hvilken bore/skruemaskine til 1000 kr?

Hej 

Hvilken boremaskine kan i anbefale til omkring 1000 kr.?

har kigget på følgende to
Bosch gsr 14,4-2li

eller denne:
Makita BDF343 14,4V Bore/skruemaskine Li-Ion KIT 


kan i anbefale noget bedre? 

på forhånd tak!
Hej  Hvilken boremaskine kan i anbefale til... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til beton skal du have en borehammer, hammerfunktionen i nogen boreskruemaskiner er fin til mursten men til beton er den ikke meget værd.
Jeg har selv købt den AEG til 1000 kr i haraldnyborg, den er ganske fin til prisen. dog stadig ikke til betonvægge.
Du skal helt klart købe en med litium batterier(typisk anført li) da batteriet holder til mage flere opladninger, desuden taber det ikke strøm over tid og er lidt lettere. Jeg ville helt klart også gå efter en med to gear, da det høje gear er praktisk til lettere  skrueopgaver. Om der er 18V eller 14,4V har intet med styrken at gøre, du kan sagtens få 14,4V maskiner der er stærkere end en 18V maskiner. Styrken af maskinen er angivet men omdrejningsmomentet, typisk opgivet i Nm. Jeg har en makita BHP452 der har 50nm hvilket er rimeligt godt, den kan klare stort set alle skrueopgaver de fleste endda i det højeste gear. Jeg vil nok købe en maskine med min 35nm. Med hensyn til at bore i beton eller lign skal du alligevel have en borehammer, hammerfunktionen i skruemaskinerne er ikke meget bevendt...

Jeg så at stark havdeen Bosch gsr 14,4-2li til 999kr inkl moms med to 1,3ah batterier, det er en god pris. Den har 38nm. Den ville jeg nok købe af dem du har nævnt. Den er alligevel noget stærkere end 10,8V modellerne men vejer stadig kun 1,3kg...
I TEORIEN taber Li-Ion batterier ikke strøm over tid. Men den holder ikke i praksis.
For at få en fornuftig drift tid på maskinen, vil jeg ikke anbefale at købe noget under 2,0Ah.
Men selvfølgelig, hvis du ikke har noget imod at lade batterier op lidt oftere, så er 1,1Ah og 1,3Ah batterier da lige så gode

I praksis ER en 18V maskine altså stærkere end end en med mindre batteri spænding.

Men enig, slag funktionen i en boremaskine er ikke meget bevendt, tværtimod syntes jeg det er træls patronen kan bevæge sig det stykke frem og tilbage når man skal skrue. Det stykke frigang er der ikke på maskiner uden slag.
Borehammer er et must, når der skal bores i beton eller lignende

Sig natur?
Jeg har en Makita bhp454, 18 volt 3.0 ah li-on ,den er faktisk rimelig effektiv som slagboremaskine, også i beton.
Men det er jo en stor og tung maskine, så man kan næsten ikke undvære en mer handi model.
Her har jeg en Bosch med 18 volt li-on 1.3 ah, den er fin til mindre opgaver.

(ps jeg har da forøvrigt også en AEG borhammer)

mvh jens
Men tror godt vi kan blive enige om at en slagboremaskine ALDRIG bliver nær så effektiv som en borehammer ;-)

Sig natur?
Annonce
Da effekten er et produkt af strøm og spænding så er 10.8 V maskiner ligeså stærke som en 18V maskine,ved lav spænding stor strøm og høj spænding lavere strøm ,faktisk er det er fordel på den lange bane at der er så få elementer i batteriet som muligt, da hvis bare et element står af, så er batteriet næsten færdigt, jo færrer elementer mindre fejlmuligheder.

Jeg købte en 18V Bosch Bore/skruemaskine med 2 batterier for 640 Dkr. hos Amazon.com  U.K.
frit leveret , jeg skulle bare skrifte stikproppen til en dansk.......................   

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af taunusandeb på 04 maj 2012 02:00
Men tror godt vi kan blive enige om at en slagboremaskine ALDRIG bliver nær så effektiv som en borehammer ;-)

Helt sikkert, men ofte er en borhammer for "effektiv" så den smadre det hele.

Så er en slagboremaskine et godt alternativt, her tænker jeg på moderat hård beton, samt mursten. (som jo godt kan boren uden slag, men det er lant nemmere med en slagboremaskine)

Og Makita akku slagboremaskinen, synes jeg er lige så effektig som en 220 volt model.

mvh jens
Hvis man bruger effektloven, vi lærte i fysik i folkeskolen, vil du vide at jo højere spænding jo højere effekt ;-)
Det står også skrevet på de fleste batterier.


Men ja klart, en borehammer er da overkill til nogle opgaver.
Min erfaring siger bare at jeg aldrig bruger min slag boremaskine

Sig natur?
Ja voltene er ret væsentligt.
ET 36 volt 3.0 ah, har dobbelt så stor kapasitet, som et 18 volt 3.0 ah

Jeg har heller ikke før brugt slagboremaskine, men efter jeg har fået en akku boremaskine med slag bruger jeg den jævnligt med slag. Eks at bore i en hård mursten, går betydelig lettere med slag.
Her forleden skulle jeg bore 4 stk ø10 x 40 i min skorstensplade, der er støbt 1:3, det klarede akku'en uden problemer.

mvh jens

Skrevet af taunusandeb på 04 maj 2012 11:38
Hvis man bruger effektloven, vi lærte i fysik i folkeskolen, vil du vide at jo højere spænding jo højere effekt ;-)
Det står også skrevet på de fleste batterier.



Det er noget sludder. Effekten er ganske rigtigt produktet af strøm og spænding - men ved en mindre spænding kræver det blot en større strøm for den samme effekt, Batterierne løber så hurtigere tør.

Men en 14,4 V maskine kan sagtens være lige så stærk som en 18V - den bruger bare mere strøm.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis