrepenører eller maskinstationer om de kunne komme med et bud på nedbrydning og bortkørsel.
Du har tidligere skåret hul og er der IKKE stødt på armering. Det gør jo opgaven en del mere overskuelig.. men stadig rigtig stor.
Uanst hvrdan vil der være en stor mængde brokker der skal fjernes.. og det er ikke realistisk at gøre det ved alm trailer osv... ikke hvis det skal afsluttes i dette århundrede.. Men med en gravemaskine med klo eller måske en rendegraver eller andet kraftigt grej vil du nok kunne få væltet tårnet på en overskuelig måde.. og så er det smart at få læsset brollerne med det samme og kørt bort..
Uden armering kan de knuses og bruges til vejfyld :-)

MVH Njord

MVH Njord
Men inden du vælter tårnet.. Så husk du samtidig siger FARVEL til den fantastiske udsigt...

MVH Njord

MVH Njord
Men inden du vælter tårnet.. Så husk du samtidig siger FARVEL til den fantastiske udsigt...


Udsigten er reddet, fordi der er en stor altan på huset som vender i samme retning, og hvis tårnet er væk, er der samme udsigt fra husets største værelse :-)



             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Annonce
Det er jo en formildende omstændighed :-)

MVH Njord

MVH Njord
Sådan endte historien. Undergrunden kunne ikke reddes, så tårnet måtte ned. Men armering var der godt meget af; Fehmarn-forbindelsen er ekstra misundelige

Der er små spring i TimeLapse-videoen, og de fortæller at det er deres fejl, men man kan se hvad der foregår.

http://timelapseapp.net/pro/?t=a2a45ba2-824f-4fca-8892-12cd4b84d717


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
FLOT med en tilbagemelding!!
Men er det ikke lidt af et savn, således ikke længere at have et vandtårn på sin matrikel?

Med venlig hilsen
ktm

 

Cool video.
Og ret gode håndværkere du havde allieret dig med,de rydder op løbende og efterlader ikke rigtig noget unødigt :-)
Super flot udsigt du har fået i bytte for vandtårnet........
Altid dejligt med vand i baggrunden.... Bliver jo helt misundelig....

Vil du afsløre lidt om hvad det kostede og hvor lang tid det tog af fjerne vandtårnet?
Det ser ud til du havde det tømt indvendigt inden der kom maskiner til.. hvilket helt sikkert har hjulpet på tidsforbruget og ikke mindst sorteringen af det der skulle køres bort...

MVH Njord :-)

MVH Njord
Sjov video, ja hvad kostede det?

Ærgeligt det er en gammel tråd. Men jeg har tidligere fået sprængt bambusser op af jorden vha dynamit. Jeg ringede blot til Jysk Sprængninstjeneste og så klarede de det i et snuptag for næsten ingen penge. Så mon ikke også de kører ud og klarer sådan et vandtårn.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis