valg mellem luft/vand varmepumper

Hej, har besluttet at installere en luft/vand varme pumpe i sommerhuset  - udelukkende til at
varme i perioden 1. oktober -> 1. maj
Anlægget kobles dirrekte på gulvarme (som køre i 10 cm beton gulv) og tanken er IKKE at opnå komfort temperatur men derimod sikre et rimmeligt vinter nivau - f.eks. 10-15 grader - jeg regner derfor med en fremløbs temperatur på ca. 22 grader.
jeg har pt. velfungerende solvarme anlæg med 300 l vvb - så jeg ønsker udelukkende varme til gulvet i vinter halvåret fra varmepumpen.
Hvis jeg lader solvarmen køre varme til gulvet er 22 grader tilstrækkeligt - så det vil det også være med varme pumpen.
 - jeg forestiller mig at effekt behovet ligger i størrelse orden 1-3 kw kontinuerligt.....


Jeg forestiller mig at placere en monoblok på nordsiden af huset (der står den bedst skjult) og kræver ikke installation af autoriseret kølemontør (ej heller årlige lovpligtige eftersyn)
Herfra kan jeg relativt nemt trække 2 stk 22 mm kobber rør over loft over til "teknikrum" hvor rør kan forbindes til gulvvarmen.

Men er lidt i tvivl om valg af mærke/model.
huset er i øvrigt på 70 m2 og rigtig godt isoleret - der er i vinter perioden frostfrit uden opvarming (solindstråling holder huset frostfrit) - sidste år hvor vinteren var rimmeligt hård kom min. temperatur ned på -1 grad. 


anyway har kigget på disse 2 (3)
http://www.vvs-eksperten.dk/index/a...l-v-p40999
http://www.elvvs.dk/p/andes-aw-5-lu...ck-458750/

som begge koster under 20 tkr.

har også set lidt på en bosch udedel til ca. 31 tkr - men kan ikke lige se om jeg kan "nøjes" med udedelen eller om den kun kan arbejde sammen med sin egen inde del.

endelig findes Andes pumpen også i en større udgave - vil det være bedre med en større - ikke for effekten, men for effektiviten om vinteren (større fordamper)
Hej, har besluttet at installere en luft/vand... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

gl. tråd, men lige lidt opfølgning.

pumpen har nu været tændt 2 vintre i træk. og ingen af disse gav problemer med tilisning.

tilsyneladende skyldes mit oprindelige problem med tilisning, at jeg havde sat timeren i varmepumpen til en for kort periode (kun tændt i dagtid), det har så gjort at den tilisede - de sidste 2 år har jeg ikke brugt timeren og her har der ingen problemer været - den har bare kørt og leveret varmen.

typisk lader jeg den varme op til lidt under komfort (12-15 grader) da det som sagt er et sommerhus og når vi bruger huset er solen fremme og her tager solvarmen godt fat

 men pumpen kan godt varme huset helt op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis