valg mellem luft/vand varmepumper

Hej, har besluttet at installere en luft/vand varme pumpe i sommerhuset  - udelukkende til at
varme i perioden 1. oktober -> 1. maj
Anlægget kobles dirrekte på gulvarme (som køre i 10 cm beton gulv) og tanken er IKKE at opnå komfort temperatur men derimod sikre et rimmeligt vinter nivau - f.eks. 10-15 grader - jeg regner derfor med en fremløbs temperatur på ca. 22 grader.
jeg har pt. velfungerende solvarme anlæg med 300 l vvb - så jeg ønsker udelukkende varme til gulvet i vinter halvåret fra varmepumpen.
Hvis jeg lader solvarmen køre varme til gulvet er 22 grader tilstrækkeligt - så det vil det også være med varme pumpen.
 - jeg forestiller mig at effekt behovet ligger i størrelse orden 1-3 kw kontinuerligt.....


Jeg forestiller mig at placere en monoblok på nordsiden af huset (der står den bedst skjult) og kræver ikke installation af autoriseret kølemontør (ej heller årlige lovpligtige eftersyn)
Herfra kan jeg relativt nemt trække 2 stk 22 mm kobber rør over loft over til "teknikrum" hvor rør kan forbindes til gulvvarmen.

Men er lidt i tvivl om valg af mærke/model.
huset er i øvrigt på 70 m2 og rigtig godt isoleret - der er i vinter perioden frostfrit uden opvarming (solindstråling holder huset frostfrit) - sidste år hvor vinteren var rimmeligt hård kom min. temperatur ned på -1 grad. 


anyway har kigget på disse 2 (3)
http://www.vvs-eksperten.dk/index/a...l-v-p40999
http://www.elvvs.dk/p/andes-aw-5-lu...ck-458750/

som begge koster under 20 tkr.

har også set lidt på en bosch udedel til ca. 31 tkr - men kan ikke lige se om jeg kan "nøjes" med udedelen eller om den kun kan arbejde sammen med sin egen inde del.

endelig findes Andes pumpen også i en større udgave - vil det være bedre med en større - ikke for effekten, men for effektiviten om vinteren (større fordamper)
Hej, har besluttet at installere en luft/vand... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan hjælpe Thomas lidt.

Der står kort og godt i loven, at der er påkrævet årligt eftersyn af visse maskiner, indeholdende kølemiddel.
Se selv her:
http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/bekendtgorelser/a/sam-anv-af-trykbaerende-udstyr-100/bilag-7.aspx


Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
OK der kræves årligt eftersyn, men dette kan udføres af mig selv og kræver som jeg læser det ikke aut. montør.
Det forklare jo fint, leverandøren skriver at man selv må installere m.m. og jeg tolkede dette som det også gælder årligt service eftersyn - hvilket også er korrekt jvf. linkede dokument som beskriver anlæg med mere end 1 kg køle midel.
Andes AW-5 har 2.0 kg i et lukket kredsløb hvilket indebære at man "blot" skal have den fornødne viden om eftersyn - dvs. ingen krav om aut. montør.
eftersyn skal dog stadigs udføres 1 gang årligt, hvilket der også står i vejledningen til produktet.

Eftersyn og vedligeholdelse m.v. af køleanlæg skal udføres af en person, som har fået den fornødne instruktion og øvelse i eftersyn og vedligeholdelse m.v. af den pågældende anlægstype.

Ved anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel skal det årlige eftersyn udføres af en certificeret montør fra et kølefirma, jf. pkt. 5.  


Anlægget er udstyret med et hav af følere og jeg har fået den fornødne vejledning/instruktion i hvad de forskellige fejlkoder betyder.

faktisk blev anlægget ved med at melde flow fejl i vandkredsen da det blev sat i drift, hvilket skyldes at det lige er blevet påfyldt med vand/glycol som godt kan skumme lidt lige i starten mens der luftes ud.
Du nævner det selv Niels, der er over 1 kg kølemiddel. Dvs. Der er påkrævet et årligt eftersyn.

Og det har intet at gøre med det er er lukket system, et køleanlæg er altid et lukket system

Uddannet Køletekniker
Du har ret...det vil jeg så sørge for sker , den store forskel for mig er at det kan udføres som lds.
kan du afsløre hvilke ting som en aut. montør kontrollere ved et årligt eftersyn, der må være en slags afkrydsnings skema for disse ?
Han tjekker div. Pressostater, div. Ventiler

Han tjekker også tryk på anlægget.

Ellers tjekker han også strøm forbrug.

Det er ikke noget du bare lige gør selv om du er lidt handy

Uddannet Køletekniker
Annonce
Jeg skal nok love at holde vågent øje med energiforbruget
også mere end 1 gang årligt.
Det var mere amp. Forbrug

Men det er også kun lidt af det han vil se efter
Der er også komp. oil stand osv.

Uddannet Køletekniker
Kravene er skærpet de senere år. Du skal som minimum have et Fgas certifikat for at røre ved et anlæg fykdt med hfc kølemiddel.
Jeg formoder at der er R410 på dit anlæg, og derfor er dette et krav. Et R410 anlæg kan køre med tryk helt op til 40 bar og forkert håndtering kan da være en smule farligt :-)

Se dette link til kmo http://kmo.dk/default.aspx

Men held og lykke med projektet. :-)
Anlægget har nu kørt i godt og vel 2 uger og det køre rigtig godt.
Support hos Andes (scanheat) har været rigtig god og de har været kompetente og meget velvillige til at svare på spørgsmål - stor ros til dem (jeg har ringet til dem 2 gange og skrevet mail 1 gang - alle 3 gange har de svaret hurtigt og præsist)


Jeg har ikke bi måler på forbruget så kan ikke sige så meget om COP og strømforbrug.
Og da jeg ikke tidligere har varmet huset op med el kan jeg ikke sige noget om før/efter strøm forbrug.

At dømme ud fra min hoved el-måler så har den i den første uge brugt for ca. 10 kr strøm om dagen, her hvor det har været ca. 10-12 grader om dagen og 6-7 grader om natten - temperatur indenfor er ca. 22 grader.
Huset har dog været vinter koldt så her i starten har der skulle bruges lidt ekstra energi på at varme huset og de ca. 10.000 liter beton op.... samtidig kom jeg til at lade hoveddøren stå åben en hel aften - lidt dumt når der er 6 grader koldt uden for....nok ikke lige den bedste energi spare plan...

Den efterfølgende uge har det ikke brugt meget strøm, men det skyldes primært at vi har haft mange solskins timer således at solvarmen har taget over - der har således ikke været brug for varme pumpen...som blot har stået standby - vi snakker under 1 kr/døgn trods at at natte temperatur er nede på 6-7 grader.

her er lidt billeder til lds folket.
https://picasaweb.google.com/111362...directlink

huset har også solvarme, og normalt bruges den første forårs sol til at varme huset op og først derefter varme forbrugs vand op - nu hvor varmepumpen har hjulpet til var det ingen sag for solvarmen at få forbrugs vandet opå på 62 grader, så ikke nok med at vi har fået fuld komfort temperatur, så er der også dejligt varmt forbrugs vand ad libitum noget før end vi plejer...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis