hvilken bore/skruemaskine til 1000 kr?

Hej 

Hvilken boremaskine kan i anbefale til omkring 1000 kr.?

har kigget på følgende to
Bosch gsr 14,4-2li

eller denne:
Makita BDF343 14,4V Bore/skruemaskine Li-Ion KIT 


kan i anbefale noget bedre? 

på forhånd tak!
Hej  Hvilken boremaskine kan i anbefale til... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da korrekt. Men der er en sammenhæng mellem moment og drifttid.
Og en 18V maskine ER altså 9 ud af 10 gange stærkere end en 14,4V maskine!
Jeg ved hvad håndværkerne vil have, arbejder sgu med det hver dag
Så sludder, nej det er det ikke.

Sig natur?
Ja spændingen(volt) på maskinen har betydning for den energi (ikke effekt) der er lagret i batteriet. Ampere-timer (Ah) gange spænding(volt) giver watt-timer (Wh), hvilket er en energi enhed.
Spændingen (volt) har ikke direkte betydning for hvor stærk maskinen er. Det er op til den motor der er i maskinen og hvor meget strøm den trækker. Effekten af motoren er angivet i watt, beregnet som strøm(ampere) gange spænding (volt). Sjovt nok er det en størrelse som altid står på 230V maskiner men aldrig på accu maskiner.

Spændingen er altså ikke afgørende for hvor stærk maskinen er, heller ikke i praksis. F.eks. har min ven en makita BHP441 (14,4v) der er stærkere end min makita bhp542 (18v).

Hvis man har to batterier og en hurtig lader betyder det altså ikke meget hvor stor kapacitet der er i batteriet, da man så bare skifter batteri oftere. Fordelen er at batterier med lavere kapacitet er lettere at bære rundt på....
Højere spænding betyder 9 ud af 10 gange at maskinen har et kraftigere moment.
Jeg har testet flere maskiner end de fleste herinde
Jeg arbejder til hverdag med reparation af proff. el-værktøj, også accu maskiner.
De skal testes efter reparation, så ved hvor stærke de forskellige maskiner er i praksis.
Og bruger da også accu værktøj når jeg laver hus hjemme eller hjælper andre.

Men ja, 18V maskiner er typisk de stærkeste, når man kommer derover stiger drift tiden, men føler ikke rigtigt at momentet bliver stærkere.
Men det er så også yderst sjældent der bliver solgt maskiner over 18V.
36V maskiner koster jo kassen.

Sig natur?
Skrevet af bøllemissen på 04 maj 2012 12:23
J
Hvis man har to batterier og en hurtig lader betyder det altså ikke meget hvor stor kapacitet der er i batteriet, da man så bare skifter batteri oftere. Fordelen er at batterier med lavere kapacitet er lettere at bære rundt på....

Helt enig.

Har selv en 14,4V Hitachi med 2 stk 1,3 Ah battrier ( Li-ion ) dem skifter jeg bare før de løber tør - de kan holde til det.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil da så sige at det fantastiske ved Li-Ion batterier er at de kan holde til klat ladninger, i modsætning til traditionelle NiMh og NiCd batterier der ikke holder til klat ladninger i længden

Sig natur?
Annonce
Jeg ved at mine 36v maskiner er væsentligt stærkere end selv de bedste 18V maskiner. Også selv om bosch officielt siger at deres nye 18V ve2 maskine er stærkere, det passer bare ikke. Den der 36V skruemaskine har bare bøfferne iorden.

Men hvorfor følger styrken oftest spændingen ?
Svaret er prisen. at lave en motor der kan tåle en høj strøm kontra en høj spænding falder ud til fordel for den høje spænding.
Så man kan godt lave en maskine på 10V der leverer de samme 650W i motoren som min 36V maskine, den vejer og koster bare langt mere.

Jacob
Lidt ligesom man leverer højspænding rundt i landet - det ville blive alt for dyrt og med for store tab at føre det i 400V.

stort set alle store vindmøller kører 690 V eller højspænding for at minimere tab og omkostninger - det samme med boremaskinerne - bare i noget mindre målestok.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Spænding og pris på en motor har ingen sammenhæng, det koster det samme at producere en 12V motor som en 36V motor.
Men jo, en svagere motor er da billigere i produktion og ja, en svagere motor bruger oftest mindre strøm.

Bare et lille tip, pas på med at sammenligne effekten opgivet i Watt, det kan både være den effekt motoren bruger (som er den højeste) og den effekt maskinen rent faktisk kan afgive i laveste gear. Sidst nævnte er lavere, da der jo går effekt tabt i gearet ;-)
Det er forskelligt hvad producenten har lyst til at opgive, motor effekten er nemmest at få det højeste tal ud af, afgiven effekt er det mest korrekte, efter min mening :-)

Sig natur?
Skrevet af taunusandeb på 06 maj 2012 12:05
Spænding og pris på en motor har ingen sammenhæng, det koster det samme at producere en 12V motor som en 36V motor.
Men jo, en svagere motor er da billigere i produktion og ja, en svagere motor bruger oftest mindre strøm.

Bare et lille tip, pas på med at sammenligne effekten opgivet i Watt, det kan både være den effekt motoren bruger (som er den højeste) og den effekt maskinen rent faktisk kan afgive i laveste gear. Sidst nævnte er lavere, da der jo går effekt tabt i gearet ;-)
Det er forskelligt hvad producenten har lyst til at opgive, motor effekten er nemmest at få det højeste tal ud af, afgiven effekt er det mest korrekte, efter min mening :-)

Det er jo direkte forkert.
Såfremt du kan fremstille en 12V motor der er på 650W til samme pris eller billigere end en ditto 36V så bør du fremstille elmotore.
I teorien skal der samme mængde kobber på ankeret, den holder bare ikke i virkeligheden og kommunikator, kul mm. skal være 3 gange så kraftigt, bare for en start.
De 650W er dem jeg har målt min skruemaskine optage når jeg kører med maksimale omdrejninger og maksimal belastning (kopbor og 13mm jernplade)

Jacob
Det er sgu ikke forkert.
Pas lige på den sammenligning... Det var SPÆNDINGEN og PRIS jeg skrev der ikke er en sammenhæng med.
Hvis du sammenligner en maskine i samme serie, 12, 14, 18, 28, 36 volt, så vil du se motoren har samme fysiske størrelse, og ca. samme pris som reservedel.
Mange maskiner benytter sågar det samme kulsæt til hele serien. Om det er Bosch, DeWalt, eller Makita, så er det sådan.
Det ved jeg, da vi lagerfører kul til reparationer på mit arbejde, til flere mærker af elværktøj. Har da arbejdet med det i en del år, så ved sgu nok hvordan det hænger sammen.

Det jeg mener med effekten, er at den opgivne effekt ikke altid kan sammenlignes, da de forskellige producenter ikke nødvendigvis har samme måde at opgive den på
Men hvis du har udstyr til at måle den afgivne effekt, så er jeg overrasket.
Effekt forbruget er let at måle med ampere meter og et volt meter, U*I=P. Men forbrugs effekt og afgiven effekt er langt fra det samme

Sig natur?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis