Test af AC

Så starter vi lige et nyt spørgsmål.
Har lige købt en gammel spand med Aircondition i som ikke virker.
Der er et kabel der fører til AC kompressor.
Jeg går udfra at dette kabel skal have 12 volt for at få koblingen i kompressoren til at tage fat så den løber med kileremmen, eller tager jeg helt fejl.
Vil egentligt bare se om kompressoren virker inden jeg begynder at fejlsøge resten af termostat systemet.

Mvh
Franz
Så starter vi lige et nyt spørgsmål. Har lige... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gammel og gammel. I "normale" menneskers øjne er den vist nok morsomt, meget gammel. I mine øjne nærmest ny, idet den er fra 1998.
De kunne fås med AC tilbage fra 70erne i form af Range Rover og 1983 som Defender eller 110", den klassisk udsseende, med "kummefryser-design"
Min "rigtige" LR er fra 1983, series III bus. Så jeg tager jævnligt bussen, for at være miljørigtig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af polobjørn på 18 apr 2012 18:59
Hej

ATT  Leo Jensen
Det er en  MEGET  dårlig ide du giver videre med kortvarigt at "pifte" en af ventilerne.
For det første siger det intet om mængden af kølemidel i systemet, kun at der er så meget at der dannes gas (fordampning) og det kan være så lidt som 10 gram, hvilket anlægget ikke kan køre på.

For det andet er det farligt for ikke øvede, der ikke har prøvet det før, fordi det meget nemt kan ende med en forfrysning i en finger, og i øvrigt er det meget ulovligt at lukke kølemiddel ud i atmosfæren, uanset hvor lille mængden så er.

Hilsner fra Polobjørn



Jeg har en del berøring med kølebranchen og ved udmærket ovenstående, men jeg ved også, at overtrykket vil være 0, hvis anlægget er utæt, og der derfor ofte ikke sker noget ved at pifte en ventil kortvarigt, hvis A/C slet ikke fungerer.

Jeg ved også, at det er det første mange mekanikere gør, hvis de skal fejlfinde en A/C. Helt forkert og meget lidt korrekt, men det er da miljømæssigt endnu værre bare at få fyldt anlægget igen uden at få det trykprøvet, så det vil jeg gerne opponere imod, Franz...

MVH Leo

Skrevet af Leo Jensen på 19 apr 2012 08:38


Jeg har en del berøring med kølebranchen og ved udmærket ovenstående, men jeg ved også, at overtrykket vil være 0, hvis anlægget er utæt, og der derfor ofte ikke sker noget ved at pifte en ventil kortvarigt, hvis A/C slet ikke fungerer.

Jeg ved også, at det er det første mange mekanikere gør, hvis de skal fejlfinde en A/C. Helt forkert og meget lidt korrekt, men det er da miljømæssigt endnu værre bare at få fyldt anlægget igen uden at få det trykprøvet, så det vil jeg gerne opponere imod, Franz...
Hej
"Rigtige A.C. værksteder har et lille test manometer som passer lige på den lille kobling som man så lige trykker på uden at det låser fast og det viser så om der er tryk i systemet og i givet fald hvor meget
Hilsner polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 20 apr 2012 16:21

Hej
"Rigtige A.C. værksteder har et lille test manometer som passer lige på den lille kobling som man så lige trykker på uden at det låser fast og det viser så om der er tryk i systemet og i givet fald hvor meget
Hilsner polobjørn



Hvis der er mere væske tilbage i systemet vil trykket være det samme uanset mængden af væske, så manometeret kan da kun bruges til at afgøre, om anlægget er tomt eller ej. Lidt overkill efter min vurdering...

Bortset fra det vil vi da gerne høre værkstedets dom. Franz, hvor er du ??


MVH Leo

Lige her :-)
Leo, jeg kunne ikke finde på at lukke Freon direkte ud i atmosphæren, det være sagt, så mente jeg da at de nye gasser ikke er ozon skadelige, ergo rimeligt ufarlige. Var ude ved en mekaniker, og han lukkede kvælstof på anlægget op til 10 bar, og umiddelbart ser det tæt ud. Men jeg lader den stå med det i en uges tid, for at se om der så stadig er 10 bar på.
Nu skal i tænke på at mit anlæg er så gammelt at det er med skrueforsats, og med nåleventil, faktisk er min mekaniker samt BMW specialisten meget i tvivle om at mit anlæg kan klare den nye gas, for der er jo ikke smøremiddel i ligesom Freon. Så jeg er lidt på den, og skal ud og undersøge hvad type kompressor der sidder på min bil.
Så sumasumarum var at anlægget var totalt tomt, og at det kunne pumpes op til 10 bar, og der blev den, men om den så holder trykket kan kun tiden vise.
Annonce
Nu skriver du ikke, hvor gammel bilen er og hvad det er for en bil og hvad det er for en kompressor der sidder på den.
Formentlig kører du med et freon 12 anlæg, hvilket ikke er på mode længere.
Almindeligvis kan man skifte olie på kompressoren og skifte pakdåse, og i øvrigt skylle slanger, kondenser og fordamper, og skifte filter og så fylde esterolie på, der kan spille med 134A kølemedium. Det er gjort mange gange tidligere, selv om mange ynder at påstå det ikke kan lade sig opføre. F.eks. har stort set alle Jaguar XJ 6 og 12, series 2 og 3 fra 70erne og 80erne fået dette foretaget.
Hvis det er en sur, gammel kompressor f.eks. af York eller GM typen, kan den være lidt bøvlet at få vakt til live, og hvis originalitet ikke er det store issue, og man ikke kan se sig ud af at renovere den og skifte pakdåse, er der en anden mulighed, nemlig at du kan sætte en Sanden kompressor på, som kan købes for nogle få tusinde kr., 2-4.000, for en standard. Det kræver så nytilvirkede slanger, for at kunne forbinde kompressor og anlæg.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skal se om jeg kan komme nedunder for at se hvad type kompressor det er. Som beskrevet fandt jeg jo ud af at det ikke er den originale kompressor, men en eftermonteret, så bil og alder kan desværre ikke give os nogen fingerpeg. Selve bilen er en BMW E34 fra 91.
Så tør jeg godt holde en kop god øl på, at den kører med 134A og ikke behøver at blive retrofittet.
Jeg har som beskrevet oven for lige fået liv i et aldeles dødt anlæg. Det var noget så simpelt som en defekt o-ring ved en af tilslutningerne på kompressoren.
Vil du være meget korrekt, så giv anlægget et nyt tørfilter med nye o-ringe.
Prøv nu at sætte anlægget under grundig vakuum i en times tid, luk af og se om det holder vakuum den næste times tid.
Gør det det, så på med sporstof og 134A, start op og se, hvad der sker.
Desværre kan du ikke vide om systemet inde i vognen med styring og fordeling af luft virker. Er det et automatisk klimaanlæg, kan det byde på en del overraskelser, som kun folk med indgående kendskab til det specifikke anlæg kan løse.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmmmm, har så nu efter test med kvælstof på 4 dagen mistet trykket på systemet. Så det er læk et eller andet sted.
Nu sidder jeg så og tænker at man må da kunne fylde sporstof på, og så bare trykke det op med almindeligt luft??
Jeg fandt det her på Ebay http://www.ebay.de/itm/Lecksuchmittel-UV-Lecksuche-Klimaanlage-250ml-R134A-sehr-hohe-Leuchtkraft-/230545901381?pt=KFZ_Services_Reparaturen&hash=item35ad9b4745 så ville et eventuelt læk ikke vise sig hvis jeg hælder noget af dte her på, og så sætter anlægget under 9 bar som min kompressor kan levere?
Jeg ville ikke fylde luft på, idet du kan risikere, at der er fugt, eller rettere der er fugt i luft, og så få blokader i ekspansionsventilen.
Men ideen med at hælde sporstof på og så pumpe anlægget op med kvælstof synes jeg lyder interessant.
Mistede anlægget trykket 100%, eller kun ned til en vis værdi?
Hvis du kan få absolut ro i værkstedet, kan man af og til være heldig med et stetoskop at lytte sig frem til, hvor det fiser.
Men er det inde bag instrumentbrædtet i fordamperen med tilslutninger, er det en lidt halvumulig opgave!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis